2026-06-25, 00:13
Medlem
Mondhers avatar
Min dröm är en telefon där användaren har full kontroll. Inga onödiga notiser. Inga appar man inte kan avinstallera. Bara en snabb, enkel och lugn telefon som gör det jag ber den om – inget mer. Jag undrar om det ens finns några tekniska hinder för detta, eller om det snarare handlar om affärsmodeller där vår uppmärksamhet blivit produkten. Kanske är den verkliga innovationen en telefon som lämnar dig i fred.
Citera
2026-06-25, 02:17
Medlem
Nu är jag inte särskilt tech savvy, men jag skaffade en telefon som stöder GrapheneOS.

Man får mycket större kontroll över vad som installeras och vilka rättigheter appar har. Det kommer med väldigt få förinstallerade appar, inga reklamfunktioner och inget fokus på att dra till sig din uppmärksamhet med notiser eller rekommendationer. Vill man använda Googles tjänster kan man installera dem själv, och vill man inte ha dem så behöver man inte det.

Systemet är också byggt med stort fokus på integritet och säkerhet. Min upplevelse är att telefonen känns mer som ett verktyg som gör det jag ber den om, snarare än en plattform som försöker få mig att använda den mer.

Det är kanske inte exakt det du efterfrågar, men GrapheneOS är nog det närmaste jag själv har kommit den filosofin.
Citera
2026-06-25, 07:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmuration
Nu är jag inte särskilt tech savvy, men jag skaffade en telefon som stöder GrapheneOS.

Man får mycket större kontroll över vad som installeras och vilka rättigheter appar har. Det kommer med väldigt få förinstallerade appar, inga reklamfunktioner och inget fokus på att dra till sig din uppmärksamhet med notiser eller rekommendationer. Vill man använda Googles tjänster kan man installera dem själv, och vill man inte ha dem så behöver man inte det.

Systemet är också byggt med stort fokus på integritet och säkerhet. Min upplevelse är att telefonen känns mer som ett verktyg som gör det jag ber den om, snarare än en plattform som försöker få mig att använda den mer.

Det är kanske inte exakt det du efterfrågar, men GrapheneOS är nog det närmaste jag själv har kommit den filosofin.

Är det kompatibelt med t.ex BankID?
Kan Du ge exempel på telefonmodell som använder det OS?
Citera
2026-06-25, 11:22
Medlem
Mig veterligen finns det inte telefoner på marknaden som säljs med GrapheneOS installerat.

Men det är enkelt att installera själv. Bara att följa instruktionerna på hemsidan. https://grapheneos.org/

Funkar bäst och smidigast med Pixel men ska gå att få in på andra telefoner också, men då blir det krångligare.

BankID funkar. Men man måste ha Google Play installerat vilket kan ses som en nackdel. Jag har installerat bankappar inklusive BankID i en profil endast till för detta, där jag också installerat Play. Använder varken BankID eller Swish dagligen så funkar för mig. Föredrar att använda min dator för bankärenden så har testat rätt få bankappar, men borde funka på samma sätt.

Det enda jag tycker är svårt att få att funka har varit parkeringsappar.
Senast redigerad av parseaus 2026-06-25 kl. 11:26.
Citera
2026-06-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Min dröm är en telefon där användaren har full kontroll. Inga onödiga notiser. Inga appar man inte kan avinstallera. Bara en snabb, enkel och lugn telefon som gör det jag ber den om – inget mer. Jag undrar om det ens finns några tekniska hinder för detta, eller om det snarare handlar om affärsmodeller där vår uppmärksamhet blivit produkten. Kanske är den verkliga innovationen en telefon som lämnar dig i fred.

För att ta Android som är vanligast i smarta telefoner, så går det väl inte att avinstallera appar som är förinstallerade. De går bara att inaktivera vilket betyder att de inte kan användas men fortfarande kräver minnesutrymme.

D.v.s. om du vill kunna avinstallera alla appar så behöver telefonen komma med exakt noll appar från fabrik. Men en sådan telefon skulle väl vara oanvändbar och t.ex. kräva att man installerar appar via en dator med Android Debug Bridge (adb).
Senast redigerad av Hominem 2026-06-25 kl. 11:30.
Citera
2026-06-25, 11:37
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
För att ta Android som är vanligast i smarta telefoner, så går det väl inte att avinstallera appar som är förinstallerade. De går bara att inaktivera vilket betyder att de inte kan användas men fortfarande kräver minnesutrymme.

