2026-07-06, 19:19
Avstängd
Monerokungens avatar
Är det någon som provat detta? Inte i rus syfte. Utan mot panikångest!

Jag vet att det mest är till för epilepsianfall! Jag har nu provat stesolid men det tar 1 h innan det når effekt. Det är ALLDELES för lång tid. Alprazolam kan jag glömma! Om jag inte åker till polen och får det där.

Därför tänkte jag just på Midazolam nässpray!

Jag får mycket sällan panikattacker, ungefär en gång per år. I övrigt har jag ingen konstant oro, ångest eller stress och mår i grunden bra när jag befinner mig i min trygghetszon.

Problemet är att jag har en stark undvikandebeteende kopplat till resor och situationer där jag inte snabbt kan ta mig till en säker plats, till exempel tåg, båt, flyg eller att vara långt ifrån bilen. Detta har gjort att jag i praktiken lever begränsat, trots att jag har möjlighet både tidsmässigt och ekonomiskt att resa och leva mer fritt.

Jag har genomgått KBT men upplever inte att det har gett tillräcklig effekt, och jag har varit fast i detta mönster i ungefär 20 år. Det känns som att en stor del av mitt liv går förlorad på grund av detta.

Det jag försöker förmedla är att jag inte primärt söker daglig ångestbehandling, utan ett “vid behov”-alternativ. Det viktiga för mig är inte att använda medicinen för att kunna genomföra resor, utan att ha en trygghet i att det finns en effektiv åtgärd tillgänglig om en panikattack skulle uppstå. Bara vetskapen om att det finns en snabb utväg skulle i sig minska oron avsevärt.

Fysiologiskt blir mina panikattacker mycket kraftiga. I vila har jag normalt blodtryck (ca 120/70), men vid panik har det uppmätts upp till cirka 230/100 vid flera tillfällen av ambulanspersonal. Pulsen kan ligga runt 160 under längre tid. Jag använder redan betablockerare, men de räcker inte för att dämpa den kraftiga adrenalinreaktionen vid fullskalig panik.

Min fråga är därför om det finns en effektiv, snabbverkande “vid behov”-behandling som kan bryta en svår panikattack, både för att lindra symtom och för att minska den mentala rädslan för att hamna i en sådan situation.
Citera
2026-07-06, 19:32
Medlem
Port-charlottes avatar
Medirax får endast användas av sjukvårdspersonal, så det blir svårt om du inte lyckas hitta det svart.
Används främst inför div ingrepp eller lösa kramper
Citera
2026-07-06, 20:36
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Medirax får endast användas av sjukvårdspersonal, så det blir svårt om du inte lyckas hitta det svart.
Används främst inför div ingrepp eller lösa kramper

Tråkigt att höra. Finns kanske en anledning till det då.

Är då alprazolam snabbast?
Citera
2026-07-07, 20:13
Medlem
Port-charlottes avatar
Bland tabletter är de som brukar ge snabbast effekt:
Alprazolam – ofta effekt inom cirka 30–60 minuter.
Lorazepam – också relativt snabb, cirka 20–60 minuter.
Diazepam – kan börja verka inom 15–60 minuter, men det varierar.
Citera
2026-07-07, 20:23
Avslutad
Köp det på nätet det brukar jag göra
Det är viktigt att hålla liv i de kämpande sidorna som kämmpar för oss alla
Citera
2026-07-07, 20:28
Medlem
busy-signals avatar
Väldigt konstigt resonemang runt panikattacker och annat.

Jag tänker att, om du får en sån hemsk tvär-panik ca en gång per år, så tvivlar jag på att du är tvärlugn resten av året. Eller så borde du kunna lägga pusslet så att du undviker att försätta dig i situationerna som ger dig panikattacker.

Jag menar typ att, om du exempelvis skulle få en så där "ambulans-mässig" panikattack precis när du ditt flyg har landat på din resedestination, så skulle resten av din resa förmodligen bli väldigt jobbig. Även om du hade en liten spray med midazolam på fickan.

För även om du skulle lyckas häva den akuta panikattcken, så kommer du ändå att vara extra sårbar under tiden efteråt.

Dessutom är det sällan lyckat att gå omkring benzad när man är ute och reser.
Citera
2026-07-15, 11:50
Medlem
Måste ju vara väldigt svårt att få Midazolam mot ångest, eller? Jag har epilepsi och kan inte få det utskrivet så att min tjej kan ha med sig om jag får krampanfall.
Citera
2026-07-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Måste ju vara väldigt svårt att få Midazolam mot ångest, eller? Jag har epilepsi och kan inte få det utskrivet så att min tjej kan ha med sig om jag får krampanfall.
Det får man inte utskrivet i Sverige mot ångest. Det används egentligen bara inom narkos.
Citera
2026-07-17, 21:21
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellishexistance
Det får man inte utskrivet i Sverige mot ångest. Det används egentligen bara inom narkos.

Nej, Midazolam används bredare inom svensk vård och är inte begränsat till narkos. Ges till patienter inför undersökningar som de upplever som obehagliga, även ett standardläkemedel inom ambulanssjukvården. Inget som skrivs ut mot ångest - men används frekvent inom narkos och är ett mycket effektivt preparat.
Senast redigerad av Kraftkarl 2026-07-17 kl. 21:24.
Citera
2026-07-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Nej, Midazolam används bredare inom svensk vård och är inte begränsat till narkos. Ges till patienter inför undersökningar som de upplever som obehagliga, även ett standardläkemedel inom ambulanssjukvården. Inget som skrivs ut mot ångest - men används frekvent inom narkos och är ett mycket effektivt preparat.
Just det, du har helt rätt. Även tandläkare använder detta ibland tror jag

Ja midazolam tabletterna som gick att hitta förr var trevliga. Spaghetti i kroppen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in