2026-07-01, 16:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det kommer att finnas 1,3 miljarder AI-robotar år 2035 och 4 miljarder år 2050.

We are doomed!
Citera
2026-07-01, 17:59
Medlem
pn222jws avatar
Tokyo 2040: En biobesökarrobot går och ser Bladerunner Redux. En annan robot säljer artificiella popcorn i foajen. Allting sker 100% miljövänligt.
Citera
2026-07-01, 18:47
Medlem
Se där, detta låter vettigt i jämförelse med hur andra försöker fixa en åldrande befolkning. Tänk om man fokuserade på att göra samhället mer effektivt
Citera
2026-07-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Europa ligger lååångt efter Kina, Japan och USA när det gäller utvecklingen av humanoida robotar. Några ersättare till invandrare är inte att tänka på under den närmaste framtiden.
Humanoida robotar är en idiotisk ide. Den bästa roboten är den som är specifikt designad för arbetsuppgiften den ska lösa. I de få fall där en människa är bäst lämpad kan vi lika gärna använda en människa, bara å anställa en Svensk och betala en rimlig lön sen får slutprodukten kosta lite mer. Det viktiga är att arbetaren har ordentligt betalt och rättigheter samt behandlas värdigt. Babbar utnyttjas för att dumpa lönerna samt för att de inte känner till att vi har rättigheter i Sverige.

Och vi ligger knappast "långt efter" andra länder, Kineserna håller på med fjärrstyrda leksaker vilket fanns redan på 70-talet. USA har Boston dynamics som gör en del häftiga hundar och liknande, men inget som liknar en människa, Teslur fjärrstyr sina humanoida robotar. Japan ligger bra till men kör inte med humanoida robotar, de bygger ändamålsspecifika robotar som närmast liknar en människa på hjul.

Den som tror att mer babbar är lösningen kan kasta in sig själv i en industriell tvättmaskin och dränka sig själv.
Citera
2026-07-01, 20:49
Medlem
KonungHonungs avatar
Nej! Hur ska politikerna motivera folkutbytet då?

Vi måste gå tillbaka till 1800-talet teknologiskt så att vi kan ta in 500 miljoner indier utan att folket klagar.
Citera
2026-07-01, 20:52
Medlem
Jag tycker att företagen som använder dessa robotar borde betala en random arbetslös människa 50% av lönen, på så sätt skulle en arbetslös få pengar och företaget behöver betala ut 50% mindre lön.

Detta borde ha implenterats för länge sedan i alla länder som använder sig av robotar där människan inte behövs längre.
Tänk om ica satte in robotar eller självscanning över hela landet så att tusentals ica anställda fick sluta?

Robotar är väl bra på sitt sätt men det blir dåligt när dom tar människors jobb i för hög utsträckning.
För helt ärligt nu, vem fan hade klagat på att vara arbetslös och ändå få 50% av lönen?
Plus kanske a-kassa å det så har man plötsligt en full lön
Citera
2026-07-01, 20:58
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Robotar är väl bra på sitt sätt men det blir dåligt när dom tar människors jobb i för hög utsträckning.
För helt ärligt nu, vem fan hade klagat på att vara arbetslös och ändå få 50% av lönen?
Plus kanske a-kassa å det så har man plötsligt en full lön
Hört talas om medborgarlön? Eller Universal High Income som Elon Musk kallar det.
Citera
2026-07-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
När kommer robotaxi på bred front då?
Det skulle ju bli alla Teslaägares personliga kassa ko.
Begränsad till vissa områden men testat i Atalana och fungerar faktiskt bättre än vanlig taxi.

Problemet är väl att få det godkänt och köra över allt.
Citera
2026-07-01, 22:20
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask

Och vi ligger knappast "långt efter" andra länder, Kineserna håller på med fjärrstyrda leksaker vilket fanns redan på 70-talet. USA har Boston dynamics som gör en del häftiga hundar och liknande, men inget som liknar en människa, Teslur fjärrstyr sina humanoida robotar. Japan ligger bra till men kör inte med humanoida robotar, de bygger ändamålsspecifika robotar som närmast liknar en människa på hjul.

Om du säger det så. Utifrån det jag har läst ligger vi en bra bit efter. Överhuvudtaget sackar Europa efter ifråga om AI-relaterad forskning. Något som det har varnats för ett flertal gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Den som tror att mer babbar är lösningen kan kasta in sig själv i en industriell tvättmaskin och dränka sig själv.

Var någonstans i mitt inlägg du får till det att jag förordar invandrare som lösning förstår jag inte. Jag försökte bara dämpa folks i mitt tycke falsa förhoppningar.
Citera
2026-07-02, 00:23
Medlem
AndersPersson99s avatar
Undrar om robotarna blir arbetslösa sen när människorna dör ut.
Citera
2026-07-02, 21:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Politik: utrikes
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto