Citat:
Ursprungligen postat av
Myror-Elefanter
Det går visst att folkomrösta om det. Men någon sådan folkomröstning kommer aldrig iscensättas.
Alltså så länge den här frågan har ältats och det är en fruktansvärt massa år. Vi snackar 60talet (även om den blev större på 80 o 90 talet) så har folk i opinionsundersökningar som gjorts i frågan alltid varit för en stramare invandring än vad politikerna (undantaget möjligtvis Ukraina, men där tyckte väl folk att det var ett folk som stod närmare oss. )
En fråga som varit så stor i så många år. Ändå har folket aldrig fått folkomrösta i frågan. Jag tycker det är förjävligt. Politikerna omyndigförklarar folket och kör sin egen agenda. Det gäller även andra frågor som NATO. För Sveriges politiker är det viktigare att stå på alla fyra och slicka globaliströvar än vad svenskarna tycker och att svenskarna har det bra.
Orsaken till att jag ens lyfte frågan och skapade en tråd var att jag tyckte att den var intressant att diskutera. Jag kommer inte rösta SD. Jag tycker att Jimmie Åkesson är en av etablissemanget. Han är knappast nån rebell. Istället slänger han ur sig fullständigt vansinniga förslag i ren desperation ett par månader i hopp om att vinna röster. Han är lika sugen på makt och att få frottera sig med "det fina folket" som de andra är.
Sen tycker jag inte det viktiga är om det der berör 331 personer varje år eller om det är 30.000 personer varje år. Frågan är principiellt viktig av flera anledningar.
1. Staten lägger invandrarproblemen på kommunerna som inte har mycket att säga till om i frågan, utan blir bara tilldelade ett antal fastän det redan finns stora problem relaterade till invandring. Plus att det i vissa kommuner redan råder bostadsbrist. Ska Vidar och Tindra bo hemma tills de är 37 bara för att Alibaba och hans 40 ungar ska gå före i bostadskön?
2. Jag tycker man sätter demokratin ur spel när kommunerna inte får bestämma själva.
3. Jag tycker att man sätter demokratin ur spel när man i så många år gjort allt för att motverka att folkomröstningar som har nåt med invandring ens hålls. Det är dags för demokrati på riktigt. De pratar alltid om demokrati, men de är inte ett skot intresserade av demokrati. Och ska det hållas en folkomröstning så nog fan ska den hållas på en tidpunkt som gynnar etablissemangets intressen och frågan ska vara utformad så att den gynnar etablissemangets intressen.
Att hävda att folk får ju göra sin röst hörd var fjärde år, vilket både politiker och folk härinne på Fb gör är rent vansinne. Dels är vissa frågor som NATO, Invandring och Euro alldeles för stora för att sopas under mattan. Det andra stora problemet är att i ett riksdagsval så väljer man parti efter en mängd olika parametrar. Folk kanske röstar på KD för att de tycker att de är för en human äldrevård. Man röstar på V i hopp om att tandvården ska bli billigare. Man röstar på S i hopp om att arbetsmarknaden ska bli bättre. Man röstar på Mp för att man är rädd för klimathotet
Vad man röstar i riksdagsvalet behöver ju inte säga ett skit om vad man står i vissa andra enskilda frågor. Visst tenderar folk på vänsterkanten att tycka si eller så, och de på högerkanten si eller så. Men naturligtvis så är det många som inte alls tycker som det partiet de röstat på i riksdagsvalet i en mängd frågor.
Så återigen jag röstar inte SD men frågan är principiellt intressant. Jag tycker dessutom det är otroligt korkat av Tidösidan inte gör detta till en valfråga (vilket mycket väl hade kunnat bli en valvinnare) utan istället fokuserar på ökad övervakning och söndagsöppet på systembolaget+ Mohamssons och Åkessons alla tokiga utspel som luktar ren desperation.