2026-06-23, 22:35
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast inte i Västernorrland (där Torsboda tydligen ligger). Där och i övriga Norrland är elpriset tvärtom faktiskt rätt lågt. Det är i Svealand och än mer i Götaland priset är högt.

(Jag vet inte säkert men jag förmodar att det beror på vattenkraftverken i Norrland producerar mycket el samt att Tyskland köper mycket el från oss som priset skiljer sig kraftigt mellan landsändarna.)

Är inte bara de det slår emot...
Det slår emot elpris, vattenförbrukning, buller dygnet runt, ingen möjlighet till arbeten (en serverhall anställer folk i byggnadsfasen men sen behövs det mycket få personer) gigantiska anläggningar med fönsterlösa betongobjekt som förstör landsbilden.. Och skatteavdrag utan motprestation.

"Teknikjättar förhandlar ofta till sig stora skattelättnader för att etablera sig. Det gör att kommunen får minimal ekonomisk vinst i förhållande till de resurser som förbrukas."

Och allt detta antar jag för att folk på södermalm och i amerikat skall få tjäna lite mera pengar..?

"Nu står det klart att datacentret kan bli ett av de största i världen."
Nejmen, Oo vad nice!

De har inte ens prövat det här innan alltså? De skall pröva något nytt i vårt hemland göra det till det WORLDS STÖRSTA och bara köra?

Have fun!
Senast redigerad av buhbye 2026-06-23 kl. 22:43.
Citera
2026-06-23, 22:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
Haha, nu säljer vi ut Sverige. AI är framtiden och lokalpolitiker över hela landet med dollartecken i ögonen dansar i ring. Snart i en kommun nära dig.

Vi känner igen flosklerna vid det här laget:

Genom denna satsning skapar vi möjligheten för några av de ledande företagen i Sverige att positionera sig i täten på den snabba strukturella förändringen av näringslivet som utveckling och användning av AI medför.

Utvecklingen kommer att stärka den lokala ekonomin, skapa kvalificerade arbetstillfällen och ytterligare positionera vår kommun som en attraktiv destination för hållbar digital infrastruktur.

Googles datacenter i Torsboda siktar alltså på att förbruka 2 000 MW. Enligt Svenska kraftnät motsvarar det vad två kärnkraftreaktorer producerar.

Andra center på gång är:

En Europeisk AI‑superdator i Borlänge

I Strängnäs etableras ett AI-centrum.

I Linköping ska flera av Wallenbergsfärens storbolag som Ericsson, Saab och SEB inrätta ett AI-center.

I Sollefteå byggs ett jättelikt AI-datacenter.
Citera
2026-06-23, 22:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Är inte bara de det slår emot...
Det slår emot elpris, vattenförbrukning, buller dygnet runt, ingen möjlighet till arbeten (en serverhall anställer folk i byggnadsfasen men sen behövs det mycket få personer) gigantiska anläggningar med fönsterlösa betongobjekt som förstör landsbilden.. Och skatteavdrag utan motprestation.

"Teknikjättar förhandlar ofta till sig stora skattelättnader för att etablera sig. Det gör att kommunen får minimal ekonomisk vinst i förhållande till de resurser som förbrukas."

Och allt detta antar jag för att folk på södermalm och i amerikat skall få tjäna lite mera pengar..?

"Nu står det klart att datacentret kan bli ett av de största i världen."
Nejmen, Oo vad nice! :O
De har inte ens prövat det här innan alltså? De skall pröva något nytt i vårt hemland och bara köra?

Have fun!

500 jobb skulle det skapa enligt artikeln. Men även om det kommer visa sig bara bli 300 eller 400 nya jobb är ju även det väldigt mycket för en liten glesbygdskommun.

Det påverkar inte utsikten för någon eftersom inte en käft bor där, det är just därför de har beslutat bygga ett industriområde just där.

