2026-07-04, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Om man inte gillar försvenskad stavning och känner sig lite djärv kan man använda kolon: frame:a, like:a, trade:a. Inte helt etablerat, men i linje med hur man kan använda kolon för att böja förkortningar ("AC:n", "SKF:s årsberättelse", "EU:s inre marknad") som ju inte heller är vanliga svenska ord. Men ett vanligt argument för försvenskad stavning av inlånade ord är just att det fungerar bättre med böjningar och andra avledningar.
Personligen använder jag aldrig kolon på detta sätt. Jag hade skrivit EUs, ACn eller SKFs. Kan ju vara lathet från min sida.

Men bra förslag, hittills har vi dessa:
Likea
Like:a
Like-a
Lajka

Vilket är mest korrekt?
Citera
2026-07-04, 11:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Sätta dit hade jag aldrig använt på det sättet. Att sätta dit någon låter som att avslöja, jag ser att wiktionary hävdar att det kan användas som engelskans "frame" men jag hade aldrig använt det för det ändamålet.

Du är bara kass på svenska och tar därför omvägen via engelskan som du är ännu kassare på. Smart!
Citera
2026-07-04, 12:28
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du är bara kass på svenska och tar därför omvägen via engelskan som du är ännu kassare på. Smart!
Nu hyttar du bara med kryckan din patetiska boomer, verkligen! Bara en pretentiös medelmåtta tror att sätta dit är "framea". Man kan inte sätta dit en oskyldig med inget som incriminatear dem. Medans "framea" är processen och förutsättningarna för att anklaga någon som är oskyldig.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-04 kl. 13:28.
Citera
2026-07-04, 13:09
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Tycker svenskan är rätt fattig ibland faktiskt. Händer ofta att jag först tänker på ett engelskt ord och kan inte riktigt hitta någon bra svensk översättning. Nyanser går förlorade. Tycker försvenskade former i så fall är bättre än raka översättningar. Loota betyder i spelsammanhang egentligen inte "plundra" utan bara att man tar vissa objekt som blivit över efter en strid. Plundra har en mer aggressiv prägel för tankarna till banditer.

Jag använder mejl för mail och skulle aldrig gå säga e-post. Det är enklare att göra om till verb. "Jag har skickat ett mejl." "Har har mejlat dig."

Det är för att din (och din generations) svenska SUGER, för att du aldrig läser böcker och därför inte har byggt upp en adekvat vokabulär med ett omfattande register av synonymer. För att du mest lyssnar på kulturimperialistiska företeelser och inte förmår bygga en ett-till-ett-korrespondens med modersmålet.

Det är exakt lika lätt att göra om ord till verb i svenskan som i engelskan, eftersom språken är grammatiskt snarlika och nära släkt. Du kan alltså (E-)POSTA någon lika väl som du kan "mejla" någon.

Hade vi gjort som islänningarna hade det inte varit några problem, nämligen att införa svenska begrepp i samma stund som de etablerar sig från amerikanskan eller andra språk, istället för att uttrycka oss på knagglig engelska och tro att vi är en del av imperiet.
Citera
2026-07-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Det är för att din (och din generations) svenska SUGER, för att du aldrig läser böcker och därför inte har byggt upp en adekvat vokabulär med ett omfattande register av synonymer. För att du mest lyssnar på kulturimperialistiska företeelser och inte förmår bygga en ett-till-ett-korrespondens med modersmålet.

Det är exakt lika lätt att göra om ord till verb i svenskan som i engelskan, eftersom språken är grammatiskt snarlika och nära släkt. Du kan alltså (E-)POSTA någon lika väl som du kan "mejla" någon.

Hade vi gjort som islänningarna hade det inte varit några problem, nämligen att införa svenska begrepp i samma stund som de etablerar sig från amerikanskan eller andra språk, istället för att uttrycka oss på knagglig engelska och tro att vi är en del av imperiet.
Word. F'låt. Ord, givetvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in