Citat:
Jag tänker tvärtom,vad är "AI" utan att agera som en agent idag 2026?
En länk som täcker det som jag själv inte orkar skriva.
https://www.ibm.com/think/ai-agents
Varför ska vi koppla ihop saker bara för att man kan, inte för att vi egentligen behöver denna nya tekniken vi klarat oss utan hittills ett par miljoner år.
#Mobiltelefonen
Sämsta stället att köra en AI-agent ifrån om ni tvunget måste. Använder ni en router från Kina? Vet ni adresserna den pingar hem till utan att ni ens visste om det tills nu jag berättar det för er? Spionerar er tv på er?
https://www.pcmag.com/explainers/your-tv-is-spying-on-you-change-this-setting-to-stop-it
En repo på github är den perfekta platsen för att plantera fulkoden som tex skickar allting i era system, hemma eller på jobbet dit en adress pekar att allt ska kopieras och skickas automatiskt via onödiga MCP som alltid är på och kopplade till gmail, Drive , github etc tusentals till som en hacker kan få er att installera genom tex en artikel som låter jättehäftigt att testa 50 Claude Connectors.
(Jag tog första träffen, artikeln är AI-genererat skräp "medium.com" som inte bör läsas alls.)
https://medium.com/artificial-corner/i-tried-50-claude-connectors-these-are-the-best-37f72ad14ae0
CLAUDE.md Textfilen som styr och kan ha olika namn. Men svårare än så är det inte 30-06-2026 att bygga samma som för 6 månader sedan som knappt kom ihåg att läsa dem alls ibland.
"MCP" det försvann snabbt och var ofta (inta alla) en textfil byggd som en extern server som idag är just en textfil, som ibland heter ett skill, plugin m.fl.namn för textfiler som agenterna läser och som vi kan editera till att se ska göra olika uppgifter. Och nu har de minnesfiler som standard som du kan editera, eller klona till nya agenter av en agent, och allt en nybörjare behöver veta finns i detta inlägg.
Python/powershell scripts. Det skapas nya (opålitliga, otestade) hela tiden om du inte uttryckligen har regler att de ska sparas samt återanvändas, i tex skills, eller plugins, och du kan skapa tex en egen market på github där dina egna blir till nya bättre hela tiden.
#Loopen
Låt inte en AI Uppdatera sin app automatiskt. Den ändrar inställningar, portar etc samtidigt och frågan är varför tex jag själv ändå använder Claude Desktop som gör just detta.
Svar, att jag använder en och samma plattform som jag har lärt mig hur jag kan kontrollera alla läckorna som alla AI-appar har och alltid kommer att ha, medvetet inbyggda eller ej.
It’s not a bug. It’s a feature!
https://stoic-programmer.io/2022/11/its-not-a-bug-its-a-feature/
Och VScode blir enklare hela tiden och är en bra dashboard som innehåller allting och Microsoft äger den plattformen som alla andra är kloner av mer eller mindre. Webbläsare är Google Chrome, och allting ägs av samma bolag som allting är byggt av. Varför ens hyckla och påstå att man kan vara oberoende, bättre visa det för alla som inte vet och göra det bästa av saken man kan, så gott det går...
Citat:
### Electron — Chrome inuti ditt skrivbord
Electron kombinerar Chromium (rendering) med Node.js (filsystem, nätverk, OS-access) och låter webbutvecklare bygga skrivbordsappar med HTML/CSS/JavaScript. Apparna som körs på Electron:
- **VS Code** (Microsoft)
- **Obsidian** (Obsidian.md)
- **Discord** (Discord Inc)
- **Slack** (Salesforce)
- **Figma desktop** (Adobe)
- **Signal** (Signal Foundation)
- **Notion** (Notion Labs)
- **GitHub Desktop**
- **Claude desktop? Same Shit, Different Name ..
Electron kombinerar Chromium (rendering) med Node.js (filsystem, nätverk, OS-access) och låter webbutvecklare bygga skrivbordsappar med HTML/CSS/JavaScript. Apparna som körs på Electron:
- **VS Code** (Microsoft)
- **Obsidian** (Obsidian.md)
- **Discord** (Discord Inc)
- **Slack** (Salesforce)
- **Figma desktop** (Adobe)
- **Signal** (Signal Foundation)
- **Notion** (Notion Labs)
- **GitHub Desktop**
- **Claude desktop? Same Shit, Different Name ..
Allt är agenter, och nästa år är det något annat antagligen. De byter annars namnet även på det som de gjort med allting annat som är samma som innan. #Ai-tools är ledigt, det är mitt bidrag.