Igår, 23:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Man ska alltid uppge källa för sin nyhet man diskuterar.

I Ts fall kan du länka några citat så att folk kan diskutera händelsen utan att klicka på länken. Man ska aldrig behöva öppna en länk för att förstå vad en tråd handlar om regel #1.

Det kan man tycka, men mig veterligen finns det inte någon regel för att man skall ange källa, och det verkar som sagt heller inte vara så att folk är överentusiastiska för det heller.

Regeln du nämner är snarare lite tvärtom - att trådstarten skall vara begriplig utan behov av att läsa källan, eller om man så skulle vilja uttrycka det: vara begriplig utan källan.

Kommentaren att man inte vill läsa någon naziblaska eller vad man nu tänker kalla källan så finns det inte något tvång till det, det skall ju inte behövas för att kunna förstå och delta i tråden. För övrigt så brukar sådana källor väga ganska lätt egentligen om man är ute efter något som skall användas för stöd för det man påstår (om man nu gör det i TS).
Citera
Idag, 09:17
  #14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det kan man tycka, men mig veterligen finns det inte någon regel för att man skall ange källa, och det verkar som sagt heller inte vara så att folk är överentusiastiska för det heller.

Regeln du nämner är snarare lite tvärtom - att trådstarten skall vara begriplig utan behov av att läsa källan, eller om man så skulle vilja uttrycka det: vara begriplig utan källan.

Kommentaren att man inte vill läsa någon naziblaska eller vad man nu tänker kalla källan så finns det inte något tvång till det, det skall ju inte behövas för att kunna förstå och delta i tråden. För övrigt så brukar sådana källor väga ganska lätt egentligen om man är ute efter något som skall användas för stöd för det man påstår (om man nu gör det i TS).

Det finns ingen tvingande regel, men prova att posta i ABoK utan att länka till källan och se vad som händer. En trådstart där som int innehåller både källa, citat och vad som ska diskuteras brukar korgas. Det tycker jag är en god ordning.
Citera
Idag, 09:24
  #15
Moderator
vhes avatar
Skulle du kunna tänka dig att faktiskt presentera ett förslag? Hittills har vi bara fått en observation på något du upplever är ett problem, samt att det borde finnas "en ny regel". Oklart vad den skulle säga.
Citera
Idag, 10:46
  #16
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Om man skulle starta följande tråd
"Barn till snusare löper större risk för astma" och länkar till Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/Pdjx40/barn-till-snusare-loper-storre-risk-for-astma

Så skulle några få säga (Jag klickar ej på Aftonhoran blablabla)
Så även om man skulle länka till typ Fria Tider då hade mängder svarat de ej tänker läsa naziblaskan och kräva att man länkar till studien...(kan bli ett jävla letande och om studien är på exempelvis spanska så blir det ju ej så enkelt för oss som inte kan språket)
Detta anser jag vara otroligt tröttsamt och borde bli en ny regel.
Sjävklart skall man kunna säga "Nåväl jag har mycket till övers för ********* men om artikeln blablabla" så är det okej.
Jag tycker forumet lusas ned av alla som berätta vilka medier som de bojkottar.
Vad anser andra?

Man länkar förslagsvis till originalkällan.
Möjligt undantag är ifall denna inte är på svenska, då kan det vara lämpligt att istället länka till en svensk artikel om samma ämne.
Ifall Aftonbladet skriver om en nyhet, och Fria Tider gör en artikel baserad på Aftonbladets artikel, så kan man ju alltid länka till båda. Att länka till Fria Tider istället för Aftonbladet förutsätter ju att artikeln i Fria Tider innehåller uppgifter som Aftonbladet utelämnat eller saknar.
Att någon vägrar läsa vissa medier är en ickefråga, och ifall någon postar det i tråden så är det sannolikt OT (regel 0.03.)
Är det en bra artikel på Nordfront så är det givetvis helt OK att länka till den. Vill någon inte klicka på länken så är ju detta endast ett problem för den som vägrar besöka vissa sidor. Uppgiften är sannolikt inget som behöver kommuniceras i tråden, och om så är fallet, så förutsätter det att uppgiften är on-topic.
Att vissa är lättkränkta och har beröringsskräck är möjligen ett problem för de berörda, men inget som vi övriga behöver ta hänsyn till.

admin
Citera
Idag, 10:52
  #17
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Problemet är att vissa trådar istället handlar om median istället för innehållet och detta dras i långbänk.

Länkar man till Proletären eller Nordfront så vägrar en del klicka på länken och kräva en annan källa.... Trots att
dessa tidningar i sin tur anger källan exempelvis Council on Foreign Relations eller Diskrimineringsombudsmannen.

Om källan till artikeln är Diskrimineringsombudsmannen så tycker jag det är korrekt att efterfråga länk till underlaget. Detta betyder inte att det är fel att länka till Proletären eller Nordfront som uppmärksammar en specifik händelse eller vinkel.
Är originalkällan Council on Foreign Relations så tycker jag en svensk artikel är att föredra, men bäst blir det givetvis ifall man länkar till båda.

admin
Citera
Idag, 11:00
  #18
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Man ska alltid uppge källa för sin nyhet man diskuterar.

I Ts fall kan du länka några citat så att folk kan diskutera händelsen utan att klicka på länken. Man ska aldrig behöva öppna en länk för att förstå vad en tråd handlar om regel #1.


Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Så är ju reglerna redan.
Men även om man skulle kopiera hela artikeln hade vissa här kommit med detta.
"Du länkar till Dagens ETC "

Det är nästan alltid förbjudet att posta hela artiklar, då dessa oftast är upphovsrättsskyddade.
Detta regleras i regel 1.02.
"Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges."
Att starta en tråd som bara innehåller en länk, utan att berätta vad länken handlar om är inte heller tillåtet, och regleras av regel 0.02.
"En trådstart måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor."
Att svara en trådstart med "Du länkar till Dagens ETC " är sannolikt off-topic, och sådant kan resultera i att användaren får en varning, förutsatt att inlägget inte var av betydelse för diskussionen.

admin
Citera
Idag, 11:31
  #19
Medlem
nerdnerds avatar
Nu kan man ju även försöka välja sina källor lite taktiskt för att minska risken för OT om "aftonhoran " etc. Så för t ex negativa nyheter om tRump så är det en fördel om man hittar något på Fox News om det.

Samma sorts taktik borde vara en fördel oavsett topic. Dvs lider man av Trump Devotion Syndrome så är det extra värdefullt om t o m CNN och Aftonbladet m.fl. hyllar tRump för något, eller är kritisk mot invandring osv.

Och är man det minsta intellektuellt hederlig, så vill man ju själv minimera risken för allt för entusiastiska tolkningar för den egna linjen, t ex genom att hålla koll just på "fel" källor.

Slutligen kan ju var och en själv leta upp andra källor om TS använder "fel".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in