2026-07-06, 20:56
Medlem
https://www.news55.se/privatekonomi/40-miljoner-i-bidrag-gick-till-utvisade-troligen-mer/

Citat:
Pengarna rinner ut ur välfärdssystemet, och ingen har riktigt haft koll på vart de tar vägen. Nu visar en ny analys från Utbetalningsmyndigheten att minst 40 miljoner kronor betalades ut i fjol till personer som antingen fått utvisningsbeslut eller helt enkelt inte har rätt att vara i Sverige.

Det handlar om a-kassa, barnbidrag, föräldrapenning och aktivitetsstöd

Och 40 miljoner är förmodligen bara toppen av isberget.

Migrationsverket använder inte samordningsnummer i sina register, vilket gör det omöjligt att kolla om personerna faktiskt finns i landet

Enligt regeringens egna beräkningar försvinner mellan 15 och 20 miljarder kronor i felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen varje år.

Ungefär 11 miljarder av dem kommer från socialförsäkringen. Särskilt utsatta är bidrag som går till personer som egentligen bor utomlands men inte anmält det.

Detta är hemskt. Hårt arbetande svenskar som betalar skatt och då går pengar till utlänningar som fuskar och kommer hit endast för att utnyttja våran välfärd.

Vad tycker ni?
Citera
2026-07-06, 20:57
Medlem
Det är bra att denna regering tagit tag i saken, skapar utrymme i framtida budgetar...
Citera
2026-07-06, 21:00
Medlem
Ska man ha bidrag så tycker jag att man också ska hämta det på plats på något sätt!
Att få bidrag hemskickat till sina länder är helt stört!
Citera
2026-07-06, 21:09
Medlem
Onanikrems avatar
Har de fått utvisningsbeslut skall de inte ha en krona i bidrag, då skall de skickas hem!
Citera
2026-07-06, 21:10
Medlem
Room531s avatar
Problemet är mer omfattande än så .. tyvärr, men bra att det uppmärksammas mer. För detta plundrande, dessa importerade välfärdsbrottslingar måste få konsekvenser eller minst skickas ut från vårat land permanent och alla dessa felaktiga utbetalningar klippas. Började skriva en tråd om ett annat ganska känt internationellt och organiserat välfärdsbedrägeri men som Sverige också drabbas av, som nog är mindre känt, men behöver kolla igenom en video igen innan jag postar den för tidsstämplar. Kanske gör det utan om jag inte tar mig tid, men nu har jag nämnt det två gånger på forumet så måste få det gjort...
Senast redigerad av Room531 2026-07-06 kl. 21:15.
Citera
2026-07-06, 21:14
Medlem
Wajis avatar
40 miljoner är nog en piss i rymden. Tror 75% av alla bidragsautomater fuskar då det bara utnyttjar svensk välfärd.
Citera
2026-07-07, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är bra att denna regering tagit tag i saken, skapar utrymme i framtida budgetar...
Denna regeringen har inte tagit tag i någonting mer än att inskränka gemene svensks frihet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in