2026-06-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tv4-koper-ut-daniel-andersson-efter-sd-wallraffet/
Daniel Andersson, som wallraffade i SD:s trollfabrik för Kalla fakta, köps nu ut av TV4.
– Jag är förvånad, säger Daniel Andersson till tidningen
Daniel Andersson arbetade nästan ett år för Kalla fakta, och granskningen ”Undercover i Trollfabriken” belönades med flera stora journalistpriser. Han wallraffade inne på SD-kopplade youtube-kanalen Riks och SD:s kommunikationsavdelning i fem månaders tid.
Daniel Andersson bekräftar själv att han nyligen skrivit på en överenskommelse om att lämna kanalen.
– Det känns tråkigt att de erbjuder mig att sluta, säger Andersson.
Varför, har det visat sig att han "kryddat historier" om SD?

Anställs av ETC?

nackdelen när man öppet har hållit på som han gjort är han kommer ha mycket svårt att få nya jobb och ännu svårare att vinna tillit. Killen är körd helt enkelt
Citera
2026-06-24, 20:15
Medlem
Målvakt åt kommunist AFA Expo. Expo har spioner och infiltratörer (politrucker) på varenda red i innerstan.

Det är vad jag tror. Expo planerade och gjorde jobbet. Nån annan fick betala. Klassiskt strategi.

För övrigt var Trollfabriken 100% nonsens och ickenyhet. Bara för att klanen Bonnier delar ut en skärv för "nazijägare" är inget betyg på något sätt. Bonniers styr bara åsiktsskutan.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-06-24 kl. 20:18.
Citera
2026-06-24, 20:18
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp. Inget mera konstigt än det. Inte läst skiten men i artikeln antyder han ju att han tyckte inte stödet från kollegor och chefer var bra nog och att det framgår i boken.

Sådant är ju inte poppis. Om kritik ska det tas internt.

Lägg sedan till att boken publicerades i april och mindre än tre månader senare är han utköpt. Det låter som de mer eller mindre satte igång processen när de fick reda på innehållet i boken.
Citera
2026-06-25, 11:23
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Lägg sedan till att boken publicerades i april och mindre än tre månader senare är han utköpt. Det låter som de mer eller mindre satte igång processen när de fick reda på innehållet i boken.
Garanterat och det är ju fullt förståeligt. Skapar ju bara friktion på arbetsplatsen. Tycker inte att det här är en nyhet värd namnet egentligen, känns fullt naturligt att de går skilda vägar.
Citera
2026-06-25, 12:26
Medlem
Taufatts avatar
Det är väl så enkelt att han varit illojal. Skrivit sin bok under anställning på TV4 så arbetstid gått åt till sitt privata projekt med boken. Otillåten bisyssla och oklart om arbetstid lagt på författarskapet.
Citera
2026-06-26, 03:05
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Verkligheten är väl sällan svart-vit men jag skulle nog säga att absolut allt tyder på att förklaringen som givits honom är att han varit illojal mot arbetsgivaren eller det mer luddiga "samarbetssvårigheter" (medan den verkliga anledningen förmodligen är att han kritiserat chefer, vilket såklart kan vara ett problem om det påverkar det dagliga arbetet).

Sedan kan det väl tänkas att någon som är villig att wallraffa i ett år kanske inte är världens mest enkla människa att ha å göra med generellt, men den typen av personlighetsdrag kan knappast vara superovanliga på en grävredaktion.

Edit: jag hade såklart inte heller uppskattat (och förmodligen känt mig både sårad och slängd under bussen) av att bli offentligt kritiserad i en hyfsat uppmärksammad bok, men det känns lite som att det är nåt som kommer med jobbet - och något man får tugga i sig - om man är mellanchef på en redaktion.
Som sagt är det svårt ha vänsterextremister anställda i en demokratisk miljö. Hen kommer bete sig som ett äckel mot alla, anklaga folk för att vara nazister och dryga sig som en standard kommunist.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in