2026-07-03, 08:14
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Vill ändå ha nån krona till en chokladbit eller annat. Men tre billiga öl kunde jag kanske köpa en kväll.

Ja du har ju 200 kronor i detta scenario så du kan ju köpa öl för 100 kronor och choklad för 100
Citera
2026-07-03, 08:24
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Nu utgår ju scenariot ifrån att alla räkningar är betalda, kyl och frys är fyllda,bilen är tankad,tandkräm,schampo,duschtvål,tvål,toapapper,d iskmedel,tvättmedel och allt annat du behöver är inhandlat och betalt och du står med 200 kronor över som du kan spendera på vad du vill

Dom verkar inte fatta vad du menar. Gillar ditt ihärdiga kämpande att få dom att förstå.
Själv skulle jag nog köpa vanliga Norrlands guld. Dricker mest för att slappna av. Behöver inte kvaliteten alla gånger.
Citera
2026-07-03, 08:30
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Dom verkar inte fatta vad du menar. Gillar ditt ihärdiga kämpande att få dom att förstå.
Själv skulle jag nog köpa vanliga Norrlands guld. Dricker mest för att slappna av. Behöver inte kvaliteten alla gånger.
Kanske var jag som var otydlig så folk inte förstår .

Jag är inne på att det beror sig på situationen i sin helhet hur pengarna kommer att spenderas, skall jag på röjarfest eller om alkoholen skall räcka 2 helger i rad fram tills löning så hade jag köpt 19 stycken svensk starköl men om jag hinner få lön innan nästa helg och jag bara skall sitta hemma och slödricka framför tv'n så hade jag köpt 5-6 lite dyrare öl
Citera
2026-07-03, 09:03
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Vill ändå ha nån krona till en chokladbit eller annat. Men tre billiga öl kunde jag kanske köpa en kväll.

Detta blir ju med automatik olika från person till person. Och vi leker bara en hypotetisk lek.

Chokladen tas väl från matkontot?
Citera
2026-07-03, 09:09
Medlem
Citat:
Detta är ju som sagt ett rent hypotetiskt scenario där du är i slutet av månaden och efter alla räkningar och mat är betalda har 200 kronor i din budget för alkohol, om du ser i TS så står det du har 200 kr av din RESTERANDE månadsbudget som du KAN lägga på alkohol.

Väljer du i det scenariot kvalitet eller kvanitet ?
Vem ska jag dricka alkoholen ihop med och hur många är det som kommer?
Citera
2026-07-03, 09:33
Medlem
Lucianuss avatar
I normalfallet hade det blivit en vinflaska, men varför inte två stycken Oppigårds Thurbo Triple IPA, 75cl 11%.
Går att sällskapsdricka och går till mat fast lite knepig till fisk.
Citera
2026-07-03, 09:50
Medlem
HBTKuks avatar
Jag väljer i 9 fall av 10 kvalitet. Hellre några få goda öl än flera mediokra.
Citera
2026-07-03, 09:58
Avslutad
Dricker så sällan å gör jag det så är det enbart för rusets skull. Så jag skulle lagt dom 200 på fler burkar än färre. Kan ju vara bra att ha å om jag skulle vilja bjuda nån törstig vän.
Citera
2026-07-03, 10:30
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Dricker så sällan å gör jag det så är det enbart för rusets skull. Så jag skulle lagt dom 200 på fler burkar än färre. Kan ju vara bra att ha å om jag skulle vilja bjuda nån törstig vän.
Påminner mig om något som farsan brukade säga fast hans inställning var tvärtom mot din.

Jag har råd så jag dricker det som är gott och ruset det får man på köpet.
Citera
2026-07-03, 10:33
Avslutad
Citat:
Påminner mig om något som farsan brukade säga fast hans inställning var tvärtom mot din.

Jag har råd så jag dricker det som är gott och ruset det får man på köpet.
Ok ja dricker man för att det är gott, så kanske man tänker annorlunda 😊
Citera
2026-07-03, 10:35
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Låt oss måla upp följande hypotetiska scenario.

Du står på bolag i slutet av månaden och du har 200 kronor av din resterande månadsbudget fram tills löning som du kan lägga på alkohol.

Väljer du att köpa 4 hantverksöl för 50 kronor styck och låter kvalitet gå framför kvanitet eller köper du 19 stycken kortburkar svensk starköl för 9,50+1kr pant styck och väljer kvantitet framför kvalitet.

Det behöver inte just vara just öl utan väljer du hellre en billig bag in box vin på 3L som tex chill
out cabarnet sauvignon för 179 kr och komplementerar med 2 svensk starköl för då får du mer vin + 2 öl än om du skulle köpa en sjuttis vin för 200 kr.

Hur går era tankegångar, ordet är fritt.
Öl och vin är trist så jag hade köpt en flaska sprit.
Citera
2026-07-03, 10:42
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag är vindrickare, inte vinkännare, och det finns inga egentligen äckliga viner på systemet. Så kvantitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in