Igår, 14:52
  #145
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/bat-saknas-pa-vattern-sokinsats-med-helikopter

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/aklagaren-bekraftar-kvinna-misstakt-for-batmordet

Jag har svårt att släppa tanken från den man somstår skriven på kvinnans adress, står skriven i både London, England och Örebro, Sverige. Finns på Krimfup, för ekonomiskt fiffel. Det lyser inte god vandel där inte och varför låter den misstänkta kvinnan, denna typ stå skriven hos henne.
Det luktar bidragsfusk och inte minst, dålig vandel!!

Jag håller med, den där mannen (som jag har någon magkänsla kring att inte är BO) är det många varningsklockor kring. Men om jag nu minns rätt så var det en bostadsrätt (?) de är skrivna i och då är det ju mycket möjligt att den ena eller den andra hyr ut svart åt någondera.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Den misstänkta kvinnan finns inte registrerad i Sveriges Befolkning år 2000, man må då undra när hon kom till Sverige. Som jag uppfattar saken så har hon väl studerat här.

Hennes startade bolag (PBB - Pearl beauty & books) lades ner ca 7 månader efter starten efter vad jag kunnat se. Hittar inga som helst tecken online på att någon betydande verksamhet egentligen ägt rum. Finns även 2 nedlagda ideella föreningar på adressen.

Sen har vi därtill den oställda frågan från mediernas sida: Är MGM o BO tidigare kända av polisen? Den är alltid intressant, långt ifrån alla misstänkta bedrägerier blir åtal och sedermera dom.
Citera
Igår, 15:07
  #146
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/bat-saknas-pa-vattern-sokinsats-med-helikopter

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/aklagaren-bekraftar-kvinna-misstakt-for-batmordet

Jag har svårt att släppa tanken från den man somstår skriven på kvinnans adress, står skriven i både London, England och Örebro, Sverige. Finns på Krimfup, för ekonomiskt fiffel. Det lyser inte god vandel där inte och varför låter den misstänkta kvinnan, denna typ stå skriven hos henne.
Det luktar bidragsfusk och inte minst, dålig vandel!!
Vsg,
Örebro TR B 5763-18 Aktbil 70, Dom
https://files.catbox.moe/vwmc9l.pdf

Notera
Citat:
Iskashato Ekonomisk förening har i vart fall sedan den 19 november 2013 bedrivit verksamhet i form av så kallad lotsverksamhet, det vill säga att hjälpa nyanlända att få arbete
Citera
Igår, 16:51
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur


Månggifte är det inte eftersom den MGK inte är gift med sambon. Inte gift alls är hon.

Det skulle ju ändå kunna vara månggifte, då det kan vara ett islamiskt äktenskap som ingåtts i hemlandet, eller kanske i någon inofficiell källarmoské här i Sverige, och aldrig registrerats av svenska myndigheter.

Men detta är bara spekulationer, och det har troligen ingen egentlig betydelse i sammanhanget.
Citera
Igår, 18:16
  #148
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
HAY är troligast att bo där tror jag.
Varför sambon inte syns på Hitta men syns på andra ställen är underligt.

Sambon kanske inte är sambo på riktigt.
Han finns även i London

https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/officers/6eD8FDk8GKfB8e-TlWijlq1aYxQ/appointments

Abdifatah Saed BANAEIMON
Filter appointments
Current appointments
Total number of appointments 1
Date of birth
March 1978
MISBAH MEDIA LTD (16875737)
Company status
Active
Correspondence address
Flat 2, Larner Court, Heathstan Road, London, United Kingdom, W12 0SF
Role Active
Director
Appointed on
26 November 2025
Nationality
Swedish
Country of residence
United Kingdom

Identity verification status
Verification requirements complete
Identity verified by an Authorised Corporate Service Provider (ACSP)
TIDE PLATFORM LTD ACSP has confirmed that they have verified the identity of ABDIFATAH SAED BANAEIMON to the standard set by Companies House and is satisfied that the required personal information is true.

The verification checks were completed on 26 November 2025.

