Citat:
Halmgubbe-argument. Jag har inte hävdat att något av detta är "övernaturligt". Jag hävdade att ni inte förstår hur modellerna kan generalisera logiska problem så som de uppenbarligen kan göra - vilket du själv kunde bekräfta är fallet.
Du förstår ju precis som mig att man inte förstår detta. Ändå kände du dig driven att attackera mig med halmgubbar. Vad är det för känslor i dig som driver dig till att agera ohederligt och osakligt?
Du förstår ju precis som mig att man inte förstår detta. Ändå kände du dig driven att attackera mig med halmgubbar. Vad är det för känslor i dig som driver dig till att agera ohederligt och osakligt?
"Övernaturligt" var uppenbart inte ett påstått direktcitat från dig, utan en markering mot att du gör saken mystisk i onödan. Du skriver att ingen förstår hur modellen kan lösa ett IQ-test och använder det som argument mot en demo som visar grundmekaniken. Det är just den glidningen jag invände mot.
Och nej, jag har inte "bekräftat" att man inte förstår detta. Jag skrev att man inte alltid kan förklara exakt vilka interna representationer som leder till ett visst svar i ett visst testfall. Det är inte samma sak som att man inte förstår hur modeller generaliserar alls.
Det finns ganska mycket man förstår. Modeller tränas på enorma mängder text och lär sig statistiska, semantiska och strukturella mönster. De lär sig strategier, relationsmönster, analogier, format, instruktioner och lösningssteg. När de sedan får ett nytt problem kan de använda liknande mönster utan att ha sett exakt samma fråga tidigare. Det kallas generalisering och är i princip inte konstigare än att en människa som övat på många talserier kan lösa en ny talserie.
Det som däremot inte är fullt utrett är den detaljerade mekanistiska nivån, alltså exakt hur en viss stor modell internt representerar ett visst abstrakt resonemang i varje lager och varje head. Men det är en annan fråga. Du blandar ihop "vi kan inte rita hela den interna kedjan för just detta svar" med "vi förstår inte vad som händer överhuvudtaget".
Det är den sammanblandningen som är problemet.
Och det där sista om "vilka känslor i dig" kan du lägga tillbaka i lådan med barnleksaker. Vill du diskutera sakfrågan så är den väldigt enkel:
Menar du att hög prestation på ett IQ-liknande test visar att grundmekaniken i LLM:er är okänd?
I så fall får du faktiskt visa varför. Inte bara peka på ett testresultat och ropa "ni vet inte".