2026-06-22, 12:00
Medlem
psaks avatar
Det följer ju den mångkulturella utvecklingen så det är svårt att göra något åt från tv-soffan om man säger så. Ska man klämma fram något bra så är det väl att det åtminstone inte handlar om multikulti-kvotering utan om 'äkthet'. Förbundskaptenen är nog inte som filmregissören och programdirektören och plockar in färgglada för att visa godhet. Det är som det är.

Självklart var det roligare när norden, Väst-, Syd- och Östeuropa, Afrika, Asien etc hade sina särpräglade lag att visa upp istället för (i vitas fall) trupper som är alltmer av tredjevärlden-ursprung.

Får erkänna att jag är svag nog att ryckas med en smula av VM i masspsykos ändå, men inte som förr.
Citera
2026-06-22, 14:46
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Fotbolls-VM är inte så intressant längre. Jag kollar mest av tradition. VM handlade ursprungligen om att olika nationer mötte varandra för att ta reda på vilket folk som är bäst på fotboll. Om man blandar alla folkslag till en mångkulturell röra, vad är då poängen med att spela VM? Räcker det inte då med klubbfotboll på elitnivå där man blandar nationaliteter gränslöst?

Faktum är att nationernas olika säregenskaper suddas ut. Tyskland slutar vara laget som är kliniskt och ostoppbara på straffar, Brasilien spelar inte sambafotboll, England spelar inte längre fult och hårt, osv. Alla lag börjar se likadana ut.
Ett klockrent inlägg! Det här är ett inlägg som uttrycker exakt det som jag känner när jag tittar på fotbolls-VM. Om jag hade varit mer intresserad av fotboll så hade jag kanske upplevt det annorlunda. Då hade jag möjligtvis kunnat bry mig mer om själva skönheten i spelet. Nu blir en match mellan typ Frankrike och Tyskland bara en match mellan två stycken mångkulturella lag. Det mångkulturella laget 1 mot det mångkulturella laget 2. Vem som vinner den matchen är för mig totalt ointressant. De skulle inte heller behöva räkna målen, vilket jag vet att de inte gör i barnfotboll längre. Min lillasysters pojkar spelar fotboll och i deras matcher så räknar de inte målen. Barnen har dock fullständig koll på vad resultatet blir. PK-svinen försöker men lyckas inte få barnen att gå på det där. Ikväll spelar Frankrike mot Irak. Det irakiska laget är idag mer vitt än vad det före detta kulturellt så enormt högstående landet Frankrikes landslag är. Auguste Escoffier! https://sv.wikipedia.org/wiki/Auguste_Escoffier

Är Frankrike det värsta landet när det gäller landslagsidrott? Jag vet att det är lika svart i deras damlandslag i fotboll. Även i handboll är det så, både när det gäller herrhandboll och damhandboll. De svarta kvinnorna är starka, kraftiga och snabba och därför blir det för vita kvinnor lite som att möta män.

I en annan tid hade det varit mysigt att titta på fotbolls-VM, men det är det inte nu längre. Om det franska laget hade haft fransmän i sitt lag så hade jag ikväll ätit vitlöks- och persiljesmörsgratinerade sniglar och hejat på dem jättemycket. Nu bryr jag mig inte alls.

Är Iran (världens just nu bästa land) det landet som man ska hålla på? Galejan skrev intressant om deras landslag. Är deras spelare alla iranier?

Bra inlägg också av MrFishboy och flera andra i tråden.

Ber om ursäkt om jag uttrycker mig knäppt. Knäppskalligt. Ni fattar väl troligtvis ändå vad jag menar.
Senast redigerad av Offervilja 2026-06-22 kl. 15:01.
Citera
2026-06-22, 16:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Så om jag som etniskt svensk flyttar till Japan så blir jag japan? Blir jag även somalier om jag flyttar till Somalia?

antingen finns det en klar ursprungsbefolkning och dom, och bara dom räknas.
eller så är det föränderliggt, och kriterierna blir något annat t ex medborgarskap.

du tycks luta åt det förstnämnda, vilket är intressant då det innebär åtminstone två saker:

1. att du sannolikt inte kan räknas som svensk.
2. att du inte har en aning om vad du är.
Citera
2026-06-22, 18:06
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är inte olika raser eller etniciteter som spelar mot varandra utan nationer.

Nej. Det är förbund som tävlar mot varandra. Oftast hör de samman med stater, det vi i vardagstal benämner "länder", och ibland är dessa stater också nationalstater, men inte alltid.
Citera
2026-06-22, 18:57
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
nej du blir inte somalier om du flyttar till somalia, men du kan däremot bli somalier med somaliskt medborgarskap.

jag antar att du inte håller med om det resonemanget, men då erkänner du heller inte vita sydafrikaner som sydafrikaner, trots att dom kom från nederländerna för 375 år sedan.

det är alltså du som måste försöka argumentera för din märkliga synpunkt, inte jag.

du måste själv försöka lösa detta dilemma, och det tror jag inte du klarar av.

Antingen är man somalier eller så är man inte somalier. Du kan inte vara somalier med somaliskt medborgarskap, men ändå inte vara somalier. Samma sak är det med svenskar. Du kan ha svenskt medborgarskap, men det gör dig inte automatiskt till svensk.
Citera
2026-06-23, 11:11
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Herrfotbolls-VM är ju som en mångkulturell festival. Jag har inte tittat på en enda hel match. Tråkighetsnos. I Sverige heter de som gör mål Yasin Ayari och i Frankrikes lag är typ alla från Afrika. Intresserar ni er för detta för att de ändå spelar lite fint? I dam-VM finns det också en del rasfrämmande spelare, men där är de flesta ändå vita. Ingen spelar finare än vad Keira Walsh i England gör. Hon är intelligent och i intervjuer så himla rolig. Jag kan inte sova på nätterna men kan inte titta på fotbollsmatcherna för det är bara som ett endaste stort folkutbytesmästerskap. Vi håller som folk på att dö ut. Vad är det som ni nationella tycker är så intressant med herrfotbolls-VM?