TIDE PLATFORM LTD ACSP is supervised by: Financial Conduct Authority (FCA).
Kan det vara han som är mördad?

Jag tror inte att det är han som är mördad. Det är alldeles för oklart vilken relation han skulle ha till HAY i så fall.

Men England minsann. Då tänker jag på det här:

https://www.na.se/orebro-lan/orebroaklagaren-om-romansbedragerierna-vi-ar-i-stort-sett-chanslosa/

Möjligen bakom betalvägg.

Citat ur artikeln:
“När internationella bedragare är inblandat är det vanligt att pengarna först först ut till Storbritannien. Det kan bero på att landets banksekretess, säger Anders Persson."
Citera
Igår, 20:07
  #149
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Vsg,
Örebro TR B 5763-18 Aktbil 70, Dom
https://files.catbox.moe/vwmc9l.pdf

Notera
Lönande verksamhet?
Sambon har stålar. Underligt att han bodde(?) i Vivalla.


Citat:
Ursprungligen postat av Firzan
Jag tror inte att det är han som är mördad. Det är alldeles för oklart vilken relation han skulle ha till HAY i så fall.

Men England minsann. Då tänker jag på det här:

https://www.na.se/orebro-lan/orebroaklagaren-om-romansbedragerierna-vi-ar-i-stort-sett-chanslosa/

Möjligen bakom betalvägg.

Citat ur artikeln:
“När internationella bedragare är inblandat är det vanligt att pengarna först först ut till Storbritannien. Det kan bero på att landets banksekretess, säger Anders Persson."

Kanske inte "sambon" som dog. Men polisen borde ha ett snack med han i så fall.
Och Skatteverket...
Han är inte fattig!
Genomsnittspriser: Det genomsnittliga försäljningspriset för bostäder på just Heathstan Road har legat runt £510 000 (cirka 7 miljoner svenska kronor). Lägenheterna i detta specifika hus är dock mindre (ofta runt 50–70 kvm) och ligger generellt lägre i pris än gatan i stort.Hyresnivå: Att hyra en lägenhet i det här området brukar kosta mellan £1 500 och £2 200 i månaden (ca 20 000–30 000 kr) beroende på antal sovrum, vilket är standard för London men dyrt jämfört med Sverige
OM det är han som dött så blir någon rik.


Hans nya bolag är MISBAH MEDIA LTD
https://en.wikipedia.org/wiki/Misbah
Misbah (Arabic: مصباح, romanized: Miṣbāḥ) or Musbah is a Muslim Arabic name meaning "lamp" or "light".[1] This name has originated from The Qur'an from Ayatu-n-Nur, also known as the Ayat of light, from the following verse:

"God is the Light of the heavens and the earth. The parable of His light is, as it were, that of a niche containing a lamp; the lamp is [enclosed] in glass, the glass [shining] like a radiant star: [a lamp] lit from a blessed tree - an olive-tree that is neither of the east nor of the west the oil whereof [is so bright that it] would well-nigh give light [of itself] even though fire had not touched it: light upon light! God guides unto His light him that wills [to be guided]; and [to this end] God propounds parables unto men, since God [alone] has full knowledge of all things"
Känd? författare.

Bostad
https://maps.app.goo.gl/cirWTZRfZxjyQj339

Nej, det låter inte som att han skulle ha båt i Sverige.
Jag tror någon annan blev mördad.
__________________
Senast redigerad av gofigur Igår kl. 20:27.
Citera
Igår, 20:33
  #150
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Lönande verksamhet?
Sambon har stålar. Underligt att han bodde(?) i Vivalla.




Kanske inte "sambon" som dog. Men polisen borde ha ett snack med han i så fall.
Och Skatteverket...
Han är inte fattig!
Genomsnittspriser: Det genomsnittliga försäljningspriset för bostäder på just Heathstan Road har legat runt £510 000 (cirka 7 miljoner svenska kronor). Lägenheterna i detta specifika hus är dock mindre (ofta runt 50–70 kvm) och ligger generellt lägre i pris än gatan i stort.Hyresnivå: Att hyra en lägenhet i det här området brukar kosta mellan £1 500 och £2 200 i månaden (ca 20 000–30 000 kr) beroende på antal sovrum, vilket är standard för London men dyrt jämfört med Sverige
OM det är han som dött så blir någon rik.


