2026-07-03, 13:04
Medlem
Att folk inom IT-sfären kan vara knepiga att ha att göra med socialt är ju knappast nyheter.
IT kan vara allt från teknisk support till nätverkstekniker till rena utvecklare. Ja, de är mer sannolika att vara inom autism-spektrum, men det borde ju gälla alla ingenjörer och STEM-arbetare?

Det märkliga är att jag inte noterat samma fenomen inom andra STEM områden såsom bioteknik, medicin, elektronik osv.

Som f.d ingenjör och numera säljare stöter jag på alla möjliga R&D avdelningar.
Är det te.x. hårdvarukillar som utvecklar ett PCB är de ju minst lika nördiga som IT-killar. Men här finns något som IT inte har, ofta är dessa mer socialt kapabla "nördar" ofta med intressanta hobbies som musik/konstskapande, kanske motorcykel eller kampsport.

Nästan alltid en trevlig stund med hårdvarufolk. Eller annat folk jag känner inom bio / medicin.

Men IT, väldigt sällan man träffar en utvecklare som är trevlig att snacka med. Oftast väldigt korthuggna, för "neutrala" d.v.s drar sällan på smilbanden, ingen trevlig jargong, ser stressade och irriterade ut under konversationer, hastiga rent socialt. Oftast inte mycket att prata om efter jobbet.

Det kan vara ren slump. Men det här mönstret är för tydligt just med IT folket. Bland allt STEM-folk så känns det som att 80 % av de socialt knepiga har någon IT-befattning.
Citera
2026-07-03, 13:21
Medlem
IT-folk kanske är binära? Antingen gillar dom dig eller inte?
Dom kanske tänker logiskt. Och då förstår dom inte varför man ägnar timmar åt att slå en liten boll med en pinne i hopp om att få in den i ett hål långt borta. Och sedan i evighet älta den ena eller andra banan. Det är ju samma problem som skall lösas på samtliga ställen. Dom förstår nog inte varför vi inte bara tar bollen, går till flaggan o lägga ner bollen i hålet?
Dom kanske alla är singel o hetro, och du är kille. Alltså inte värd att prata med?

Jag tycker mig se att IT-folk har väldigt roligt när dom pratar med varandra. Det kanske är våra samtalsämnen som är tråkiga? Jag menar, vad spelar det egentligen för roll vem som vann mello?
Citera
2026-07-03, 15:10
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag vet inte om jag skulle säga att de är knepiga, lite nördiga kanske. Jag har ett team på ca 60 ”IT nördar”, de är allt från data scientists, data enginers, data stewards, och business analysts. Visst så finns det en och annan som är lite knepig men det hittar man på affärssidan också. Generellt så skulle jag säga att alla är extremt välutbildade, 8 av dem har en phd och resten 1-2 masters.
Citera
2026-07-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Att folk inom IT-sfären kan vara knepiga att ha att göra med socialt är ju knappast nyheter.
IT kan vara allt från teknisk support till nätverkstekniker till rena utvecklare. Ja, de är mer sannolika att vara inom autism-spektrum, men det borde ju gälla alla ingenjörer och STEM-arbetare?

Det märkliga är att jag inte noterat samma fenomen inom andra STEM områden såsom bioteknik, medicin, elektronik osv.

Som f.d ingenjör och numera säljare stöter jag på alla möjliga R&D avdelningar.
Är det te.x. hårdvarukillar som utvecklar ett PCB är de ju minst lika nördiga som IT-killar. Men här finns något som IT inte har, ofta är dessa mer socialt kapabla "nördar" ofta med intressanta hobbies som musik/konstskapande, kanske motorcykel eller kampsport.

Nästan alltid en trevlig stund med hårdvarufolk. Eller annat folk jag känner inom bio / medicin.

Men IT, väldigt sällan man träffar en utvecklare som är trevlig att snacka med. Oftast väldigt korthuggna, för "neutrala" d.v.s drar sällan på smilbanden, ingen trevlig jargong, ser stressade och irriterade ut under konversationer, hastiga rent socialt. Oftast inte mycket att prata om efter jobbet.

Det kan vara ren slump. Men det här mönstret är för tydligt just med IT folket. Bland allt STEM-folk så känns det som att 80 % av de socialt knepiga har någon IT-befattning.

Utvecklare är väl generellt väldigt lösningsfokuserade. En utvecklare löser alltid problem. Och dom är effektiva på att lösa problem. Att du pratar med en utvecklare gissar jag har att göra med att ett problem ska lösas. Så då vill dom nog effektivt lösa det problemet, vilket medför det ”korthuggna”.

Men ja, det är inte normala människor som tycker om att programmera. Det kräver en viss typ av mindset och mentalitet. Programmerare tenderar vara introverta och envisa och mentalt uthålliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in