2026-06-24, 08:58
Medlem
Hopp. Tröst.
Citera
2026-06-24, 09:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Tro är en sista utväg?
Du frågade efter poänger med att tro på högre makter. Men på sätt och vis är denna tro en sista utväg ur den världsbild vi är fångade i. Vi är inom gränserna för vad vi kan förstå men utanför finns allt annat.
Citera
2026-06-24, 09:17
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Börjar med dig själv, har ditt liv blivit perfekt?
Har aldrig träffat en enda ateist som är intelligent.
Hade mitt liv blivit perfekt om jag hade överlåtit det till någon annan?
Citera
2026-06-24, 09:25
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Hade mitt liv blivit perfekt om jag hade överlåtit det till någon annan?

Är ditt liv perfekt nu? Varför inte testa? Börja med att läsa bibeln.
Citera
2026-06-24, 09:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Är ditt liv perfekt nu? Varför inte testa? Börja med att läsa bibeln.
Jag har läst bibeln.
Citera
2026-06-24, 09:29
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Jag har läst bibeln.

Det brukar ateister säga, men har du verkligen läst den?
Citera
2026-06-24, 09:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Det brukar ateister säga, men har du verkligen läst den?
Ja det har jag. Jag är mer intresserad av bakomliggande principer än tanken om hierarki och att underordna sig någon.
Citera
2026-06-24, 09:44
Medlem
Citat:
Är det inte bara att överlåta makten över ens liv att låta någon annan sitta i förarsätet? Varför skulle man inte själv kunna styra över sitt liv till fullo utan gudar och religion?

Syftar du på Anonyma Alkoholisters och Narkomaners 12-stegsprogram? Formuleringarna låter som det. Jag känner rätt många som har tagit sig ur sitt beroende genom det programmet, så uppenbarligen kan det fungera ibland.

Jag tänker att en förutsättning för att man ska ta sig ur ett beroende är självkritik, att man erkänner sina brister, krisar och blir "förkrossad" som väckelsepredikanterna sa förr. Att man inser att man kan dö av beroende och att man skadar många andra, och behöver söka hjälp. Den egna egoismen och tron att man klarar allt utan hjälp från andra och utan att ändra sitt sinnelag kan vara ett hinder. Att tro att det finns hjälp att få kan vara en möjlighet.

Att överlåta makten över sitt liv till en högre makt, är att erkänna att man redan har förlorat kontrollen och behöver hjälp att återta den. "Högre makt" i 12-stegsprogrammet behöver inte tolkas som en personlig gud som man kan be till om man tycker det är svårt att tro på det, utan det kan vara 12-stegsgemenskapen, den mänskliga kulturen och andligheten, naturen, eller något annat utanför det egna egot.

Att ta emot hjälp behöver inte innebära att man avsäger sig sitt ansvar – utan kan vara et sätt att ta ansvar. 12-stegsprogrammet bygger på att individen själv måste göra jobbet: erkänna sina fel, gottgöra människor man skadat och aktivt förändra sitt beteende.
Citera
2026-06-24, 10:05
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ja det har jag. Jag är mer intresserad av bakomliggande principer än tanken om hierarki och att underordna sig någon.

Jag förstår.

Tror du inte det kan vara bra att läsa den igen om din slutsats är underkastelse och hierarkier? Var det längesedan du läste den?

Jag hade inte läst den sen barnsben när jag tog upp den igen. Blev lite chockad över hur enkel och fint den förklarar. Så nu läser jag några verser varje dag, för att hålla minnet ungt.

Om du bestämmer dig rekommenderar jag SFB 2015.
Citera
2026-06-24, 10:38
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Är det inte bara att överlåta makten över ens liv att låta någon annan sitta i förarsätet? Varför skulle man inte själv kunna styra över sitt liv till fullo utan gudar och religion?

Det finns ingen poäng med det. Bättre att bestämma själv.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in