Hans nya bolag är MISBAH MEDIA LTD
https://en.wikipedia.org/wiki/Misbah
Misbah (Arabic: مصباح, romanized: Miṣbāḥ) or Musbah is a Muslim Arabic name meaning "lamp" or "light".[1] This name has originated from The Qur'an from Ayatu-n-Nur, also known as the Ayat of light, from the following verse:

"God is the Light of the heavens and the earth. The parable of His light is, as it were, that of a niche containing a lamp; the lamp is [enclosed] in glass, the glass [shining] like a radiant star: [a lamp] lit from a blessed tree - an olive-tree that is neither of the east nor of the west the oil whereof [is so bright that it] would well-nigh give light [of itself] even though fire had not touched it: light upon light! God guides unto His light him that wills [to be guided]; and [to this end] God propounds parables unto men, since God [alone] has full knowledge of all things"
Känd? författare.

Bostad
https://maps.app.goo.gl/cirWTZRfZxjyQj339

Båda händerna upp för bra gräv! Du och flera andra som orkar ta bredspaden i hand och följa Londonspåret. Det där är inte lättnavigerade hörn av internet precis. Med det sagt, jag tror inte att han är ensam ägare - om han ens äger en andel av boendet. Det där är med mycket hög sannolikhet en samlad adress för att kunna skicka pengar till UK. Skulle gissa på förening eller skalbolag som ägare. Om du har lust att fortsätta kika på andra som använder sig av den vore det ju helt underbart. Jag har som huvudfokus just nu att försöka luska ut vem den omkomne är. Jag har så jävla dålig magkänsla här, tror att en bra människa har hamnat i klorna på något riktigt dåligt.

Jag tror att en en del av "sambons" försörjning är bedrägerier hos Arbetsförmedlingen, men när det här med båten i Vättern kom upp... Äh. Det är ju för tidigt att spekulera, men en tänker ju sitt om vi säger så.
Citera
Igår, 20:50
  #151
Medlem
gofigurs avatar
https://www.linkedin.com/in/hibo-yousef-58103426a/

https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4E03AQGxeeSOZQM_UQ/profile-displayphoto-shrink_800_800/profile-displayphoto-shrink_800_800/0/1678900001923?e=1784160000&v=beta&t=-SyEIsB3TOqDYwKctJgTCLMET1xnIu0D5okgFVZbuxk
Hibo Yousef
She/Her
Health care
Örebro, Örebro län, Sverige

Utbildning
United Arab Emirates University
2022–2023
Trolig MGK?
Citera
Igår, 21:35
  #152
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
https://www.linkedin.com/in/hibo-yousef-58103426a/

https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4E03AQGxeeSOZQM_UQ/profile-displayphoto-shrink_800_800/profile-displayphoto-shrink_800_800/0/1678900001923?e=1784160000&v=beta&t=-SyEIsB3TOqDYwKctJgTCLMET1xnIu0D5okgFVZbuxk
Hibo Yousef
She/Her
Health care
Örebro, Örebro län, Sverige

Utbildning
United Arab Emirates University
2022–2023
Trolig MGK?

Finns bara en i Örebro med namnet. Men med en bild som är så retuscherad och lågupplöst (vilket är klart märkligt att använda på en site som är till för jobbsökning) ger det ju ganska lite. En reverse image search leder bara till LinkedIn-kontot. Och en att studera "health" vid UAEU? Absolut. Du kan bli läkare, men finns det EN ENDA LinkedIn-användare som skulle missa att påpeka att de läst medicin på den nivån? Knappast. De flesta skulle rentav lägga in MD eller Dr innan sitt namn tror jag faktiskt.

