Så här i sommarlovstider tänker jag att Flashback är det perfekta stället för mina frågor.
Vet inte vad som flög i mig, men tidigare i somras slog jag till och köpte en begagnad Viarelli GT1 klass II till ett överkomligt pris. Tänkte att en moppe kunde vara smutt att ha för kortare turer och, säga vad man vill, det är ju ett förbannat smidigt och billigt sätt att ta sig fram.
Med köpet följde en trimbox som jag monterade ganska omgående, och visst blev det skillnad. Från 25 km/h till någonstans runt 55–60 km/h… åtminstone enligt mätaren.
Självklart inser jag att det kanske är en smula tveksamt att, i min ålder, köra omkring på en trimmad moppe. Men man är inte mer än man.
Hur som helst har jag stött på ett problem. När jag gasar fullt börjar moppen hacka. Det är inte motorn som misständer, utan jag misstänker att det är variatorn eller vad det nu heter, som inte riktigt hänger med. Min gissning är att den inte klarar att växla ut ordentligt vid det högre varvtalet. För er som kan moppar är det säkert glasklart, men jag kommer från generationen där “trim” betydde större cylinder och större drev, så jag famlar lite i mörkret.
Jag har googlat och plöjt Youtube och där pratas det mycket om variatorringen och att den ska bort. Problemet är att det finns ganska lite information om just GT1. I någon tråd läste jag till och med att en kille upptäckte att hans GT1 inte ens hade någon variatorring.
Är det någon duktig flashbackare som vet vad som faktiskt gäller?
Om det nu inte finns någon ring funderar jag på variatorvikterna i stället. Har jag förstått det rätt om tyngre vikter gör att variatorn arbetar annorlunda? Min tanke är inte att jaga högre toppfart, utan snarare att få bort hackandet. Om toppfarten skulle minska några kilometer i timmen gör det mig faktiskt ingenting.
Är det någon som har några bra tips?
Och ja, jag vet redan att någon kommer skriva att jag borde ha köpt en klass I-moppe, att trimning är olagligt och att man kan få problem om polisen stoppar en. Den biten har jag koll på.
Vet inte vad som flög i mig, men tidigare i somras slog jag till och köpte en begagnad Viarelli GT1 klass II till ett överkomligt pris. Tänkte att en moppe kunde vara smutt att ha för kortare turer och, säga vad man vill, det är ju ett förbannat smidigt och billigt sätt att ta sig fram.
Med köpet följde en trimbox som jag monterade ganska omgående, och visst blev det skillnad. Från 25 km/h till någonstans runt 55–60 km/h… åtminstone enligt mätaren.
Självklart inser jag att det kanske är en smula tveksamt att, i min ålder, köra omkring på en trimmad moppe. Men man är inte mer än man.
Hur som helst har jag stött på ett problem. När jag gasar fullt börjar moppen hacka. Det är inte motorn som misständer, utan jag misstänker att det är variatorn eller vad det nu heter, som inte riktigt hänger med. Min gissning är att den inte klarar att växla ut ordentligt vid det högre varvtalet. För er som kan moppar är det säkert glasklart, men jag kommer från generationen där “trim” betydde större cylinder och större drev, så jag famlar lite i mörkret.
Jag har googlat och plöjt Youtube och där pratas det mycket om variatorringen och att den ska bort. Problemet är att det finns ganska lite information om just GT1. I någon tråd läste jag till och med att en kille upptäckte att hans GT1 inte ens hade någon variatorring.
Är det någon duktig flashbackare som vet vad som faktiskt gäller?
Om det nu inte finns någon ring funderar jag på variatorvikterna i stället. Har jag förstått det rätt om tyngre vikter gör att variatorn arbetar annorlunda? Min tanke är inte att jaga högre toppfart, utan snarare att få bort hackandet. Om toppfarten skulle minska några kilometer i timmen gör det mig faktiskt ingenting.
Är det någon som har några bra tips?
Och ja, jag vet redan att någon kommer skriva att jag borde ha köpt en klass I-moppe, att trimning är olagligt och att man kan få problem om polisen stoppar en. Den biten har jag koll på.