2026-08-23, 20:01
Medlem
NothingWorkeds avatar
De kan alltså ta sig in i vilken iPhone som helst, oavsett om Lockdown Mode är aktiverat eller inte, och helt utan någon interaktion från användaren, fullständig zero-click. Man kan nollställa hur många gånger som helst, men de kan bara återinfektera den direkt efteråt.

​Jag misstänker att det sker via någon nätverksvektor, troligtvis det mobila nätverket men kanske via wifi, eller möjligen via Apple-ID, även om mobilnätet/wifi verkar mest troligt.

​På Android har de tidigare behövt skicka ett meddelande med en bild (iallafall förra hösten, då jag bytte till en billig Samsung-modell). En kvart efter att jag loggat in på alla mina konton på den nya mobilen, klockan 7 på morgonen, hör P av sig på snap (han jag tidigare nämnt lite om) och skriver "allt lugnt?". Han brukade aldrig skriva till mig, så jag tyckte det var lite märkligt.

​En halvtimme senare får jag ett RCS-meddelande från ett turkiskt nummer, ett scam-meddelande, och sedan skickas en bild ifrån samma nummer. Kort efter detta känner jag att mobilen börjar lagga och bli seg.

Hur har de kommit över de absolut senaste zero-day-exploits till de flesta mobiler? Som jag har varit inne på i trådstarten måste det ju ha skett den vägen...

/A
Citera
2026-08-25, 08:04
Medlem
NothingWorkeds avatar
Jag såg just att en sårbarhet i Samsungs bildhantering patchades i höstas, så det kan mycket väl vara den som utnyttjades då.

​En vanlig Android-mobil är faktiskt säkrare mot dessa, eftersom de kan ta sig in i i princip vilken iPhone som helst på distans utan någon som helst förvarning. De har till exempel gått in i min pappas iPhone och raderat den film jag spelade in på R och skickade till honom, och sedan raderade de den även från min iPhone. Kopian jag har kvar kommer som sagt från en Signal-chatt och är komprimerad.

Skärmdumparna finns kvar i alla fall, som den här nedanför till exempel. Jag tror att jag justerade den här bilden lite genom att dra upp ljusstyrkan och kontrasten.

https://www.dropbox.com/scl/fi/rh255wjpgm0p4hvgc8aib/B172E193-FA4C-44E9-9C0C-B51A23C16CA0.png?rlkey=zgsn8d7axi8ejx05hafmawrs5&s t=ln7ua84e&dl=0

/A
Citera
2026-08-26, 10:18
Medlem
NothingWorkeds avatar
Det roliga är att KxWdp säger att jag skulle kunna bli anmäld för förtal av R. Han kan ju passa på att anmäla mig för hot också, eftersom jag här i tråden har erkänt att jag hotade honom under flera veckors tid. Men istället för att anmäla, vilket väl de flesta hade gjort om en random person plötsligt började hota dem, sätter han upp en övervakningskamera i lägenheten riktad mot dörren, och är livrädd så fort han hör något i trapphuset, i över ett årstid.

​Jag har inte berättat att jag i vintras stod och väntade dag efter dag utanför porten på S (som jag nämnt lite om här, men inte allt ännu), eftersom jag tänkte slå sönder fanskapet. Till slut sprang jag på honom i trapphuset och dunkade in honom hårt med axeln i väggen och tänkte börja veva. Men då sjunker han ihop med händerna över huvudet och ser så himla rädd ut, och då kickar mina empatikänslor igång så jag kan inte.

​Det blev jag inte heller anmäld för. De kan ju inte anmäla mig, för de vet själva att de har begått grova integritetsbrott av sexuell karaktär mot mig, samt psykisk misshandel m.m, brott som ger fleråriga fängelsestraff. Så det hade ju sett ganska dumt ut om de polisanmälde mig.

/A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in