Citat:
Ursprungligen postat av
hejochhej06
Varför ska kvinnor ha den rätten och inte män?
Kvinnor kan tex adoptera bort en unge också vilket såklart kommer påverka ungen enormt sen.
Jag vet en kvinna som lämnade in sin unge till soc när denne var 3 år eftersom hon inte ville ha den längre.
Har du sex och blir förälder borde du också ta ditt ansvar oavsett om du är man eller kvinna, men könen ska också ha samma möjlighet att avsäga sig ansvar/föräldraskap.
För att kvinnor är de som blir gravida, inte män.
Och alla människor har numera kroppslig integritet, dvs ingen man kan bestämma att en kvinna ska göra abort om hon inte vill det.
Och alla födda barn har idag, via barnkonventionen, rätt till kunskap om sin far så långt det är möjligt.
Och jag tror även ekonomiskt stötta av båda dina föräldrar så långt som möjligt (den har jag dock ingen koll på om den står i barnkonventionen).
Med andra ord samhället prioriterar födda barns rättigheter framför vuxna mäns rätt avsäga sig oönskat faderskap.
Tror rätt många av alla ni ivrare av juridisk aborträtt för män ska vara jävligt tacksamma för det. Även ni har en gång varit barn.
Det män dock inte kan tvingas till idag är aktivt föräldraskap.
Och alla människor, så även föräldrar kan självklart drabbas av olika svårigheter genom livet som gör att de inte klarar aktivt föräldraskap, även om de ville och klarade det för ett år sen.