Citat:
Ursprungligen postat av
INGSOC
Hmm okej blev lite överraskad där ska jag medge. Trodde även Mozart och Beethoven var det men tydligen inte. Där har jag lärt mig något nytt så tack för det.
Däremot kan man lägga argumentet att hade inte överklassen funnits så hade inte musiken/konsten funnits heller då det inte riktigt funnits samma incitament att producera sådan kultur.
Överklassen har varit kund till dessa stora konstnärer och musiker och genom det har de valt ut de som med sin talang skapat kulturskatter.
Ja, det håller jag med om. Överklassen har betalat för att kulturarbetare ska producera åt dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
INGSOC
Finns dock konkreta exempel genom historien såsom Bellman, Dante (gudomliga komedin), Aristoteles, Plato. Finns säkert fler, men börjar så.
Bellman: Carl Michael Bellman var son till sekreteraren i slottskansliet Johan Arendt Bellman den yngre (1707–1765) och Catharina Hermonia (1717–1765), som var dotter till kyrkoherden i Maria församling, Michael Hermonius och dennes hustru Kristina Arosell. (
Inte överklass, dock borgarklass.)
Dante: Dante claimed that his family descended from the ancient Romans (Inferno, XV, 76), but the earliest relative he could mention by name was his great-great-grandfather Cacciaguida degli Elisei (Paradiso, XV, 135), born no earlier than about 1100. Dante's father was Alighiero di Bellincione, a businessman and moneylender, and Dante's mother was Bella, probably a member of the Abati family, a noble Florentine family. (
Mamman är överklass, pappan är borgarklass)
Aristoteles: Nicomachus (Ancient Greek: Νικόμαχος; fl. c. 375 BC) was the father of Aristotle. The Suda states that he was a doctor descended from Nicomachus, son of Machaon, son of Asclepius, the god of Medicine. (
Pappan är borgarklass, mamman okänd)
Plato: Plato was born between 428 and 423 BC into an aristocratic and influential Athenian family; through his mother, Perictione, he was a descendant of Solon, a statesman credited with laying the foundations of Athenian democracy. (
Grekiska aristokrater = typ överklass)
Så Dante och Plato får jag ge dig rätt i. Men jag vill ändå hävda att de tillhör en minoritet av kulturutövande "överklass".