2026-06-27, 22:10
Avstängd
puterealbas avatar
Denna idé skymtar i en skräckfilm om en något bisarr AI som håller på att ta över världen. Glömt titeln nu, men såg den på TV i vintras.
Citera
2026-06-27, 22:21
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Satt och funderade lite, har ju många i min närhet som gått bort. Jag har nog ett antal år kvar men man vet ju aldrig... lever kanske oaktsamt för att leva ett långt liv.

Tänk om man kunde få en tjänst där man kunde ladda upp ALLT man ville (med kanske en max gräns på 1 TB dock). Bilder, alla dokument man skapat (eller till och med skanna in handskrivna saker som recept osv om dom inte existerar på dator), alla kommenterar man skrivit (publikt) osv osv.

Och låtit en AI träna på detta. Sedan kan man de som är efterlevande antingen prenumerera på tjänsten eller betala en lite klump och ladda ner den lokalt.

Man skulle kunna kanske prata med den som om den vore personen ifråga... Se en personlighet som väl överensstämmer med personen pga av bilder, text, random data personen har producerat.

Samt man kan ställa frågor som hur var det där receptet som vi åt på 80 talet med korv, eller vad hände detta datum? osv... ja saker som man ibland glömmer av och när personen inte finns längre så har man inte möjligheten att ens fråga.

Jag vet inte om det skulle göra det lättare eller svårare att ta farväl av personen, troligen kanske svårare iofs vilket kanske inte är så bra.

Med alla bilder kan det likaväl bli en riktigt 3D model antar jag, med ljud kan den även emulera rösten också.

Lite scary tanke men troligen möjlig.

Vad tycke ni? idiot idé (finns redan?) eller något ni själva skulle kunna tänka er?
Eller skulle detta vara en omöjlighet?
(FB) Vill du bli AI-klonad?
Citera
2026-06-28, 14:15
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Lev kvar i form av ett minne i deras varseblivningar istället.
Citera
2026-06-28, 14:18
Medlem
Det är en fascinerande tanke som jag själv funderat över.

Typ Vita Arkivet fast med en AI-avatar istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in