2026-06-24, 10:03
Medlem
Citat:
12-årige Melvin Kristensson i Staffanstorp lever med Aperts syndrom och lägger ut sin sjukhusresa och vardag på sitt instagramkonto. Nu har bedragare stulit hans bilder som de använder för att lura folk på pengar genom en insamling.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/12-ariga-melvin-i-staffanstorp-utnyttjas-i-falsk-insamling-pa-natet

Såklart är det tråkigt för Melvin och hans familj att dom blir utnyttjade av scammers. Det måste ha varit en svår situation att ha barn med denna sjukdom.

Men lite eget ansvar har väl mamman här att dom delat med sig av sina liv så öppet på sociala medier? FHM har dessutom en 13-årsgräns rekommendation för användning av sociala medier och smartphones.

Vad tycker ni?
Citera
2026-06-24, 10:09
Medlem
Håller med om att barn skall hållas borta från sociala medier. Själv har jag inte använt mig av dem på snart 20 år, men frugan använder dem flitigt. Dock har hon aldrig lagt upp ett enda klipp eller foto på våra barn, och jag är glad att hon delar min syn på det.
Citera
2026-06-24, 10:12
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/12-ariga-melvin-i-staffanstorp-utnyttjas-i-falsk-insamling-pa-natet

Såklart är det tråkigt för Melvin och hans familj att dom blir utnyttjade av scammers. Det måste ha varit en svår situation att ha barn med denna sjukdom.

Men lite eget ansvar har väl mamman här att dom delat med sig av sina liv så öppet på sociala medier? FHM har dessutom en 13-årsgräns rekommendation för användning av sociala medier och smartphones.

Vad tycker ni?
Samtidigt så utnyttjar dom också människor genom hans sjukdom som förmodligen donerar pengar. Så dom går i hand i hand
Citera
2026-06-24, 10:19
Medlem
Onanikrems avatar
Som ovanstående säger skall barn inte ha sociala medier!

Sedan skall man vara medveten om att allt som går att utnyttja till scams och bedrägerier utnyttjas.
Har själv Facebook men inte under riktigt namn. Man skall vara så lite sökbar på nätet som det bara går.
Absolut inte telefonnummer och ta bort sig på alla om så möjliga personuppgiftssidor. Bara en vad jag vet där jag finns kvar, de vägrar ta bort mig.
Citera
2026-06-24, 10:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är ju värre än så. Med bilder på nätet så finns de FÖR EVIGT och hans barn kommer om 45 år att se sin pappa som barn i diverse positioner som är bra eller dåliga.

Om man har otur kan AI visa upp hans bilder om man söker på "hur botar man ett sjukt barn".

Som förälder, och datakonsult, har jag sagt till mina 4 barn att aldrig lägga ut något på nätet så de är helt osökbara och det känns bra.

Den förälder som lägger upp ens en bild på sin ett-åring öppet på nätet är stendum. De måste sluta söka bekräftelse från okända.
Citera
2026-06-24, 10:52
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Man kan väl vara lite empatisk och förstå grejen lite med att ha ett sånt konto oavsett om det är ett barn eller en vuxen som driver kontot. Men tyvärr är det så fel på många sätt och vis...

Å en sida är det som i detta fallet ett barn som inte ens uppnår åldersgränsen av 13 år. Åldersgränsen för sociala medier är dessutom alldeles för låg, den borde höjas till åtminstone 15-16 år, oavsett vilket land man bor i. Alltså en global höjning av åldersgränsen.

Och då kommer vi in på en annan sida av det hela. Föräldrarna. Som har det yttersta ansvaret. Som tillåter barnet att ha ett konto och dela med sig. Och som stöttar och står bakom. Kanske till och med var det en eller båda föräldrarna som låg bakom idén från första början. Kanske till och med hjälper barnet att publicera och administrera. Men som inte framgår i barnets profil.

Då kommer vi in på företagets ansvar. En användare som uppenbart är under åldersgränsen, 13 år, ska ju normalt stängas av. Här har företaget brustit i sitt ansvar. Tvivlar på att de inte sett kontot. (Finns mängder av andra användare som är duktiga på att rapportera konton).

Ytterligare en sida är utomstående människor. Dels har vi såna som utnyttjar andra, som i det här fallet. Och så har vi andra som av olika orsaker också kapar konton och som använder andras bilder i olika andra syften. Det är i synnerhet illa när det är barn det handlar om.

Det drivs kampanjer för barns rättigheter, att barn inte ska få tillåtas figurera i sociala medier. Det här är ytterligare ett exempel på alla de fall där det gått alldeles fel. Konton, bilder och information som hamnar i orätta händer.

Må så vara att barn tycker det är roligt med sociala medier. Men ansvaret ligger hos de bakom sociala medier. Och allra främst hos föräldrarna. Ofattbart att det inte kommit längre än vad det har... (Alla föräldrar borde väl komma ihåg hur det var på nätet som tonåringar och göra något bättre av det idag med sina egna barn)...
Citera
2026-06-24, 10:59
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera

Hur utnyttjar bedragarna den här familjen? Hur mycket pengar har bedragarna tagit från dom?
Citera
2026-06-24, 11:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Hur utnyttjar bedragarna den här familjen? Hur mycket pengar har bedragarna tagit från dom?
Antar de stulit bilder och uppgifter om ungen, skapat någon form av crowdfunder som går direkt ned i deras fickor. Uppfinningsrikedomen är stor bland bedragare.
Citera
2026-06-24, 13:52
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger

Det är som med många andra som råkar ut för bedrägeri på samma sätt: bedragare snor bilder, skapar falska konton, publicerar de snodda bilderna med en historia (antingen ursprungshistorian eller så hittar de på en egen) och samlar in pengar från folk.
Citera
2026-06-25, 01:23
Medlem
Inte lätt att bli drabbad av den "sociala media" sjukdomen, där alltför många har
ett sånt stort behov av skiten att de måste exponera sig så mycket de bara kan.
Är föräldrarna så självupptagna att de har missat infon hur lätt det är att man blir drabbad?
De kan vara jävligt duktiga på att ta fin kort, surfa på oväsentligt skit, hantera sin platta, mobil,
dator och tror att de är skitduktiga/viktiga, men de har missat det där med säkerhet och
integritet i det långa loppet.

Så länge det går att tjäna pengar på att lura någon annan stackare som kommer det alltid
finns olika sätt att göra det på, och nu är mycket av den sociala media kulturen ett modernt
sätt att göra det på.

Länge leve Flashback, för det är asocial media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in