2026-07-05, 12:46
Moderator
ofays avatar
Medicin och hälsa --> Hår- och kroppsvård
/Moderator
Citera
2026-07-05, 13:44
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01.7.2026
Om renlighet att tvätta sig i havet med saltvattentvål - Hur fräscht är det?
Jävligt fräscht om du frågar mig. Speciellt om man bor havsnära i en stuga utan rinnande vatten, vilket var min situation på Gotland för kanske runt 20 år sedan. Sen kom det kommunala vattnet, men trots ett fungerande badrum med dusch och toalett åker saltvattentvålen fram lite då och då för att spara vatten och energi.
Citera
2026-07-05, 18:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Vattnet runt Gotland är inte särskilt salt, ungefär som människokroppen.

Bräckt vatten i pooler är faktiskt skönare än sötvatten tycker jag. Simhallarna på Gotland kan väl använda östersjövatten? Alltid en början och absolut en kvalitetshöjning.
Citera
2026-07-06, 06:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Undersöktes möjligheterna att avsalta havsvatten så de kunde använda det?
Ja, betong förstörs av salt, men avsaltat?

De pumpar bort vattnet för att det är i vägen för kalkbrytningen när de kommer längre ned i kalklagren
Citera
Idag, 10:11
Medlem
oligarkss avatar
Uppmaningen på Gotland: ”Bada i havet istället för att duscha”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/vattenkampanj-uppmanar-gotlandsturister-att-bada-i-havet

De Gotlandsbesökare som SVT Nyheter har pratat med känner till att det råder vattenbrist på ön sommartid, och berättar att de tänker på att inte använda för mycket vatten i onödan.
– Det är klart man tänker på det. Det är lite begränsande gentemot hur det är hemma.
Man vattnar inte gräsmattan i onödan, man går ner och badar istället för att duscha, säger Victor Keller från Stockholm.

Vad händer med ön; Vattenbrist på Gotland, hela ön torkar väl ut snart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in