Det mest intressanta är att den annars så hatade nationalismen får blomma fritt i samband med fotbollen. Yasin Ayari tog hem det åt oss. En muslimsk tunisier. Det gjorde vi väl bra?...Heja Sverige! Det är så helsnurrigt.

Varför inte avskaffa idén om att det är länder som kämpar mot varandra? Man kan hitta på kul namn istället på de olika lagen. Ikväll kämpat The Bears mot The lions. T.ex. Det går ju lika bra. Så slipper man den hatade nationalsimen. Eller?
Citera
2026-06-23, 11:34
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Leni Riefenstahl har varit död i snart 23 år, så det går inte att fråga henne om någonting längre. Hade hon i sitt liv några åsikter om mångkulturella landslag eller? Hon blev 101 år gammal. En fin bild på henne och hennes lillebror när de var barn:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Leni_Riefenstahl#/media/Fil:Riefenstahl_heinz_and_leni.jpg

Igår spelade Frankrike mot Irak. Av de 16 spelarna som deltog för Frankrike i matchen så var bara två stycken fransmän. Det är så obehagligt och sorgligt.

Führerns hovregissör insåg sent i livet den negroida rasens överlägsenhet. https://www.amazon.co.uk/Leni-Riefenstahl-Africa/dp/3836523175

Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det mest intressanta är att den annars så hatade nationalismen får blomma fritt i samband med fotbollen. Yasin Ayari tog hem det åt oss. En muslimsk tunisier. Det gjorde vi väl bra?...Heja Sverige! Det är så helsnurrigt.

Varför inte avskaffa idén om att det är länder som kämpar mot varandra? Man kan hitta på kul namn istället på de olika lagen. Ikväll kämpat The Bears mot The lions. T.ex. Det går ju lika bra. Så slipper man den hatade nationalsimen. Eller?

Nya lag har ju tillkommit. Kroatien, som tagit 2 brons och spelat en final, var del av Jugoslavien 1990. Men man ska nog skynda långsamt med den typen av ambitioner. Dock märkligt att nynassar verkar ha lyckats med allt möjligt de senaste årtiondena förutom att starta idrottsklubbar som sysslar med annat än brottning. Maccabi Tel Aviv bildades 1906, mer än 40 år innan Israel utropades.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-06-23 kl. 11:44.
Citera
2026-06-23, 12:41
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Führerns hovregissör insåg sent i livet den negroida rasens överlägsenhet. https://www.amazon.co.uk/Leni-Riefenstahl-Africa/dp/3836523175
Nej, nu ljuger du. Några sådana åsikter har Leni Riefenstahl aldrig någonsin uttryckt. Jag vet faktiskt inte exakt vilka politiska åsikter Leni Riefenstahl hade, men som alla andra intelligenta människor så var hon självklart inte någon bondlurksrasist. Var hon ens särskilt politiskt intresserad? Det går faktiskt alldeles utmärkt att tycka om folk från stammar i Sudan samtidigt som man inte vill att ens eget folk ska bytas ut. Adolf Hitler var både god vän med araben Haj Amin al-Husseini och indiern Mahatma Gandhi. Leni Riefenstahl hade självklart föraktat SD-boomers från Mellerud eller Åmål som kan säga saker som: "varför ska man åka på semester till andra länder för när man istället kan vara hemma i Dalsland och fiska gädda." Man kanske är lite intresserad av världen och vill uppleva saker, din SD-grisnos...

Du ser inga som helst problem med att det knappt inte längre finns några fransmän alls kvar i ett franskt landslag, Charles-Lynton?
Senast redigerad av Offervilja 2026-06-23 kl. 12:48.
Citera
2026-06-23, 14:23
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Herrfotbolls-VM är ju som en mångkulturell festival. Jag har inte tittat på en enda hel match. Tråkighetsnos. I Sverige heter de som gör mål Yasin Ayari och i Frankrikes lag är typ alla från Afrika. Intresserar ni er för detta för att de ändå spelar lite fint? I dam-VM finns det också en del rasfrämmande spelare, men där är de flesta ändå vita. Ingen spelar finare än vad Keira Walsh i England gör. Hon är intelligent och i intervjuer så himla rolig. Jag kan inte sova på nätterna men kan inte titta på fotbollsmatcherna för det är bara som ett endaste stort folkutbytesmästerskap. Vi håller som folk på att dö ut. Vad är det som ni nationella tycker är så intressant med herrfotbolls-VM?

Jag hejar på länder baserat på vilka spelare det är.

Om Norge möter Sverige så hejar jag på Norge eftersom Sverige har väldigt många spelare som inte ens är svenskar.

Sista 25 (?) mot Nederländerna så var 5/11 spelare i Sverige icke-svenskar.
Senast redigerad av Tuor 2026-06-23 kl. 14:30.
Citera
2026-06-24, 20:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag hejar på länder baserat på vilka spelare det är.

Om Norge möter Sverige så hejar jag på Norge eftersom Sverige har väldigt många spelare som inte ens är svenskar.

Sista 25 (?) mot Nederländerna så var 5/11 spelare i Sverige icke-svenskar.

När Nederländerna mötte Japan nyss då, vilka hejade du på då? Negrerna i Nederländerna eller japanerna i Japan?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in