2026-06-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är klart att det är MINDRE problematiskt än om hon skulle vara medborgare i Syrien, Somalia, Iran eller Irak. Men inte oproblematiskt.
Förstås , ja ... men alla dessa utlänningar som har exempelvis islam som främsta ideologi , dom får inte rösta i Svenska val enligt deras gud .. det bör ju då denna nya lagen om bristande vandel även sätta stopp för.
Även muslimer bryter ju sig ur muslimska världen om dessa röstar och anförtror sig politiskt.

Så där rök valboskapen för de som inte befinner sig inom nutida Regeringen.
Ja - det var surt 🤢

Nee - det kommer aldrig finnas politiska muslimer någonsin ..
Senast redigerad av Snylt-off 2026-06-27 kl. 19:54.
2026-06-27, 19:47
Medlem
Fan vad skönt om det hade stämt. Såg fram emot att kunna ursäkta sitt icke-deltagande i den här jävla cirkusen med att vifta sitt finska pass.
2026-06-27, 19:50
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan tanke: har man två röster i EU-valet också, om man har två EU-medborgarskap?
Enligt lag har man inte det, nej. Se exempelvis Valmyndigheten. Däremot har det diskuterats hur väl denna lag åtföljs i praktiken. Det har uppmärksammats av SVT och SR, med flera.
2026-06-27, 19:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Enligt lag har man inte det, nej. Se exempelvis Valmyndigheten. Däremot har det diskuterats hur väl denna lag åtföljs i praktiken. Det har uppmärksammats av SVT och SR, med flera.

OK, tack.
2026-06-27, 22:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jag vill minnas att dubbla medborgarskap, där båda medborgarskapen var i EU-länder, diskuterades som ett problem i senaste EU-valet. Sådana personer kunde, lagligt eller ej, rösta i EU-parlamentsvalet båda länderna.

Det har dock inte ett skit med nationella val att göra.

Nej man aldrig kunnat rösta flera gånger i EU-parlamentet för att man haft medborgarskap i flera EU-länder. EN EU-invånare/medborgare - EN röst i EU-parlamentet.
EU-parlamentsvalets röstande registreras och kan inte upprepas flera gånger.

Som en person med flera EU-medborgarskap är jag tvungen att i varje land jag är medborgare i, alltid använda just det landets pass, internationell ID-kort och agera som medborgare när jag befinner mig i det landet och har med myndigheter att göra. Det är själva dealen när man har flera medborgarskap.

I Sverige agerar man som en svensk - följer svenska lagar, använder sitt svenska pass och svensk legitimation och röstar i svenska val.
Motsvarande gör man när man vistas i något annat EU-land man är medborgare i.
2026-06-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Dubbelt medborgarskap har inte rätt att rösta i svenska valet till höst.
Den rättigheten tas ifrån dem när lagen skärps den 13/7 ser man , det blir lättare att utvisa dessa vid allvarliga brott.
Det största brottet är ju om dessa röstar , eftersom de verkar tycka det är okay att skita i övriga Sverige..

Hur går nu detta ?
Suck.
Det handlar om att folk med PUT - men utan svenskt medborgarskap inte får rösta i riksdagsvalet. De har de aldrig fått. Inget har ändrats — UTOM att KUKHUVUDENA PÅ SR fått för sig att det är synd om alla dessa människor som snyltat på vår välfärd i 20 år utan att ens vilja bli svenskar.
2026-06-28, 03:49
Medlem
Tack - då förstår jag bättre.
Mod kan slänga hela denna forumsdel i papperskorgen - jag hade grovt missuppfattat.
Senast redigerad av Snylt-off 2026-06-28 kl. 03:52.
2026-06-28, 04:02
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Verkar lite tokigt. Många framstående personer, forskare m.m. som har t.ex. både svenskt och amerikanskt medborgarskap. Eller ska man villkora med etnicitet? Verkar ännu tokigare.
Amerikanska staten kräver att amerikaner knyter till USA hårdast och släpper greppet om landet man emigrerade ifrån.
2026-06-28, 09:29
Avstängd
dude2ks avatar
Synd att inte alla kvinnor i Sverige var medborgare i andra länder då..
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in