D.v.s. om du vill kunna avinstallera alla appar så behöver telefonen komma med exakt noll appar från fabrik. Men en sådan telefon skulle väl vara oanvändbar och t.ex. kräva att man installerar appar via en dator med Android Debug Bridge (adb).

Man skulle ju kunna tänka sig en telefon med enbart en webbläsarapp installerad.
Den kan man ju sedan avinstallera om man vill byta webbläsare.
Citera
2026-06-25, 12:25
Medlem
Svaret är en Doro om det är en ren telefon du är ute efter och vill slippa allt som en smartphone för med sig.
Citera
2026-06-25, 12:48
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Självklart är det inga tekniska problem i vägen. Detta, fokus på användaren, är hela grejen med fri mjukvara och det som Richard Stallman m.fl. snackar om.
Citera
2026-06-25, 13:09
Medlem
Köp en Jolla med Sailfish OS när nästa batch blir tillgänglig i höst. Går också att installera på Sony Xperia 10 modellerna.

Äkta Linux (inte bara kärnan som Android utan en riktig dist) där du som användare får root om du vill.

Du kan avinstallera allt utom basapplikationerna såsom telefon (den du ringer med) och meddelanden. Inget skit förinstallerat.

Nära 100% kompatibel med alla Android-appar om man installerar MicroG - annars kompatibel med alla appar som inte kräver Play services. Inga problem att köra BankId exempelvis.

Ingen spårning, marknadsföring eller annat användarfientligt.

Personligen tycker jag den också har mycket bättre gränssnitt än både Android och Apple.
Citera
2026-06-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Är det kompatibelt med t.ex BankID?
Kan Du ge exempel på telefonmodell som använder det OS?
BankID fungerar för mig. Trodde också att det skulle vara problem med sådana appar, men jag har fått det att fungera på något sätt. (Det var ett tag sedan nu)
Citat:
Ursprungligen postat av parseaus
Mig veterligen finns det inte telefoner på marknaden som säljs med GrapheneOS installerat.

Men det är enkelt att installera själv. Bara att följa instruktionerna på hemsidan. https://grapheneos.org/

Funkar bäst och smidigast med Pixel men ska gå att få in på andra telefoner också, men då blir det krångligare.

BankID funkar. Men man måste ha Google Play installerat vilket kan ses som en nackdel. Jag har installerat bankappar inklusive BankID i en profil endast till för detta, där jag också installerat Play. Använder varken BankID eller Swish dagligen så funkar för mig. Föredrar att använda min dator för bankärenden så har testat rätt få bankappar, men borde funka på samma sätt.

Det enda jag tycker är svårt att få att funka har varit parkeringsappar.
Jag har hört att det är några som arbetar med att få ut mobiler med det OSet förinstallerat. Har för mig att det var Motorola kanske.

Vad jag vet så fungerar det bara att ha GrapheneOS på en Pixeltelefon. Eller så är det att det fungerar bäst där bara helt enkelt.

Men att det krävs Google Play installerat för att få BankID att fungera stämmer inte. Jag skaffade just en Pixel för att slippa allt som har med Google att göra (ironin i att man behöver köpa en google-telefon för att slippa google låter ju helt befängt).
Det finns ju Aurora Store som är som Google Play, tror det är någon sort spegling av det, och även Neo Store. Har kunnat få de få appar jag behövde att fungera med dessa två affärer.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem

Om man installerar GrapheneOS så rensas ju hela telefonen och ett nytt OS installeras med deras fåtal appar bara. Och man kan välja att ta bort dem helt eller inte.
Men i det vanliga OSet så fungerar det nog inte att ta bort vilken app som helst nej, inte för en vanlig lekman i alla fall.
Citera
2026-06-25, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmuration
Men att det krävs Google Play installerat för att få BankID att fungera stämmer inte.

Grymt! Jag kan minnas fel och det var någon annan bankapp jag inte fick att funka utan Play Services. Swish kanske. Det var ett tag sen även för mig.

Får prova igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in