2026-07-05, 06:59
Medlem
KaptenDilberts avatar
Jag har följt amerikansk politik ett tag, åtminstone sedan 2010 , presidentvalskampanjer och så, men också annat.
Intresset för Israel har alltid varit aktuellt, men haft en ungefär enig pro-Israel bland amerikanska presidenter, men också de flesta senatorer och kongressledamöter.

Men amerikanska folket har börjat skifta, särskilt sedan 7e okt 2023 och Israels respons sedan dess i Gaza.

i följande video: https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js
titel: "Israel is losing US support - even among Republicans" CNN (Cable News Network)
Videon är 8min 26 sek lång, där deras ständige statistikpresenterare Harry Enten
presenterar siffrorna från gallups/opinionsundersökningar/"polls"

poll:data:en kommer från olika källor, men bl a renommerade Pew Research (ägs av en amerikan Andrew Kohout född 1942, anlitas av nyhetsorganisationer och både republikaner och demokrater)

så här ser det ut:
"Net Favourability of Israel among all adults under 50 in the USA"
2022: -3 %
2025: -22 %
2026: -47 %
(gås igenom ca 2min18sek till 3min18sek i videon)

Man har alltså gjort minst tre omfattande undersökningar (förmodligen fler)
och sett ett sjunkande anseende för Israel i USA.

Att man undantar 50 och över förstärker ju siffrorna. (det är viktigt att komma ihåg att 50+are är de som röstar i högre utsträckning i USA t ex)

men det är ändå talande siffror.

De - eller trenden som sådan - citeras knappt alls i svensk media, trots att det är högintressant:
USA är världens klart överlägset starkaste militärmakt, och de stödjer Israel i dels ett fientligt område, dels en fientlig (net favourability är ännu lägre i andra länder på jordklotet) värld.

att jag nämner Israel-Palestina är för att CNN själva gör den kopplingen, eller iallafall tar statitik därifrån:

i 5min09sek till 6min20sek i videon så presenteras följande:

"Who americans sympathize more with" (rubriken pekar på att detta är alla åldersgrupper 0 till 100 år)
ISRAELIS or PALESTINIANS

2022: + 28 % för ISRAELIS

2026: + 11 % för PALISTINIANS

det finns trådar här i Flashback för mellanårsval i USA, och det är ju ett ställe att följa utvecklingen på - beroende på hur stor den här frågan är för väljarna.
Men Zohram Mamdanis inflytande på val av israelkritiska kandidater till USA kongressen från New York-distrikt är kanske ett tecken i tiden:
Claire Valdez – New York's 7th Congressional District
Brad Lander – New York's 10th Congressional District
Darializa Avila Chevalier – New York's 13th Congressional District
Citera
2026-07-05, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Jag har följt amerikansk politik ett tag, åtminstone sedan 2010 , presidentvalskampanjer och så, men också annat.
Intresset för Israel har alltid varit aktuellt, men haft en ungefär enig pro-Israel bland amerikanska presidenter, men också de flesta senatorer och kongressledamöter.

Men amerikanska folket har börjat skifta, särskilt sedan 7e okt 2023 och Israels respons sedan dess i Gaza.

i följande video: https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js
titel: "Israel is losing US support - even among Republicans" CNN (Cable News Network)
Videon är 8min 26 sek lång, där deras ständige statistikpresenterare Harry Enten
presenterar siffrorna från gallups/opinionsundersökningar/"polls"

poll:data:en kommer från olika källor, men bl a renommerade Pew Research (ägs av en amerikan Andrew Kohout född 1942, anlitas av nyhetsorganisationer och både republikaner och demokrater)

så här ser det ut:
"Net Favourability of Israel among all adults under 50 in the USA"
2022: -3 %
2025: -22 %
2026: -47 %
(gås igenom ca 2min18sek till 3min18sek i videon)

Man har alltså gjort minst tre omfattande undersökningar (förmodligen fler)
och sett ett sjunkande anseende för Israel i USA.

Att man undantar 50 och över förstärker ju siffrorna. (det är viktigt att komma ihåg att 50+are är de som röstar i högre utsträckning i USA t ex)

men det är ändå talande siffror.

De - eller trenden som sådan - citeras knappt alls i svensk media, trots att det är högintressant:
USA är världens klart överlägset starkaste militärmakt, och de stödjer Israel i dels ett fientligt område, dels en fientlig (net favourability är ännu lägre i andra länder på jordklotet) värld.

att jag nämner Israel-Palestina är för att CNN själva gör den kopplingen, eller iallafall tar statitik därifrån:

i 5min09sek till 6min20sek i videon så presenteras följande:

"Who americans sympathize more with" (rubriken pekar på att detta är alla åldersgrupper 0 till 100 år)
ISRAELIS or PALESTINIANS

2022: + 28 % för ISRAELIS

2026: + 11 % för PALISTINIANS

det finns trådar här i Flashback för mellanårsval i USA, och det är ju ett ställe att följa utvecklingen på - beroende på hur stor den här frågan är för väljarna.
Men Zohram Mamdanis inflytande på val av israelkritiska kandidater till USA kongressen från New York-distrikt är kanske ett tecken i tiden:
Claire Valdez – New York's 7th Congressional District
Brad Lander – New York's 10th Congressional District
Darializa Avila Chevalier – New York's 13th Congressional District

Självklart inverkar det negativt på Israels popularitet att de massmördat tiotusentals människor, barnfamiljer, i Gaza.

Det inser de flesta är fel. Hur mycket media i USA än vrider på sig för att försvara/förringa/förneka det.

Får väl se om det innebär någon som helst påverkan på USA:s politik dock.
Citera
2026-07-05, 17:08
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Självklart inverkar det negativt på Israels popularitet att de massmördat tiotusentals människor, barnfamiljer, i Gaza.

Det inser de flesta är fel. Hur mycket media i USA än vrider på sig för att försvara/förringa/förneka det.

Får väl se om det innebär någon som helst påverkan på USA:s politik dock.

Ja, jag glömde säge om en sak till i videon från CNN :

Google-sökningar på AIPAC är uppe 363 % 2026 jämfört med 2025 , (7 min 28 sek till 2 min 48 sek , alltså i slutet på YouTube-klippet) så det kan ju vara folk som gör undersökningar inför mellanårsvalen till exempel.
Få se om det får någon påverkan på USA:s politik.
Rent val-mässigt kommer det nog att börja med demokraterna (D) i USA.
Kamala Harris team och hon själv lär ha gjort outreach till Mamdanis team. Gavin Newsom likaså.

De är ju vindflöjlar, men då vet vi ungefär vart vinden blåser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in