Summa sumarum, mkt troligt att det är hon - men def scam.
Citera
Igår, 22:02
  #153
Medlem
Detta drama är intressant minst sagt! Men jag har lite svårt att följa med i svängarna tyvärr. Om det är en Somalisk kvinna som var ombord på båten är det väl unikt i sig? Kan någon göra en sammanfattning av det som kommit fram hitintills?
Citera
Igår, 23:08
  #154
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Detta drama är intressant minst sagt! Men jag har lite svårt att följa med i svängarna tyvärr. Om det är en Somalisk kvinna som var ombord på båten är det väl unikt i sig? Kan någon göra en sammanfattning av det som kommit fram hitintills?

Jag kan försöka, men hoppas egentligen att någon annan tar sig an det och lyckas bättre.

Here goes.

Länk som startar tråden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrnnpl/en-person-hittad-dod-i-askersund-misstankt-brott

Sedan blir det lite snårigare, men jag ska göra mitt bästa trots att artiklar har varit luddiga och redigerats något alldeles ovanligt våldsamt.

07:25 2026.06.24 Polisen deltar i ett eftersök på Vättern då en fritidsbåt inte ankommit hamn som förväntat (anhörig skall ha haft kontakt under natten/ kvällen och då fått besked om att de beger sig mot hamn).

08:55 2026.06.24 Polisen anger först att kontakt med de eftersökta personerna har etablerats och att båda är vid god vigör. Senare ändras detta till att de haft kontakt med en av personerna (kvinnan) ombord på fritidsbåten. Här uppges även att båten är hittad.

09:25 2026.06.24 Standarduppdatering om insatsen från polisen.

09:44 2026.06.24 Den ena av de två ombordvarande uppges vinschas via ambulanshelikopter för akutvård. Läget uppges vara skada. (tråden har spekulerat kring sjukdom osv, men polis, åklagare och även media har konsekvent uppgett skada).

13:50 2026.06.24 Meddelande om att personen som lyfts med ambulanshelikopter är avliden. Följande citat från polisen "Polisen har inlett en förundersökning gällande ett grovt brott då det finns omständigheter på platsen som gör gällande att det finns anledning att anta att ett brott har förövats. En person har frihetsberövats och kommer höras kring händelsen." Här anger polis inget annat än "grovt brott"

2026.06.25 Åklagare tar över utredningen och förundersökningen ändras från grovt brott till misstänkt mord.

2026.06.26 Åklagare lämnar in häktningsframställan och domstol häktar sedan kvinnan. Målnummer i Örebro tingsrätt: B 4486-26.

Källor är: Polisen, Åklagarmyndigheten, SVT Örebro, Aftonbladet, Expressen och Nerikes Allehanda. Övriga nämnda i tråden Svenska Dagbladet.

Spekulerat i tråden. Då målnummer kommer söker flera av oss på kvinnan, hon är skriven på en adress i Örebro tillsammans med (bland annat) en gift man. Mannen ifråga finns på kr*mfup, skatte- och bokföringsbrott. Kopplingar verkar även finnas till UK och verksamhet där. Kvinnan ifråga har haft en kortvarig verksamhet inom skönhetsbranschen (tveksamt om egentlig verksamhet bedrivits, möjligen har det handlar om att lyfta stöd för egen verksamhet)

BO är ännu oklart, spekulationer har funnits i tråden - jag är den som har spekulerat. En annan trådskrivare som jag uppfattar borde ha lokalkännedom beklagade den familjens sorg. För ett antal timmar sedan försökte jag via en vän kontakta den jag tror kan vara offret. Än inget livstecken. OM den avlidne är den jag befarar är han far till en riksdagspolitiker (M) och även son till en gammal lokal storpolitiker (C) - men detta är verkligen inte bekräftat på något vis ännu. Bara lite nätsnok som kanske skulle kunna peka ditåt.


Det här är vad jag kan snickra ihop just nu. Beklagar att det är så få länkar och uppmanar verkligen vem som än må känna sig manad att komplettera och redigera.

So far är detta ändå en intressant tråd, en slow burner med många möjliga twists.
Citera
Idag, 01:49
  #155
Medlem
Tack! Nu klarnade drt lite och vi får bästa på FUP etc så ni får rätt namn på de inblandade!
Citat:
Ursprungligen postat av Firzan
Jag kan försöka, men hoppas egentligen att någon annan tar sig an det och lyckas bättre.

