2026-06-28, 10:51
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
... Och målet är att ett fredsavtal ska skrivas mellan Libanon och Israel.
...
Men hur ska då "from the river to the river" förverkligas.
StorIsrael som BenGvir och Smotrich pratar om dagligen?

Har du tänkt på det?
Citera
2026-06-28, 11:01
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Libanon ser jag som tämligen oskyldiga. De vill ha bort Hizbollah. Men det är svårt för dem att genomföra detta.
Japp.
Hizbollah är både bästa vän och delvis rätt ovälkommen gäst. i Libanon.

Men Israel pratar ständigt internt om att utvidga sina gränser.
Definierar aldrig sina gränser.
Allt möjligt är "en buffertzon".
Plockar bosättningar dagligen.

Hur insatt är du i den inre retoriken i Israel?

Känner du till begreppet "Guds utvalda folk"?

Läst i Gamla Testamentet om Jeriko?

Hört BenGvir och Smotrich snacka?

De vill annektera Libanon som genom ett judiskt korståg, eller sexuddigstjärntåg då.
Passade på under Irankriget i hopp om att Iran och då hizbollah skulle falla.

Om du tycker synd om Libanon, är du då inte orolig att Israel gör verklighet av det de säger, annektera.

För övrigt talade Bennett (israelisk mossad-general) öppet i maj om att angripa Turkiet näst efter Iran (då han trodde att Iran skulle falla) och Turkiet ligger inte ens på GammalTestamentlig mark. De vill bara att ingen ska va i närheten som säger emot sionismen, tydligen.

En fråga till, känner du till Nakba, vid Israels grundande?
Citera
2026-06-28, 11:11
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Japp.
Hizbollah är både bästa vän och delvis rätt ovälkommen gäst. i Libanon.

Men Israel pratar ständigt internt om att utvidga sina gränser.
Definierar aldrig sina gränser.
Allt möjligt är "en buffertzon".
Plockar bosättningar dagligen.

Hur insatt är du i den inre retoriken i Israel?

Känner du till begreppet "Guds utvalda folk"?

Läst i Gamla Testamentet om Jeriko?

Hört BenGvir och Smotrich snacka?

De vill annektera Libanon som genom ett judiskt korståg, eller sexuddigstjärntåg då.
Passade på under Irankriget i hopp om att Iran och då hizbollah skulle falla.

Om du tycker synd om Libanon, är du då inte orolig att Israel gör verklighet av det de säger, annektera.

För övrigt talade Bennett (israelisk mossad-general) öppet i maj om att angripa Turkiet näst efter Iran (då han trodde att Iran skulle falla) och Turkiet ligger inte ens på GammalTestamentlig mark. De vill bara att ingen ska va i närheten som säger emot sionismen, tydligen.

En fråga till, känner du till Nakba, vid Israels grundande?
Men lägg av.

Är detta det du har att komma med?

Har Sverige hjälpt Libanon? Något du hävdade i din TS att Sverige inte gjort. Var det inte att hjälpa att ge pengar genom EU?

På alvar, tycker du att Iran försvarat Libanons befolkning? Vilket du också hävdar i din TS. Ser du inte att Iran är en del av problemet?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-28 kl. 11:15.
Citera
2026-06-28, 11:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Men hur ska då "from the river to the river" förverkligas.
StorIsrael som BenGvir och Smotrich pratar om dagligen?

Har du tänkt på det?
Det är ramsan som dina kompisa går runt och skriker på gator o torg hela veckorna över hela Sverige. Däremot har jag inte hört en enda jude i Sverige stå och skrika dom orden.

I en demokrati som Israel har var och en rätt att uttrycka sin åsikt. En lite klick är för ett Storisrael. Majoriteten säger nej.
Citera
2026-06-28, 12:13
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
Det är ramsan som dina kompisa går runt och skriker på gator o torg hela veckorna över hela Sverige. Däremot har jag inte hört en enda jude i Sverige stå och skrika dom orden.

I en demokrati som Israel har var och en rätt att uttrycka sin åsikt. En lite klick är för ett Storisrael. Majoriteten säger nej.
Du tänker på "from the river to the sea".
Det är ett mycket mindre områda geografiskt.
Jordanfloden till medelhavet tror jag.
Kolla intervjun med Huckabee.
Från Eufrat till Nilen.
Finns broderat på israeliska armens axelklaffar.
Citera
2026-06-28, 12:17
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
"En demokrati som Israel"
vilken annan demokrati tycker du är lik Israel?
Hur kan det vara demokratiskt att bestämma över andra länders territorier utan att låta folket där rlsta först?

Känner du till judisk religion och vad "det utvalda folket" betyder? Talmud etc.

Nej alla är inte tokreligiösa fundamentalister, många halvsekulära.
Men de lämnar israel i ökande utsträckning och kvar är "bombhögern"/ortodoxa.
Pga stämningen i landet.
Citera
2026-06-28, 12:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
"En demokrati som Israel"
vilken annan demokrati tycker du är lik Israel?
Hur kan det vara demokratiskt att bestämma över andra länders territorier utan att låta folket där rlsta först?

Känner du till judisk religion och vad "det utvalda folket" betyder? Talmud etc.

Nej alla är inte tokreligiösa fundamentalister, många halvsekulära.
Men de lämnar israel i ökande utsträckning och kvar är "bombhögern"/ortodoxa.
Pga stämningen i landet.
Israel är den enda demokratin i hela MÖ. Du är en jävla tomte. Eller islamist.
Citera
2026-06-28, 17:40
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:

Om detta är vad du vill diskutera vatför inte skapa en tråd om det istället.

Även om det är din tråd förefaller det för mig att vara OT att diskutera här.

sorry om OT.

Poängen är att Israel gör en drawback från vissa områden i Libanon.
De hade inte gjort det om inte Iran hade gjort det till en del av fredsavtalet mellan USA-Iran.
Naturligtvis en (liten) styrkedemonstration av Iran, hjälper Libanon eftersom Israel targetar civila libaneser (länkade till video där israeliska maskiner pajar solpaneler för civil vattenförsörjning - det är också ett treckrecord från Gaza som du borde ha koll på by now) och har fundamentalistiska ortodoxa avsikter att göra så (se "bosättarrrörelsen").

Netanyahu gör det motvilligt och BenGvir och Smotrich skriker "förrädare" till honom.
Israeliska medborgare röstar gång på gång med öppna ögon fram Netanyahu och BanGvir Smotrish.

se här svt:s dokumentär om BenGvir och Smotrich (fransk):
https://www.svtplay.se/video/8opXVWo/dokument-utifran-israels-hogerextrema-ministrar?video=visa

Ditt skönmålande av Israel förstår jag inte och håller inte med.

Du pratar/skriver väl svenska och kan mycket väl vara vem som helst.

Om jag får gissa svennebanan som jag så har du noll intresse av Israel för de gör noll för Sverige.

Om du tyker att alla människor är lika mycket värda så ser du med onda ögon på vad Israel gör i Gaza på Västbanken och i Libanon.
Citera
2026-06-28, 17:47
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
Israel är den enda demokratin i hela MÖ. Du är en jävla tomte. Eller islamist.
Ja, det är den enda stat som tillåts fungera. De sabbar alla andra stater runtomkring bäst de kan.
Men Hitler fick också 40 % av rösterna nån gång. Räcker ju för att bilda regering.
Ibland har jag varit tomte, runt december. Men inte islamist.
Citera
2026-06-28, 18:16
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
sorry om OT.

Poängen är att Israel gör en drawback från vissa områden i Libanon.
De hade inte gjort det om inte Iran hade gjort det till en del av fredsavtalet mellan USA-Iran.
Naturligtvis en (liten) styrkedemonstration av Iran, hjälper Libanon eftersom Israel targetar civila libaneser (länkade till video där israeliska maskiner pajar solpaneler för civil vattenförsörjning - det är också ett treckrecord från Gaza som du borde ha koll på by now) och har fundamentalistiska ortodoxa avsikter att göra så (se "bosättarrrörelsen").

Netanyahu gör det motvilligt och BenGvir och Smotrich skriker "förrädare" till honom.
Israeliska medborgare röstar gång på gång med öppna ögon fram Netanyahu och BanGvir Smotrish.

se här svt:s dokumentär om BenGvir och Smotrich (fransk):
https://www.svtplay.se/video/8opXVWo/dokument-utifran-israels-hogerextrema-ministrar?video=visa

Ditt skönmålande av Israel förstår jag inte och håller inte med.

Du pratar/skriver väl svenska och kan mycket väl vara vem som helst.

Om jag får gissa svennebanan som jag så har du noll intresse av Israel för de gör noll för Sverige.

Om du tyker att alla människor är lika mycket värda så ser du med onda ögon på vad Israel gör i Gaza på Västbanken och i Libanon.
Hizbollah anföll Israel 8 oktober 2023, dagen efter Hamas attak på Israel.

Man attakerade varandra över gränsen ett tag men tillslut gick Israel in. I nov 2024 undertecknade Israel och Libanon en vapenvila.

"Libanons officiella militära och säkerhetsstyrkor, infrastruktur och vapen kommer att vara de enda beväpnade grupper, "
....
"12. När Israel inleds av att fientligheterna upphörde enligt punkt 1 kommer det att dra tillbaka sina styrkor på ett fasat sätt söder om den blå linjen,"

https://www.timesofisrael.com/full-text-the-israel-hezbollah-ceasefire-deal/

Den gick alltså ut på ungefär samma sak som denna gång. Hizbollah ska avväpnas och Israel ska dra sig tillbaka.

Israel gjorde också detta, de drog sig tillbaka men Hizbollah avväpnades aldrig.

Där av att Hizbollah igen kunde anfalla Israel och ett nytt krig startade.

Varför jag tar upp detta är för att visa dig att samma sak hänt en gång innan och att Israel gick också då med på att dra sig tillbaka. Detta hände då utan Irans medverkan.

Så jag tror på inget vis att du ha rätt att detta är tack vare Iran som Israel lovar att dra sig tillbaka. Det är för att de har blivit lovade igen att Hizbollah ska avväpnas.

Jag har förståelse för att detta är svårt för Libanon, att avväpna Hizbollah. De ville nog, men klarade det inte. Hoppningvis får de stöd nog denna gång att genomföra sin del.
Citera
2026-06-29, 05:20
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
Hizbollah anföll Israel 8 oktober 2023, dagen efter Hamas attak på Israel.

Man attakerade varandra över gränsen ett tag men tillslut gick Israel in. I nov 2024 undertecknade Israel och Libanon en vapenvila.

. . .

Hizbollah tackades ju av Libanons befolkning när de kastade ut Israel 1985 och 2000.

Den här videon visar en del av USAs syn på konflikten och en av parterna från "innanför parlamentet":
https://www.youtube.com/watch?v=x6ErE7kl_Bk
Hearing of Chuck Hagel

nedan en "fusklapp" från chatgpt om hur det gick till för att jag skulle få årtalen rätt:

1985: Partial withdrawal

Israel invaded Lebanon in 1982 during the 1982 Lebanon War.
By 1985, Israel withdrew from most of Lebanon but retained a "Security Zone" in southern Lebanon, about 10–20 km north of the border.
This withdrawal was influenced by several factors:
mounting Israeli military casualties,
domestic opposition within Israel,
the growing insurgency by groups including what would become Hezbollah.
Hezbollah had only recently been formed (around 1982–1985), so while its attacks were an important factor, they were not the sole reason.

