2026-07-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Korruptionskulturen i moderaterna är så djupt rotad att det inte går att göra nåt åt. Det ligger i deras natur att armbåga sig fram på andras bekostnad, eftersom de anser sig vara mer priviligierade. Enda sättet att motverka det är att inte ge dem någon makt, för så fort de får makt kommer de missbruka den.

Korruption och moderat verkar hänga ihop,
Ni fattar hur mycket de gör som itne upptäcks
Citera
2026-07-06, 22:39
Moderator
Schlesiens avatar
Svenska kyrkan är inte en del av offentlig förvaltning. Inte KoMiOV.

Era politiska vinklar ges utrymme för i P-I, inte i KoMiOV.

Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Politik: inrikes

/Moderator
Citera
2026-07-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Många här i tråden som tror att Svenska Kyrkan är någon form av statlig myndighet. Det är ju en privat organisation som utser sina företrädare bäst de gitter.

C’mon folks, lite pålästa kan ni väl ändå vara innan ni börjar jiddra på forumet.
Kyrkoskatt?
Citera
2026-07-06, 23:02
Medlem
Du får det att låta som Uffe själv har olagligen fört över pengarna, bara for han känner for det ungefär. Är själv inte insatt men så som du beskriver det kan inte stämma. Uffe är inte så klantig.. Det måste finnas mer i den här historien som inte nämns. Medvetet eller omedvetet från din sida. Det här stämmer iallafall inte
Citera
2026-07-06, 23:23
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så hon tillträdde tjänsten först när hon uppfyllde det formella kravet? Låter som ett högst rimligt förfarande.

Påminner lite om när jag fick mitt jobb sista terminen på SU, formellt krav var civilekonomexamen men jag hade inte erhållit den då.

Precis! Så går det till för exakt alla pastorsadjunkter också. Du prästvigs, därefter är du pastorsadjunkt i ett år (många i tråden verkar ha missförstått det, en pastorsadjunkt är alltså redan präst och får göra allt som präster får göra) och när det året börjar närma sig sitt slut är det dags att söka en annan tjänst. Jag har inte hört om nån som är så korkad att den väntar tills året är slut och börjar söka jobb först när den är arbetslös. Sen behöver inte tjänsterna lysas ut offentligt heller, precis som du säger men som många inte verkar förstå. Kanske är det omoraliskt, men det är ju nåt som ligger hos den som valde att inte lysa ut tjänsten i så fall.
Citera
2026-07-06, 23:25
Medlem
Sladdarens avatar
Ulf satt i Reintfältz knä bara för cashen ochså så han drar sig nog inte för att värva folk på opartiska premisser heller
Citera
2026-07-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Birgitta Ed var prästvigd sedan januari 2023, men hade fortfarande tre månader kvar av sitt introduktionsår som pastorsadjunkt. Domkapitlet slår fast att hon får tillträda tjänsten först när hon är färdig som pastorsadjunkt.

Han uppfyllde således inte dom formella kraven men roffade åt sig tjänsten iallafall, precis som hon och hennes make roffar åt sig annat som inte tillhör dom.

Om anställningen påbörjas när man är klar väl är klar så är det väl inget större bekymmer.
Största misstaget är hur rekryteringen gått till
Att inte hålla en öppen rekryteringen kan man ju se på mils avstånd att det kommer kritiseras hårt.

Svenska kyrkan har väl iof nästan inget förtroende kvar ändå.. Så dom hade väl inget att förlora ändå..
Citera
2026-07-07, 00:30
Medlem
Svenska kyrkan har ju inget formellt krav på att tjänster ska annonseras ut så inget fel har begåtts.
Citera
2026-07-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så hon tillträdde tjänsten först när hon uppfyllde det formella kravet? Låter som ett högst rimligt förfarande.

Påminner lite om när jag fick mitt jobb sista terminen på SU, formellt krav var civilekonomexamen men jag hade inte erhållit den då.

Tror du att det är så det brukar gå till?

Att man kan tjinga jobb i väntan på att utbildningen är färdig?
Citera
2026-07-07, 01:00
Medlem
Det här giriga paret stinker korruption.
Citera
2026-07-07, 01:14
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
Kan det möjligen bero på en extra intensiv bevakning av just UK och hans sfär på grund av att han företräder ”fel” sida i politiken?

Så Bildt och Reinfeldt stod alltså på "rätt" sida och undgick därför granskning eller hade dessa män helt enkelt bara bättre vandel? Är nog bara att inse att Kristersson och hans fru i bästa fall har dåligt omdöme.
Citera
2026-07-07, 01:39
Medlem
När Moderaterna utvärderar valet, om det gick åt helvete, behöver de nog inte titta mycket längre än frugan. Hon verkar närmast vara ett ankare runt Ulfs hals. Som en vålnad runt nästan alla skandalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in