2026-06-25, 21:49
Medlem
Jag kom över den här videon som börjat cirkulera på nätet nyligen. Folk kallar det för en “glödande alien”, men jag är ganska skeptisk.

Det som syns i klippet ser inte riktigt ut som en vanlig eld eller brasa.

Lågan är väldigt jämnt fördelad och nästan “stabil” hela tiden, utan den typiska variationen man brukar se vid vanlig förbränning. Det ser inte heller ut som fyrverkeri eller något vanligt ljusfenomen jag kan komma på.

Elden verkar slockna och förflytta sig mellan olika områden och platser och även ändra färg.

Kan det vara någon form av gasläcka? Eller kanske något helt annat, typ optisk effekt, IR-kamera eller något som gör att det ser mer “onaturligt” ut än det egentligen är?

Någon som har sett liknande eller har en rimlig förklaring?

LÄNK till videon: https://streamable.com/rvh1dd

Transkription och översättning av videon:

Översättning (Svenska)

00:00 – 01:00
​"Som om någon bränner något... Som om någon brände, jag vet inte, en blixt... Eller något, jag vet inte, som brinner där, titta. Det verkar vara väldigt långt borta, eller hur? Det är en eld, liksom, med väldigt mycket ljus. Det är väl inte en bomb, va? Hade du sett det här förut, Luana? Jag hade sett det på långt håll. Titta där vi körde förbi... Den ger ifrån sig en blixt... Den passerade... Den ger ifrån sig spasmer... Ja, det verkar som att något föll, eller hur? Jag tror att något föll där, jag vet inte vad det är. Jag tror... Det är ett annorlunda ljus, det ökar inte... Det ökar inte... Man kan se att det... Ja, det sprider sig inte, det sprider sig inte. Hallå, hallå, hallå! Backa! Backa, vi kan backa, åka härifrån. Gud bevare mig, brorsan. Hallå, backa! Backa, brorsan. Hördu pappa, rökutvecklingen är annorlunda, eller hur?"

01:00 – 02:00
​"Ja, något föll från himlen, pappa. Hörni, det var något som föll från himlen där, folkens. Och en detalj, hörni, det varken minskar eller ökar. Det ökar inte... Titta där, det börjar igen... Vänta lite, vänta lite. Här, här, här! Gå inte dit! Titta där, titta där, det föll, det föll! Där ser man, det föll. Titta, det är en till precis där! Det är en till precis där! Kör, kör, kör härifrån! Kör härifrån snabbt, brorsan, kör. Titta, det är en till precis där! Kolla där, det lyser fortfarande upp där. Nej, men det är en till där borta. Kolla, det är som en virvel där, en virvel där borta. Ja, den rör sig mot en annan där borta, där bakom, kolla på himlen, pappa."

02:00 – 03:00
​"Titta, det kommer en till där! Kolla, en till dök upp precis där! En till dök upp precis där! En annan där borta börjar precis där. Kan det vara irrbloss? Titta där, kolla där, kolla där! Kolla på det höga irrblosset, helt ensamt, kolla på irrblosset där. Kolla, det börjar om igen. Det är ett irrbloss, det där. Vad är det för något? Det är en eld... Kolla där, kolla där, kolla där, kolla där! Kolla, en till där, kolla på den andra där! Kolla på den andra där, en till där! Den rör på sig, folkens, kolla! Jag ser den där, jag ser den där borta. Hörni, den rör på sig! Den rör sig ditåt, bakåt... Hörni, det här är helt otroligt! Helt otroligt, folkens, kolla där! Nej, gå inte dit, gå inte dit, gå inte."

03:00 – 04:00
​"Kolla på den andra där, som lyser upp där borta. Det föds en till. Precis där föds en till där borta. Kolla där, kolla där! Kolla där, kolla där, är den inte fosforescerande? Kolla där, kolla där, kolla där! Det kommer att födas en till där, hörni, kolla. Den föds precis framför oss, pappa. Ja, och det där är den fosforescerande elden. Kolla där, kolla där, bakom, bakom, bakom, titta! Det händer precis där, en till där borta. Kolla, det dyker upp en till där, en till... Det kommer en till där, en till, en till där! Nej, det här är inte naturen... Kolla där, kolla där! Jösses, jag har aldrig sett detta i hela mitt liv. Jag har aldrig sett detta, kompis, första gången. Vad heter det? Irrbloss. Och det verkar inte vara mitt i skogen... Och var såg du det här? Kompis, jag har aldrig sett detta i mitt liv."

04:00 – 05:00
​"Och det luktar inte ens rök, folkens. Kolla där, det kommer att börja en till precis där. De blinkar. Det är där, det börjar en till precis där, där borta. Var? Det är däråt, kolla. Nej, där borta börjar en till, kolla där. En slocknar, håller den andra på att blossa upp? Ja. En slocknar, den andra... Kom igen, kom igen, kom igen, låt oss åka. Kolla på det, hörni, aldrig... Kolla där, kolla där, det fosforescerande ljuset igen där. Det rör sig ditåt, det sträcker sig ditåt. Det går längre in, det rör sig längre in. Folkens, jag har aldrig sett detta i mitt liv. Kolla där, där bakom. Och det är en annorlunda eld, flera färger, eller hur? Kolla där bakom, den skapar en stig där bakom, en stig, Simão. Man kan se stigen, kolla. Den skapar en stig. Det är sant. Den skapar en stig ditåt."

05:00 – 05:56
​"Kom igen, kom igen, kom igen, låt oss åka. Hörni, elden sprider sig inte, det finns en där som inte rör sig, kolla. Den verkar... Den rör sig, går, går... Okej, okej, låt oss åka, låt oss åka, brorsan, låt oss åka. Kolla där, kolla där, det fosforescerande ljuset igen där. Det rör sig ditåt... Det går längre in, det rör sig längre in. Det... Folkens, jag har aldrig sett detta i mitt liv. Kolla där, bakom, där bakom. Och det är en annorlunda eld, flera färger, eller hur? Kolla där bakom, den skapar en stig där bakom, en stig, Simão. Man kan se stigen, kolla. Den gör en stig. Det är sant. Den gör en stig ditåt. Kom igen, kom igen, kom igen, låt oss åka."
Senast redigerad av Cryptoking 2026-06-25 kl. 22:18.
Citera
2026-06-25, 22:14
Moderator
Nospheratus avatar
Som vanligt när det filmas "mystiska" videos så står folk ett par hundra meter bort och filmar. Normalt folk går ju fram och kollar vafan det är som pågår. Ja, det är någon slags gas som brinner. Helt vanligt pyroteknik som används vid konserter. Men det är klart, videon blir ju inte lika spännande om de faktiskt nyfiket hade gått fram och filmat som precis som vem som helst annan hade gjort. Då hade man ju direkt sett att det är pyroteknik på tank.

Men kul grej. Någons kusin jobbade antagligen extra med att rodda scen för någon artist. Och lyckades sno med sig pyroteknik. För att sånt är ju häftigt. Sen kom de på att man kan säkert filma det och hinta om att det är någon alien. Bara man inte filmar för nära så att folk kan se vad det egentligen är.
Citera
2026-06-25, 22:53
Medlem
Ingen idé att ens titta… några som filmar gas som brinner från mils avstånd utan att gå fram! Hör man ju direkt på dig att det är gas som brinner.

Det kan till och med vara en brasiliansk lyktgubbe eller narrgnista!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in