2026-07-07, 21:46
Medlem
Vem var det som körde bilen? Någon som vet,
Citera
2026-07-08, 00:26
Medlem
Lustitias avatar
A-traktorn körde efter Sundsgatan från backcity riktning mot stan. Kian kom från samma håll i extrem fart, uppskattningsvis 130-140 km/h. Han kör i mitten av körbanan, både mötande bilar och bilar han kör om får veja ut mot vägrenen. A-traktorn ska strax köra ut i rondellen när Kian, som legat i mitten av körbanan tvärt viker in mot A-traktorn, gissningsvis för att inte ta refugen och därför träffar A-traktorn snett bakifrån. Kian saktade aldrig ner när han kom till rondellen. Så det handlar inte om någon död vinkel och att han inte såg A-traktorn. Men vad orsaken är till denna vansinnesfärd låter jag polisens undersökning utvisa. Jag kan bara spekulera.
Citera
2026-07-08, 09:17
Avslutad
batteribilen verkar ha klarat sig bra?

https://www.nsd.se/nyheter/pitea/artikel/tre-till-sjukhus-efter-krock-i-centrala-pitea/l61v449j

"ett barn i den voltade skåpbilen skadades "

var det 1 påverkad "blatte" som rattade batteribilen?
Citera
2026-07-08, 09:41
Medlem
Tog polisen med sig föraren av Kian? Det ger ju en viss vägledning om föraren var påverkad av något.
Citera
2026-07-08, 12:15
Medlem
Snyggolinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tog polisen med sig föraren av Kian? Det ger ju en viss vägledning om föraren var påverkad av något.

Nej och ingen är delgiven misstanke om brott.
Min känsla är att det kan ligga tekniskt fel eller sjukdom bakom, för jag vill bara inte tro att någon medvetet skulle sätta sitt barns liv i risk genom att köra så pass vårdslöst. I och med att bilen är skriven på bilbolaget i Luleå så gissar jag att föraren är en av de anställda där som har bilen som förmånsbil
Citera
2026-07-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggolinan
Nej och ingen är delgiven misstanke om brott.
Min känsla är att det kan ligga tekniskt fel eller sjukdom bakom, för jag vill bara inte tro att någon medvetet skulle sätta sitt barns liv i risk genom att köra så pass vårdslöst. I och med att bilen är skriven på bilbolaget i Luleå så gissar jag att föraren är en av de anställda där som har bilen som förmånsbil

Under bilden på epan står det "Utöver föraren färdades ett barn i den voltade skåpbilen. Barnet skadades lindrigt och fördes till Piteå sjukhus."

Så föraren av Kian klarade sig oskadd? Tre till sjukhus, ett barn och två ungdomar. Epans bakdäck är ju vid förardörren så bakaxeln är mosad långt fram, rejäl smäll!
Citera
2026-07-08, 15:35
Avstängd
Elbil, bra att de skrev det. Elektroniskt skit, förmodligen gashäng.
Citera
2026-07-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Elbil, bra att de skrev det. Elektroniskt skit, förmodligen gashäng.
Då trycker man på bromsen, p-broms, styr in i eller mot något som bromsar ner farten, bryter tändningen ... Man måste ju få stopp på bilen. Förvånar mig inte om han aktiverade farthållaren till att återgå i hastighet. Ett vanligt fel när bilen skenar. Helt enkelt ett grovt förarmisstag. Bara att trycka på bromsen så släpper farthållare och bilen saktar in. Trampa på fel pedal verkar även vara ett vanligt misstag idag. Vet inte hur det har uppstått?
Citera
2026-07-08, 16:01
Medlem
Citat:
Då trycker man på bromsen, p-broms, styr in i eller mot något som bromsar ner farten, bryter tändningen ... Man måste ju få stopp på bilen. Förvånar mig inte om han aktiverade farthållaren till att återgå i hastighet. Ett vanligt fel när bilen skenar. Helt enkelt ett grovt förarmisstag. Bara att trycka på bromsen så släpper farthållare och bilen saktar in. Trampa på fel pedal verkar även vara ett vanligt misstag idag. Vet inte hur det har uppstått?

Om det nu är så att bilen har haft farthållaren igång före olyckan, och denna har av okänd anledning tryckt gaspedalen i botten kan jag tänka mig att föraren har fått panik, varpå hjärnan slutar fungera rationellt. Om det verkligen är så eller inte vet jag självklart inte, jag bara spekulerar.
Citera
2026-07-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om det nu är så att bilen har haft farthållaren igång före olyckan, och denna har av okänd anledning tryckt gaspedalen i botten kan jag tänka mig att föraren har fått panik, varpå hjärnan slutar fungera rationellt. Om det verkligen är så eller inte vet jag självklart inte, jag bara spekulerar.
Det är ju just sådant som skiljer förare. Var och en borde förstå att bromsen stoppar bilen. Då är det den man trycker på om man tappar kontrollen. Man måste agera, att skrika eller blunda hjälper inte. Det är även märkligt att bilen inte själv bromsade, den borde väl ha autobroms? Men de verkar inte fungera när de väl behövs på ett sätt som räddar grova misstag. De fungerar nog mest vid kökrock eller fickparkering. Om bilen åker slalom så ser nog inte bilen faran själv eller reagerar på det plötsliga axet. Det är fortfarande föraren som kör!
Citera
2026-07-08, 16:24
Avstängd
Citat:
Ok, en kvinna körde bilen.
Citera
2026-07-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Ok, en kvinna körde bilen.
Kärring som kör som svin för att hon har bråttom till dagis/frisören är mycket mer sannolikt än ett slumpmässigt "gashäng" på en elbil (Flashbacks LHS-gubbar måste böla lite om elbilar utan belägg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in