2026-06-29, 09:13
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men vilket jävla krånglande i tråden!

Det är bara att sätta sig i bilen och köra.

Snart ska väl folk fråga om tips på hur man ska köra till Ica och handla...

Måste man tanka bilen full i Sverige innan man kör över gränsen? Eller funkar norsk bensin även på svenskregistrerade bilar?
Citera
2026-06-29, 09:16
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men vilket jävla krånglande i tråden!

Det är bara att sätta sig i bilen och köra.

Snart ska väl folk fråga om tips på hur man ska köra till Ica och handla...

Kör alla Norrmän 8 varv i rondellerna?
Citera
2026-06-29, 09:59
Medlem
Norge är utanför EU, så det är små mängder alkohol man får ta med sig över gränsen, rent formellt alltså.
Citera
2026-06-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbe2906
Hej på er!
Jag tror inte att jag hittar en bättre ställe att fråga än här. Jag är från Härnösand, men befinner mig i Göteborg för att hälsa på vänner. Helt spontant valde vi att bila till Norge imorgon (Gieranger). Jag har inga resedokument med mig. Allt jag hat är min bil och mitt körkort. Räcker detta? Jag har aldrig kört in i Norge jag vet inte hur det brukar gå till vi gränserna.
Tack i förhand!
Lite sent tips kanske. Men se till att tanka full tank i Sverige innan du kör över gränsen... Soppan är 10 spänn dyrare i grannlandet.
Citera
2026-06-29, 11:16
Medlem
Snapcounts avatar
Du har nu nog fått de tips som behövs, önskar enbart understryka att hålla hastigheten. Böterna blir snabbt dyra, mycket dyra..
Citera
2026-06-29, 15:53
Medlem
Där jag bor kostar bensin just nu 15 NOK per liter. Det är billigt enligt norska mått.

Det finns INGA skyltar som varnar för kameror, men där det finns ett genomsnittligt mått finns det en varning.

Och håll hastighetsgränserna. Vi norrmän är jävligt trötta på turister som ska njuta av utsikten trots och kör i 40 km/h i 80-zonen. Detta gäller särskilt tyskar i husbilar, så håll uppe farten. Om du ser något vackert som du vill spendera tid på, kör til sidan och stanna och ta all tid du behöver.
Senast redigerad av Sharkimedes 2026-06-29 kl. 15:58.
Citera
2026-06-29, 16:29
Medlem
Atlanterhavsvejen och trollväggen rekommenderas
Citera
2026-06-29, 17:30
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Där jag bor kostar bensin just nu 15 NOK per liter. Det är billigt enligt norska mått.

Det finns INGA skyltar som varnar för kameror, men där det finns ett genomsnittligt mått finns det en varning.

Och håll hastighetsgränserna. Vi norrmän är jävligt trötta på turister som ska njuta av utsikten trots och kör i 40 km/h i 80-zonen. Detta gäller särskilt tyskar i husbilar, så håll uppe farten. Om du ser något vackert som du vill spendera tid på, kör til sidan och stanna och ta all tid du behöver.
Du måste bo på ett väldigt udda ställe i Norge. Det är fullt med kameraskyltar i Norge som varnar för kamera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in