2000: Complete withdrawal

This is the withdrawal most commonly associated with Hezbollah.
On 24 May 2000, under Prime Minister Ehud Barak, Israel withdrew all remaining forces from the Security Zone in southern Lebanon.
Israel had occupied the zone for about 15 years (1985–2000).
The withdrawal followed years of sustained guerrilla attacks by Hezbollah, increasing Israeli casualties, and growing public pressure within Israel to end the deployment.
Hezbollah portrayed the withdrawal as a military victory, arguing that its armed campaign had forced Israel to leave.
Many Israeli analysts also acknowledge Hezbollah's military pressure as an important factor, though they also emphasize Barak's campaign promise, changing strategic priorities, and the assessment that the occupation no longer improved Israel's security.
Timeline
1982: Israel invades Lebanon.
1985: Israel withdraws from most of Lebanon but keeps the Security Zone.
1985–2000: Hezbollah conducts a sustained insurgency against Israeli forces and their allies in the Security Zone.
24 May 2000: Israel fully withdraws from southern Lebanon.
Citera
2026-06-29, 08:45
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Hizbollah tackades ju av Libanons befolkning när de kastade ut Israel 1985 och 2000.

Den här videon visar en del av USAs syn på konflikten och en av parterna från "innanför parlamentet":
https://www.youtube.com/watch?v=x6ErE7kl_Bk
Hearing of Chuck Hagel

nedan en "fusklapp" från chatgpt om hur det gick till för att jag skulle få årtalen rätt:

1985: Partial withdrawal

Israel invaded Lebanon in 1982 during the 1982 Lebanon War.
By 1985, Israel withdrew from most of Lebanon but retained a "Security Zone" in southern Lebanon, about 10–20 km north of the border.
This withdrawal was influenced by several factors:
mounting Israeli military casualties,
domestic opposition within Israel,
the growing insurgency by groups including what would become Hezbollah.
Hezbollah had only recently been formed (around 1982–1985), so while its attacks were an important factor, they were not the sole reason.

2000: Complete withdrawal

This is the withdrawal most commonly associated with Hezbollah.
On 24 May 2000, under Prime Minister Ehud Barak, Israel withdrew all remaining forces from the Security Zone in southern Lebanon.
Israel had occupied the zone for about 15 years (1985–2000).
The withdrawal followed years of sustained guerrilla attacks by Hezbollah, increasing Israeli casualties, and growing public pressure within Israel to end the deployment.
Hezbollah portrayed the withdrawal as a military victory, arguing that its armed campaign had forced Israel to leave.
Many Israeli analysts also acknowledge Hezbollah's military pressure as an important factor, though they also emphasize Barak's campaign promise, changing strategic priorities, and the assessment that the occupation no longer improved Israel's security.
Timeline
1982: Israel invades Lebanon.
1985: Israel withdraws from most of Lebanon but keeps the Security Zone.
1985–2000: Hezbollah conducts a sustained insurgency against Israeli forces and their allies in the Security Zone.
24 May 2000: Israel fully withdraws from southern Lebanon.
Som jag förstår det har synen på Hizbollah i Libanon blivit mer negativ med tiden.

Från maj 19, 2026
Among the survey’s key findings, respondents were almost evenly split on responsibility for the current conflict, with 33.8 percent attributing blame to Hezbollah and 32.9 percent to Israel.

The newly released survey also found strong overall backing for disarming Hezbollah (58 percent in favor and 34 percent opposed), with support concentrated among Maronite, Orthodox, and Druze respondents, while opposition remained overwhelmingly high among Shiite participants.
....
Despite most Lebanese expressing support for negotiations and a potential peace deal to end the war, normalization with Israel remains unpopular, with only about 30 percent in favor and roughly 59 percent opposed.

https://www.algemeiner.com/2026/05/19/lebanese-people-broadly-support-hezbollahs-disarmament-peace-israel-new-poll-finds/

När jag söker på opionsundersökningar om vad folk i Libanon tycker, hittar jag enbart sådana som visar att fler vill se Hizbollah avväpnade en inte. Jag tog med denna eftersom den var nyaste, du kan ju själv söka och läsa fler om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in