2026-06-30, 14:43
Medlem
Hej!
Det är helt sjukt att ett av världens största amerikanska företag (Apple) inte bryr sig om att följa svensk lag och reklamationsrätt.

Har stora amerikanska techbolag blivit så starka att deras “rutiner” i praktiken väger tyngre än svensk lag?

Hade en liten svensk webbutik sagt “nej, reklamation gäller bara via telefon” hade folk kallat det oseriöst direkt. Men när Apple gör samma sak ska man tydligen bara buga och böja sig framåt för att bli rövknullad av amerikaner.

Jag har försökt reklamera en MacBook köpt online direkt från Apple i över 2 veckor nu.
Batteriet är dåligt redan efter 1 år.

Jag ville ta ärendet skriftligt eftersom jag har en neurologisk sjukdom och telefonkontakt är mycket svår för mig. Lagen säger att jag har rätt till det.

Apples svar? Ring oss! Endast telefon som gäller kompis!
I chatten och per e-post fick jag besked som:

“Det är telefon som gäller.”
“Vi kan inte hantera ärendet via skrift.”
“Din reklamation kommer inte registreras via text.”

Problemet är att konsumentköplagen inte säger att man måste ringa. Den säger att konsumenten ska lämna ett meddelande om felet. Ett mejl eller en chatt är alltså ett meddelande om felet.

När jag dessutom förklarar att jag har en neurologisk sjukdom och behöver skriftlig kontakt, men Apple ändå hänvisar till telefon, blir det inte bara dålig kundservice. Det riskerar också att bli bristande tillgänglighet enligt diskrimineringslagen.

Att ett företag som Apple, som säljer datorn online, tar emot pengar online, skickar kvitton online och marknadsför sig som digital framtid, plötsligt får skrivkramp när kunden vill reklamera online är faktiskt rätt magstarkt.

Apple kan sälja datorn online, ta betalt online och skicka kvitto online, men när man ska reklamera ska man tydligen tillbaka till telefonkön från år 1998.

Det här kan bli dyrt för Apple, inte nödvändigtvis som “böter” direkt, men genom diskrimineringsersättning och tillsyn.

Om ett företag vägrar rimlig skriftlig hantering trots att kunden har en funktionsnedsättning och inte kan använda telefon, kan det prövas som bristande tillgänglighet enligt diskrimineringslagen. DO beskriver bristande tillgänglighet som en form av diskriminering.

Dessutom säger konsumentköplagen att reklamation sker genom ett “meddelande om felet”. Det står inte att kunden måste ringa. Konsumentverket skriver också att det inte finns krav på hur man ska klaga och att mejl är ett bra sätt eftersom det går att bevisa.

Så risken för Apple är inte bara en missnöjd kund. Risken är ARN-anmälan, anmälan till Konsumentverket, anmälan till DO och krav på diskrimineringsersättning om deras telefonkrav gör att personer med funktionsnedsättning inte kan utnyttja sin reklamationsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in