Here goes.

Länk som startar tråden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrnnpl/en-person-hittad-dod-i-askersund-misstankt-brott

Sedan blir det lite snårigare, men jag ska göra mitt bästa trots att artiklar har varit luddiga och redigerats något alldeles ovanligt våldsamt.

07:25 2026.06.24 Polisen deltar i ett eftersök på Vättern då en fritidsbåt inte ankommit hamn som förväntat (anhörig skall ha haft kontakt under natten/ kvällen och då fått besked om att de beger sig mot hamn).

08:55 2026.06.24 Polisen anger först att kontakt med de eftersökta personerna har etablerats och att båda är vid god vigör. Senare ändras detta till att de haft kontakt med en av personerna (kvinnan) ombord på fritidsbåten. Här uppges även att båten är hittad.

09:25 2026.06.24 Standarduppdatering om insatsen från polisen.

09:44 2026.06.24 Den ena av de två ombordvarande uppges vinschas via ambulanshelikopter för akutvård. Läget uppges vara skada. (tråden har spekulerat kring sjukdom osv, men polis, åklagare och även media har konsekvent uppgett skada).

13:50 2026.06.24 Meddelande om att personen som lyfts med ambulanshelikopter är avliden. Följande citat från polisen "Polisen har inlett en förundersökning gällande ett grovt brott då det finns omständigheter på platsen som gör gällande att det finns anledning att anta att ett brott har förövats. En person har frihetsberövats och kommer höras kring händelsen." Här anger polis inget annat än "grovt brott"

2026.06.25 Åklagare tar över utredningen och förundersökningen ändras från grovt brott till misstänkt mord.

2026.06.26 Åklagare lämnar in häktningsframställan och domstol häktar sedan kvinnan. Målnummer i Örebro tingsrätt: B 4486-26.

Källor är: Polisen, Åklagarmyndigheten, SVT Örebro, Aftonbladet, Expressen och Nerikes Allehanda. Övriga nämnda i tråden Svenska Dagbladet.

Spekulerat i tråden. Då målnummer kommer söker flera av oss på kvinnan, hon är skriven på en adress i Örebro tillsammans med (bland annat) en gift man. Mannen ifråga finns på kr*mfup, skatte- och bokföringsbrott. Kopplingar verkar även finnas till UK och verksamhet där. Kvinnan ifråga har haft en kortvarig verksamhet inom skönhetsbranschen (tveksamt om egentlig verksamhet bedrivits, möjligen har det handlar om att lyfta stöd för egen verksamhet)

BO är ännu oklart, spekulationer har funnits i tråden - jag är den som har spekulerat. En annan trådskrivare som jag uppfattar borde ha lokalkännedom beklagade den familjens sorg. För ett antal timmar sedan försökte jag via en vän kontakta den jag tror kan vara offret. Än inget livstecken. OM den avlidne är den jag befarar är han far till en riksdagspolitiker (M) och även son till en gammal lokal storpolitiker (C) - men detta är verkligen inte bekräftat på något vis ännu. Bara lite nätsnok som kanske skulle kunna peka ditåt.


Det här är vad jag kan snickra ihop just nu. Beklagar att det är så få länkar och uppmanar verkligen vem som än må känna sig manad att komplettera och redigera.

So far är detta ändå en intressant tråd, en slow burner med många möjliga twists.
Citera
Idag, 01:53
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firzan

BO är ännu oklart, spekulationer har funnits i tråden - jag är den som har spekulerat. En annan trådskrivare som jag uppfattar borde ha lokalkännedom beklagade den familjens sorg. För ett antal timmar sedan försökte jag via en vän kontakta den jag tror kan vara offret. Än inget livstecken. OM den avlidne är den jag befarar är han far till en riksdagspolitiker (M) och även son till en gammal lokal storpolitiker (C) - men detta är verkligen inte bekräftat på något vis ännu. Bara lite nätsnok som kanske skulle kunna peka ditåt.[/i]



Kan bekräfta att din magkänsla är rätt och spekulationerna stämmer.
Nu kan ni släppa övriga ang BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in