2026-07-02, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var var denne halvbror under tiden då? Det kan ju hända att en man inte vet om att han har ett barn någonstans, men en kvinna kan s.a.s. inte missa att hon har det... Lämnade din mormor bort honom för adoption?

Halvbroderns pappa satte på min mormor, fick min mamma.
Sen så satte han på en annan kvinna och fick min mammas halvbror.

Sen att min "morfar" tog på¨sig föräldrarskapet kan var skuld,ära, heder who knows
Senast redigerad av casii 2026-07-02 kl. 06:13.
Citera
2026-07-02, 07:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Halvbroderns pappa satte på min mormor, fick min mamma.
Sen så satte han på en annan kvinna och fick min mammas halvbror.

Sen att min "morfar" tog på¨sig föräldrarskapet kan var skuld,ära, heder who knows

Visste han ens om att barnet inte var hans då?

Mormor kanske bara hävdade det och han accepterade.
Citera
2026-07-02, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Visste han ens om att barnet inte var hans då?

Mormor kanske bara hävdade det och han accepterade.

Som jag fattat det som så lajvade han farsa och visste om hur det låg till.
Men det var 50-tal och hyfsat högt på samhällsstegen.
Så som det ser ut nu så svalde "morfar" det.
Citera
2026-07-02, 08:08
Medlem
guderis avatar
Det måste väl ändå vara värre för din mamma, det är ju hon som levt ett helt liv utan sin riktiga pappa.
Citera
2026-07-02, 08:33
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
MOrsan gjorde ett DNA test.
Upptäckte en ny halvbror.
Vid möte med den nya halvbrodern så kom det fram att den gemensamma nämnaren inte var pappan.
Måste jag rita en bild?

Den gemensamma nämnaren var ju pappan! Det skriver du ju i ett senare inlägg. Du pratar om två halvsyskon som har samme biologiske far. Inte samma mor. Klart det förvirrar i tråden när du lämnar motstridiga uppgifter.
Citera
2026-07-02, 09:17
Medlem
Citat:
Morsan gjorde ett DNA test och upptäckte en okänd halvbror, bara för nån vecka sen.
Dom träffades igår, morsan antog att den nya brodern skulle ha massa frågor om fadern.
Men unloko, det var morsans mamma som släppt på kjoltyget, och "morfar" tog på sig ansvaret.
Många förgreningar. Min mammas syskon är bara hennes halvsyskon, och ett gäng kusiner har man inget blodsband med alls.
Med mera.
Hur hade ni tänkt?
Jag känner spontant att jag själv inte bryr mig alls, men förstår att min mamma vid 70 blir lite tagen av att få en ny brorsa, ny pappa och en helt annat släktlinje.

Personligen bryr jag mig inte heller om sådant. Blodsband gör egentligen inget. En människa kan vara bra eller dålig och inget släktskap kan göra den biten mer värd. Kan ju vara kul att lära känna nya människor såklart och se om man har ngt gemensamt med de. Förstår såklart din mammas reaktion också då det är ganska sent i livet att upptäcka ngn man kunnat känna för kanske 60 år sedan. Blir ju lite av ett "what if?" i huvudet och så är vi duktiga på att skapa massa "jag blev utan x" som att livet på ngt sätt suger nu pga det. Mänsklig reaktion.
Citera
2026-07-02, 09:20
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Morsan gjorde ett DNA test och upptäckte en okänd halvbror, bara för nån vecka sen.
Dom träffades igår, morsan antog att den nya brodern skulle ha massa frågor om fadern.
Men unloko, det var morsans mamma som släppt på kjoltyget, och "morfar" tog på sig ansvaret.
Många förgreningar. Min mammas syskon är bara hennes halvsyskon, och ett gäng kusiner har man inget blodsband med alls.
Med mera.
Hur hade ni tänkt?
Jag känner spontant att jag själv inte bryr mig alls, men förstår att min mamma vid 70 blir lite tagen av att få en ny brorsa, ny pappa och en helt annat släktlinje.
Som dem säger den enda som kan vara säker på sitt barnbarn är mormor.
Citera
2026-07-02, 09:23
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Med mera.
Hur hade ni tänkt?
Du kommer tänka om när åldern kommer.
Citera
2026-07-02, 09:30
Medlem
LKKINGENs avatar
Lägg ner det, hade själv en för mig okänd halvbror som dök upp upp på en begravning.
Första o enda gången vi sågs, har inte saknat denna okända person. Knappt ens reflekterat över hans existens.
Skulle vi börja samla på alla med delad genbank skulle vi få hyra en stor lokal.
Citera
2026-07-02, 09:39
Medlem
Varit i lite samma sitts, eller min pappa har, han blev till efter en kort romans, träffade sin pappa en gång på sin 18 års dag bara. Sent i livet fick vi veta att farfar då bodde väldigt nära, hade tre andra vuxna barn och barnbarn, flera av dem inom kilometer avstånd.
Han tog mod till sig och åkte oannonserad hem till sin halvsyster, ringde på och presenterade sig, frågade om han kunde komma in och prata så dom kunde sitta ner då det kanske va lite omtumlande, hon sa det kan vi absolut, men du är min bror va, det ser jag direkt....Visade sig att han va nästan identisk med ena brorsan haha.
I allafall, vi fick alla en större familj en stund och dom hann alla träffas, tyvärr blev yngsta brodern mördad inne på Ica i Jakobsberg bara månader efter, men vi har alla uppskattat att få vara med om den här återföreningen😊♥️
Citera
2026-07-02, 10:36
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
En snubbe satte på min mormor.
Hon blev gravid.
Hennes dåvarande man åtog sig föräldrarskapet och trollade bort sperma-donatorn.
Så mormor och morfar gick in i en lömsk pakt och berättade aldrig att det fanns en annan pappa till min mamma.
Ungefär så

Hände även min pappa, det var först efter båda hans föräldrars död som han fick reda på sanningen.
Den bitterheten följde honom till graven.
Citera
2026-07-02, 10:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Lägg ner det, hade själv en för mig okänd halvbror som dök upp upp på en begravning.
Första o enda gången vi sågs, har inte saknat denna okända person. Knappt ens reflekterat över hans existens.
Skulle vi börja samla på alla med delad genbank skulle vi få hyra en stor lokal.

Det talades om i ett program på TV några år sedan att "alla" är släkt med Djingis Kahn.
(Via generna då. Det var en dokumentär om gentester med forskare som deltog. SVT.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_descent_from_Genghis_Khan

"Tomten är far till alla barnen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in