De har ingen vattenbrist där, det är sällan ett problem i små hålor i Norrland. I synnerhet där det inte bor någon och det dessutom ligger en stor sjö alldeles bredvid.

Starkt jobbat av dig att få ökade skatteintäkter till att låta som något extremt negativt!
Citera
2026-06-23, 23:00
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
500 jobb skulle det skapa enligt artikeln.

Skrev i mitt inlägg klart och tydligt att de behöver folk i uppstarten, men inte sen.

Tror du de skulle skriva det så rakt ut i den artikeln?
Citera
2026-06-23, 23:08
Medlem
Kul. Vi är med och bygger Ai-massövervakning i världen.

Likaså började våra politiker bjäbba om att vi skulle gå med i Nato.

Andra styr våra politiker, och de styr oss. 🫣
Citera
2026-06-23, 23:10
Medlem
Vilken jävla katastrof. Vem fan tyckte det va en bra ide?
Pungslår ju hela el distriktet.
Citera
2026-06-23, 23:53
Medlem
Citat:
Okej, tack!

Fast 500 jobb, eller möjligen lite färre, är ju väldigt positivt det också, i synnerhet för en liten kommun med bara 17 000 invånare så kan det göra en enorm skillnad.

Är väl 500 jobbmöjligheter, lär inte vara 500 fasta. Timrå har redan Östrand som bygger ut konstant. När Timrå jobbade för att få batterifabrik med Kina i samma område var det uppemot 5000 jobb som kunde vara i potten.
Citera
2026-06-23, 23:58
Avstängd
Citat:
Det är en låst artikel, inget fel med det. Men framgår det i artikeln hur många jobb det förväntas skapa?

Det kan jag redan förutspå med Northvolt i åtanke:
500 indier, pakistanier och nigerianer.
Citera
2026-06-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det blir ju perfekt nu när vi har svindyr el.
Men det är bara pga handelssystemet. Det har inte plötsligt blivit dyrare att producera el i Sverige.
Citera
2026-06-24, 00:15
Medlem
Agent.Smiths avatar
Det är så här ett U-land skapas. Man överlåter allt värde i landet till utländska aktörer. Befolkningen får sen nöja sig med det som blir över. Om inte svenska politiker skärper till sig är vi väldigt snart där.
Citera
2026-06-24, 00:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Är väl 500 jobbmöjligheter, lär inte vara 500 fasta. Timrå har redan Östrand som bygger ut konstant. När Timrå jobbade för att få batterifabrik med Kina i samma område var det uppemot 5000 jobb som kunde vara i potten.

Jo kineser kan ibland prata mycket skit så det ska ofta tas med en stor nypa salt allt vad de lovar.

Men vi får väl se hur det blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Det kan jag redan förutspå med Northvolt i åtanke:
500 indier, pakistanier och nigerianer.

Nog en del av dem åtminstone. Men vi får väl se.

Samtidigt är åtminstone jag för invandring när det handlar om högutbildade människor som jobbar, betalar skatt, följer lagarna och inte beter sig som idioter. Det är den stora gruppen som inte gör det jag är emot att de kommer hit.

En stor del av de som jobbar i t.ex. Silicon Valley kommer ju från andra länder än USA. Så är det bara rätt människor så kan det tvärtom vara positivt för samhället med invandring. Det beror helt på vilka man talar om. Några bidrar mycket, andra skapar mest problem. Den förstnämnda gruppen hoppas jag flyttar hit, den sistnämnda hoppas jag får en enkelbiljett hem.
Citera
2026-06-24, 00:24
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Samtidigt är åtminstone jag för invandring när det handlar om högutbildade människor som jobbar, betalar skatt, följer lagarna och inte beter sig som idioter.

Själv är jag emot all form av "arbetskraftsinvandring", med tanke på att arbetsgivare och arbetsförmedlare i Sverige vägrar att utbilda folk så dom ska kunna få något jobb.
Senast redigerad av buhbye 2026-06-24 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in