2026-06-22, 19:35
Medlem
sk33s avatar
Helt idiotiskt. Man riskerar ju att spilla drinken. Fast, filmat i slow motion kanske det ser roligt ut.

Men vi har väl alla lekt med elektriska tändare som barn, det är i den storleksordningen man får en smäll. Dvs, det känns men är inte farligt. Drar man sig i handleden kan man få fingrarna att rycka roligt osv.

OBS. Experimentera inte på er själva om ni inte vet vad ni gör.

Det behöver inte vara så många volt förresten, det går med mycket lägre men det viktiga är att begränsa strömmen. Har ni nån gång strukit över en nätansluten men ojordad aluminium-macbook-pro? Det kan kännas i fingrarna.
Senast redigerad av sk33 2026-06-22 kl. 19:38.
2026-06-22, 19:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Prova att blanda i en näve sichuanpeppar, jag tycket det känns som att slicka på ett batteri fast i hela munnen.
2026-06-22, 19:41
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Gissning. Har fått för mig att elstängsel fungerar så. Ett riktigt stort motstånd (väldigt hög resistens) i kretsen, men hög spänning mellan + och -. När kretsen sluts av kroppen kommer så gott som all spänning hamna över motståndet.

Alternativt någon form av strömbegränsning, men ändå med hög spänning innan den slår till.
Som sagts ovan, du kan liksom inte ha hög spänning men begränsa strömmen.
Det som händer är att man har en begränsad laddning, dvs strömpulsen är kort i tiden. dQ = I*dt.
2026-06-22, 20:34
Medlem
pn222jws avatar
Dom som pluggar Elektro ligger väl stadigt omkring 150 IQ så dom borde veta om det är ofarligt. Jag minns att vi hade en pojkinitieringsrit - det gällde att slicka någon sekund med tungan på ett 9-voltsbatteri... aj, det gjorde ont när det kortslöts.
2026-06-22, 20:40
Medlem
jag har en bekant som pluggade på KTH på 80-talet och då var det tydligen alltid en neger som serverade kyssen på campus KTH...han sålde dessutom tenn stift och andra elektriska tillbehör om man ville ha och frågade efter det så fanns dessa tillbehör bakom baren...han körde en trimmad push Dakota med grov grök så det lät över hela campus och luktade satan..
2026-06-22, 20:45
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebu
Nej, då det är testat amperen är det viktiga som man inte ska leka med.
Testa gå på en studentpub som är bra med lite fantasi, finns ju bär med som får sura saker att smaka sött.

Sen grillar man ju inte hjärnan mest huden där det leds, då man jordar, testat på typ 5 000 per år inga skador.

Typ, är du verkligen säker på det?
2026-06-22, 21:23
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Hej!

Undrar om någon tagit kyssen på KTH med mig och massor av andra, skulle vilja bygga en själv, samt är det lagligt att ha i en riktig bar egentligen?
Vet att i hela lokalen får du inte ha pacemaker ändå, men men.
Är en tändspole bäst att ladda med innan kyssen eller har det en Tesla för det?

Om man inte får vistas i lokalen med pacemaker är det lite troligt att man får ha det i en vanlig bar.

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
förmodligen den enda kyss töntarna på kth får i sommar

Hahahaha...sant.

Men självklart finns det kapabla dudes också.

Hahaha...
2026-06-22, 21:43
Medlem
Citat:
Testat?
Förstår om du pillar på ett strömuttag och att det kittlas i fingrarna, men det finns schema och formler man kan följa.
Nja. Hela idén antyder att att det uppenbarligen inte är helt ofarligt. Men jag förstår att du inte förstår.

Här får ni fler idéer:
https://www.youtube.com/watch?v=k88S2uJDZZk
2026-06-22, 21:52
Medlem
Citat:
Hej!

Jo, det är så att de har en drink som kallas kyssen och man får typ 20kV från övre läppen och nedåt, sedan har de lite annat i lokalen så man inte behöver häftmassa mm för papper bara lägga det mot väggen så sitter det, känns som klister men det är en annan story om magnetiska fält.

Vad tror ni är bäst att skapa den laddade drinken med?
Tändspole eller en tesla?
Finns massor av andra drinkar och teman på KTH, hoppas alla inte sitter under en sten, de har ju betongblandaren med, måste vara två för den... (S)-sektionen.

en före detta kollega som studerade på KTH på 70-talet drack denna drinken som slog hårt… Kyssen slog typ hårdare. Kändes visst som 20 000 volt genom kroppen och ett vanligt eluttag är bara 230 volt, hörrdedu..det började till och med lukta bränt i lokalen..
2026-06-22, 23:07
Medlem
Ja, vad ska man säga en vanlig tändspole till en gammal Volvo ger mellan 10-30kV.
Borde fungera... :P
2026-06-23, 11:18
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Inget för oss elpistolsoffer med pacemaker och hjärtproblem. Det måste märkas upp tydligt att det går el i vätan, annars är det ett övergrepp. Man vet aldrig vem som lider av åkommor.
2026-06-24, 08:40
Moderator
rotadents avatar
Trådstartaren får nog fundera på sin formuleringskonst och posta en ny tråd om det finns något att diskutera. Den här tråden stänger jag.

//Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in