2026-06-21, 22:19
Medlem
HBTKuks avatar
Haja vilken pärs att ta sig till akuten och sitta i väntrummet magsjuk. Jag var nyligen magsjuk. Kissade med stjärten i fyra dagar efter en fikabuffé på konferens. Man orkar endast resa sig upp kort för att spy.

Mardröm att ta det till akuten. Och förstås mycket oklokt med tanke på smittorisk.
Citera
2026-06-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstadsman112233
Ung man, 29 blev magsjuk, enligt expressen https://www.expressen.se/nyheter/sverige/brollopet-gick-at-helvete--nu-kor-de-igen/ Åker till akuten!! Inte konstigt att akutmottagningarna är överfulla. Visst man får inte i sig något att äta/dricka på några dagar - fattar - men magsjuk på em - till akuten samma dag. Nu står det ju att han har diabetes, men har väl både ketonmätare och sockermätare hemma, så kanske ketoacidos då fattar jag men.... Vad tycker - ni motiverat?

Just kring diabetes patienter (särskilt typ 1) med magsjuka så kan det vara viktigt att dom kommer in så man kan reglera dom mer ordentligt. Men det är av ytterst vikt att när dom kommer in i sjukvården att dom isoleras, dom ska inte ligga på en plats och dela rum/toa med andra... givetvis.

Äre en 29 åring, så har han mest troligt diabetes typ 1. Då kan han vara väldigt sårbar redan, tillsammans med magsjuka beroende på hur illa den blir. Det går inte alltid sköta detta hemma säkert om man inte kan behålla vätska osv. En klarar det kanske. Men dom kan bli väldigt sjuka fort och då blire allvarligt.

Men ja, du ser problematiken i vården, ibland blir det illa och en del ska inte vara på akuten.
Senast redigerad av rawjudge 2026-06-21 kl. 22:57.
Citera
2026-06-21, 23:57
Medlem
1177 sa nog att han skulle åka in pga diabetesen. Folk åker in till akuten för mycket lindrigare saker. Jag såg en svart ung man och hela hans familj komma in, han hade ätit kebab och hade spytt efteråt. Han frågade i receptionen om man kan vara allergisk mot kebab Han blev insläppt och fick träffa läkaren direkt, trots att de andra i väntrummet hade väntat i mer än 8 timmar och antagligen hade riktiga problem.
Det var också en hemlös alkis som kom in för att han inte hade hittat någonstans att sova, han blev insläppt.
Citera
2026-06-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstadsman112233
Ung man, 29 blev magsjuk, enligt expressen https://www.expressen.se/nyheter/sverige/brollopet-gick-at-helvete--nu-kor-de-igen/ Åker till akuten!! Inte konstigt att akutmottagningarna är överfulla. Visst man får inte i sig något att äta/dricka på några dagar - fattar - men magsjuk på em - till akuten samma dag. Nu står det ju att han har diabetes, men har väl både ketonmätare och sockermätare hemma, så kanske ketoacidos då fattar jag men.... Vad tycker - ni motiverat?

När man läser artikeln verkar det som de trodde att det var något akut kopplat till diabetesen, det får man inte glömma.
Citera
2026-06-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
I artikeln står det:

Dramatiken började dagarna innan, när deras dotter drabbades av en magsjuka som blev så omfattande att hon var tvungen att läggas in på sjukhus och få dropp.

På bröllopsdagen insjuknade brudgummen, och de ringde de efter ambulans, och den kom och hämtade brudgummen.

Så det var motiverat tänker jag.
Om ambulanssjuksköterskan ansåg att han behövde akutsjukvård var det säkert befogat. Varje sjukvårdsregion har numera strikta riktlinjer angående vilka patienter/tillstånd som behöver tas till akutmottagning. Jag är ganska säker på att det var hans diabetes typ 1 som avgjorde saken, denna autoimmuna sjukdom är definitivt inte att leka med.
Citera
2026-06-22, 04:04
Medlem
Det finns olika grader av magsjuka. Jag har fått åka ambulans och vårdas på sjukhuset pga vätskebrist när jag varit magsjuk. Man förlorar mycket vätska när man har feber, spyr, skiter och allt man håller på med när man är magsjuk och får man inte i sig någon ny vätska kan det bli kritiskt snabbt och har du dessutom några bakomliggande sjukdomar så blir inte saken bättre.

Du klarar dig inte 3-5 dygn som man gör i normalfallet utan vätska.

Sen är frågan vilket tillstånd du börjar med. Kanske har du varit och tränat kort innan du blev sjuk och gjorde av med vätska då och började med låg vätskenivå.

Är du i öknen kan du inte heller klara dig flera dygn utan vätska. Allt handlar om den specifika situationen. Men i normalfallet så klarar 99% av en vanlig magsjuka utan någon speciell hjälp.
Citera
2026-06-22, 05:14
Medlem
Onödigt, när det finns folk som skjuter varandra, dom måste kunna tas emot fort
Citera
2026-06-22, 08:26
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det kan absolut ha varit motiverat. Nu kan vi friska människor ju inte jämföra med våra egna vanliga magsjukor vi tar hand om hemma som är över rätt snart. Den här mannen har enligt artikeln diabetes. Rör det sig om typ 1 diabetes kan det vara stark fara att åka på magsjuka. Det är därför skolor och förskolor med elever som har typ 1 diabetes går ut så starkt med att man ska vara hemma tillräckligt efter sista symtom. Nu är det i och för sig barn. Men det kan drabba vuxna illa också. Sen finns det ju olika typer av magsjuka också. Vissa är värre än andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in