Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Är det kompatibelt med t.ex BankID?
Kan Du ge exempel på telefonmodell som använder det OS?
BankID fungerar för mig. Trodde också att det skulle vara problem med sådana appar, men jag har fått det att fungera på något sätt. (Det var ett tag sedan nu)
Citat:
Ursprungligen postat av
parseaus
Mig veterligen finns det inte telefoner på marknaden som säljs med GrapheneOS installerat.
Men det är enkelt att installera själv. Bara att följa instruktionerna på hemsidan.
https://grapheneos.org/
Funkar bäst och smidigast med Pixel men ska gå att få in på andra telefoner också, men då blir det krångligare.
BankID funkar. Men man måste ha Google Play installerat vilket kan ses som en nackdel. Jag har installerat bankappar inklusive BankID i en profil endast till för detta, där jag också installerat Play. Använder varken BankID eller Swish dagligen så funkar för mig. Föredrar att använda min dator för bankärenden så har testat rätt få bankappar, men borde funka på samma sätt.
Det enda jag tycker är svårt att få att funka har varit parkeringsappar.
Jag har hört att det är några som arbetar med att få ut mobiler med det OSet förinstallerat. Har för mig att det var Motorola kanske.
Vad jag vet så fungerar det bara att ha GrapheneOS på en Pixeltelefon. Eller så är det att det fungerar bäst där bara helt enkelt.
Men att det krävs Google Play installerat för att få BankID att fungera stämmer inte. Jag skaffade just en Pixel för att slippa allt som har med Google att göra (ironin i att man behöver köpa en google-telefon för att slippa google låter ju helt befängt).
Det finns ju Aurora Store som är som Google Play, tror det är någon sort spegling av det, och även Neo Store. Har kunnat få de få appar jag behövde att fungera med dessa två affärer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
För att ta Android som är vanligast i smarta telefoner, så går det väl inte att avinstallera appar som är förinstallerade. De går bara att inaktivera vilket betyder att de inte kan användas men fortfarande kräver minnesutrymme.
D.v.s. om du vill kunna avinstallera alla appar så behöver telefonen komma med exakt noll appar från fabrik. Men en sådan telefon skulle väl vara oanvändbar och t.ex. kräva att man installerar appar via en dator med Android Debug Bridge (adb).
Om man installerar GrapheneOS så rensas ju hela telefonen och ett nytt OS installeras med deras fåtal appar bara. Och man kan välja att ta bort dem helt eller inte.
Men i det vanliga OSet så fungerar det nog inte att ta bort vilken app som helst nej, inte för en vanlig lekman i alla fall.