Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
Jag är fortfarande nyfiken på hur visualiseringen faktiskt är konstruerad. Är koordinaterna och rörelserna hämtade från något verklig LLM, t.ex. genom en projektion (PCA, UMAP eller liknande) av hidden states, eller är de pedagogiskt valda för att illustrera principen?
Om de bygger på verkliga hidden states tycker jag att visualiseringen blir ännu mer intressant. Om de däremot är illustrativa tror jag att det vore bra att skriva det någonstans, så att läsaren förstår vad som är en pedagogisk metafor och vad som motsvarar faktiska beräkningar i en transformer.
Jag blev som sagt också nyfiken på hur du valde just axlarna "Syntax", "Finans" och "Allmän". Är de inspirerade av någon analys av meningen eller modellen, eller valdes de enbart för att göra visualiseringen lättare att förstå?
Jag kan ha nytta av denna typ av visualisering och jag lärde mig själv en del av den. Jag försökte hålla mig till sakfrågan och svara så seriöst jag kan. Jag måste ha skrivit av fel angående inferens – ursäkta.
Det är rent konceptuellt och inte baserade på någon riktig modell. Som jag skrev i första posten opererar riktiga modeller i en rymd som har tusentals dimensioner, det går inte projektera på något begripligt sätt.
Syntax, Finans och Allmän togs bara för det var de axlar jag kunde komma på som minskade polysemin i meningen "en stark krona stärker vår export", det hade kunnat heta "kunglighet" osv också men för tydlighetens skull var det enklare att välja axlar som inte var i direkt motsats.
Men som redan påpekats så är detta mer av en vag konceptuell bild man kan ha för att förstå hur algoritmen egentligen är tänkt, det är inte en implementations guide av hur det faktiskt är implementerat det är den andra länken jag länkade i ursprungsposten, den kör faktiskt en riktig GTP2 modell som man kan skriva egna meningar på och stega igenom vad varje lager gör.
Men anledningen jag skapade denna är för även om den visualiseringen är både rent tekniskt överlägsen och praktiskt relevantare så fokuserar den på implementation och inte den konceptuella idén- av att token kedjorna (som också påpekats så har naturligtvis ingen riktig modell tokenisering på ord boundary, utan delar av ord), detta är som sagt för att "fatta konceptet" sen i "verkligheten" så är det många många fler dimensioner och som sagt axlarna är imaginära här det finns inget som säger att det finns en "syntax", "finans" eller "generell" axel i en riktig modell men sannolikt eftersom token grupperas i kontextuell semantisk betydelse men de är självklart inte "namngivna" av modellen vare sig implicit eller explicit.