Jag har följt amerikansk politik ett tag, åtminstone sedan 2010 , presidentvalskampanjer och så, men också annat.
Intresset för Israel har alltid varit aktuellt, men haft en ungefär enig pro-Israel bland amerikanska presidenter, men också de flesta senatorer och kongressledamöter.
Men amerikanska folket har börjat skifta, särskilt sedan 7e okt 2023 och Israels respons sedan dess i Gaza.
i följande video: https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js
titel: "Israel is losing US support - even among Republicans" CNN (Cable News Network)
Videon är 8min 26 sek lång, där deras ständige statistikpresenterare Harry Enten
presenterar siffrorna från gallups/opinionsundersökningar/"polls"
poll:data:en kommer från olika källor, men bl a renommerade Pew Research (ägs av en amerikan Andrew Kohout född 1942, anlitas av nyhetsorganisationer och både republikaner och demokrater)
så här ser det ut:
"Net Favourability of Israel among all adults under 50 in the USA"
2022: -3 %
2025: -22 %
2026: -47 %
(gås igenom ca 2min18sek till 3min18sek i videon)
Man har alltså gjort minst tre omfattande undersökningar (förmodligen fler)
och sett ett sjunkande anseende för Israel i USA.
Att man undantar 50 och över förstärker ju siffrorna. (det är viktigt att komma ihåg att 50+are är de som röstar i högre utsträckning i USA t ex)
men det är ändå talande siffror.
De - eller trenden som sådan - citeras knappt alls i svensk media, trots att det är högintressant:
USA är världens klart överlägset starkaste militärmakt, och de stödjer Israel i dels ett fientligt område, dels en fientlig (net favourability är ännu lägre i andra länder på jordklotet) värld.
att jag nämner Israel-Palestina är för att CNN själva gör den kopplingen, eller iallafall tar statitik därifrån:
i 5min09sek till 6min20sek i videon så presenteras följande:
"Who americans sympathize more with" (rubriken pekar på att detta är alla åldersgrupper 0 till 100 år)
ISRAELIS or PALESTINIANS
2022: + 28 % för ISRAELIS
2026: + 11 % för PALISTINIANS
det finns trådar här i Flashback för mellanårsval i USA, och det är ju ett ställe att följa utvecklingen på - beroende på hur stor den här frågan är för väljarna.
Men Zohram Mamdanis inflytande på val av israelkritiska kandidater till USA kongressen från New York-distrikt är kanske ett tecken i tiden:
Claire Valdez – New York's 7th Congressional District
Brad Lander – New York's 10th Congressional District
Darializa Avila Chevalier – New York's 13th Congressional District
Intresset för Israel har alltid varit aktuellt, men haft en ungefär enig pro-Israel bland amerikanska presidenter, men också de flesta senatorer och kongressledamöter.
Men amerikanska folket har börjat skifta, särskilt sedan 7e okt 2023 och Israels respons sedan dess i Gaza.
i följande video: https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js
titel: "Israel is losing US support - even among Republicans" CNN (Cable News Network)
Videon är 8min 26 sek lång, där deras ständige statistikpresenterare Harry Enten
presenterar siffrorna från gallups/opinionsundersökningar/"polls"
poll:data:en kommer från olika källor, men bl a renommerade Pew Research (ägs av en amerikan Andrew Kohout född 1942, anlitas av nyhetsorganisationer och både republikaner och demokrater)
så här ser det ut:
"Net Favourability of Israel among all adults under 50 in the USA"
2022: -3 %
2025: -22 %
2026: -47 %
(gås igenom ca 2min18sek till 3min18sek i videon)
Man har alltså gjort minst tre omfattande undersökningar (förmodligen fler)
och sett ett sjunkande anseende för Israel i USA.
Att man undantar 50 och över förstärker ju siffrorna. (det är viktigt att komma ihåg att 50+are är de som röstar i högre utsträckning i USA t ex)
men det är ändå talande siffror.
De - eller trenden som sådan - citeras knappt alls i svensk media, trots att det är högintressant:
USA är världens klart överlägset starkaste militärmakt, och de stödjer Israel i dels ett fientligt område, dels en fientlig (net favourability är ännu lägre i andra länder på jordklotet) värld.
att jag nämner Israel-Palestina är för att CNN själva gör den kopplingen, eller iallafall tar statitik därifrån:
i 5min09sek till 6min20sek i videon så presenteras följande:
"Who americans sympathize more with" (rubriken pekar på att detta är alla åldersgrupper 0 till 100 år)
ISRAELIS or PALESTINIANS
2022: + 28 % för ISRAELIS
2026: + 11 % för PALISTINIANS
det finns trådar här i Flashback för mellanårsval i USA, och det är ju ett ställe att följa utvecklingen på - beroende på hur stor den här frågan är för väljarna.
Men Zohram Mamdanis inflytande på val av israelkritiska kandidater till USA kongressen från New York-distrikt är kanske ett tecken i tiden:
Claire Valdez – New York's 7th Congressional District
Brad Lander – New York's 10th Congressional District
Darializa Avila Chevalier – New York's 13th Congressional District