2026-07-06, 09:40
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
TS har noll koll. Så här har det alltid fungerat. Det krävs bräddning vid mycket kraftigt regn. Inget nytt och ingen "brist".

Tillfälliga problem blir det om koncentrationen av avloppsvatten blir för hög på en plats. Men det går över. Myndigheterna går ut med varningar att man kan bli magsjuk. Gott så.

Att bygga reningskapacitet som klarar extrema lägen skulle bli för dyrt helt enkelt. Man får göra en avvägning.

Trådstartarens vision av en idyll där avloppsvatten magiskt trollas bort från våra vattendrag är en fantasi.

Ja märkligt hur folk anser att man skall dimensionera för extremfall när de redan samtidigt anser att saker kostar för mycket pengar.
Citera
2026-07-06, 09:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Ja märkligt hur folk anser att man skall dimensionera för extremfall när de redan samtidigt anser att saker kostar för mycket pengar.
Att kalla regnet som vart för extremfall är löjligt lol.

Nu har de faktiskt haft framförhållning och har under ett decennium arbetat för att ordna avloppsystemet så de ska klara av regn.

Det är ett gammalt system som tar tid att fixa tydligen.

(FB) Stockholms vatten o avfall släppte ut 25 miljoner liter orenat avloppsvatten 15 juni
Senast redigerad av Ajogen 2026-07-06 kl. 09:56.
Citera
2026-07-06, 10:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
hur dyrt skulle det bli? Pratar vi om en miljon kronor?

Skämtar du?

Enligt sökning på nätet som jag hänvisade till tidigare i tråden har Stockholm lagt 40 TUSEN miljoner (40 000 000 = 40 miljarder) på att uppgradera avloppsreningen senaste 10 åren.

Folk har noll koll på detta eftersom det inte syns på samma sätt som nya vägar, järnvägar, sjukhus och broar syns.
Citera
2026-07-06, 10:58
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Att kalla regnet som vart för extremfall är löjligt lol.

Nu har de faktiskt haft framförhållning och har under ett decennium arbetat för att ordna avloppsystemet så de ska klara av regn.

Det är ett gammalt system som tar tid att fixa tydligen.

(FB) Stockholms vatten o avfall släppte ut 25 miljoner liter orenat avloppsvatten 15 juni

Ja Rom byggdes inte på en dag.
Ting tar tid och tid kostar pengar.
Citera
2026-07-06, 12:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det beror kanske på att man idag är betydligt mer skitnödig (no pun intended) från företagen som jobbar med det.

Är företagen mer skitnödiga idag?
Citera
2026-07-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är företagen mer skitnödiga idag?

Ja.
Hela systemet är mer skitnödigt idag än för 10år sen.

Det märks på alla HR-avdelningar och mellanchefer som är mer lättkränkta än en snöflinga.

Man ber hellre om ursäkt utåt och sparkar någon enskild medarbetare, än förklarar läget och lovar att bättra sig.
Oftast så har ju medarbetaren inte ens gjort något fel, enligt företagets policy.
Citera
2026-07-06, 18:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja.
Hela systemet är mer skitnödigt idag än för 10år sen.

Det märks på alla HR-avdelningar och mellanchefer som är mer lättkränkta än en snöflinga.

Man ber hellre om ursäkt utåt och sparkar någon enskild medarbetare, än förklarar läget och lovar att bättra sig.
Oftast så har ju medarbetaren inte ens gjort något fel, enligt företagets policy.

Ja det kan jag hålla med om. Alla har blivit jävligt rädda för dålig publicitet men det kan man beskylla alla idioter på internet för som ska hänga ut och klaga så fort de fått lite dålig service i en korvkiosk.

Men för att hålla oss till tråden tycker jag inte om att simma i bajs. Där går min gräns. Men som sagt - om det handlar om så små mängder att man inte kan bli sjuk så är det ju inte ett problem.
Citera
2026-07-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det kan jag hålla med om. Alla har blivit jävligt rädda för dålig publicitet men det kan man beskylla alla idioter på internet för som ska hänga ut och klaga så fort de fått lite dålig service i en korvkiosk.

Men för att hålla oss till tråden tycker jag inte om att simma i bajs. Där går min gräns. Men som sagt - om det handlar om så små mängder att man inte kan bli sjuk så är det ju inte ett problem.

Du har simmat i bajs hela ditt liv, men aldrig ens märkt det innan.

Nu får du reda på det eftersom att samhället ser ut som det gör, och då blir det jobbigt helt plötsligt?
Citera
2026-07-06, 20:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Du har simmat i bajs hela ditt liv, men aldrig ens märkt det innan.

Nu får du reda på det eftersom att samhället ser ut som det gör, och då blir det jobbigt helt plötsligt?

Nej jag säger ju att det inte är nåt problem så länge det är så små mängder att man inte kan bli sjuk.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in