Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Fotbolls-VM är inte så intressant längre. Jag kollar mest av tradition. VM handlade ursprungligen om att olika nationer mötte varandra för att ta reda på vilket folk som är bäst på fotboll. Om man blandar alla folkslag till en mångkulturell röra, vad är då poängen med att spela VM? Räcker det inte då med klubbfotboll på elitnivå där man blandar nationaliteter gränslöst?
Faktum är att nationernas olika säregenskaper suddas ut. Tyskland slutar vara laget som är kliniskt och ostoppbara på straffar, Brasilien spelar inte sambafotboll, England spelar inte längre fult och hårt, osv. Alla lag börjar se likadana ut.
Ett klockrent inlägg! Det här är ett inlägg som uttrycker exakt det som jag känner när jag tittar på fotbolls-VM. Om jag hade varit mer intresserad av fotboll så hade jag kanske upplevt det annorlunda. Då hade jag möjligtvis kunnat bry mig mer om själva skönheten i spelet. Nu blir en match mellan typ Frankrike och Tyskland bara en match mellan två stycken mångkulturella lag. Det mångkulturella laget 1 mot det mångkulturella laget 2. Vem som vinner den matchen är för mig totalt ointressant. De skulle inte heller behöva räkna målen, vilket jag vet att de inte gör i barnfotboll längre. Min lillasysters pojkar spelar fotboll och i deras matcher så räknar de inte målen. Barnen har dock fullständig koll på vad resultatet blir. PK-svinen försöker men lyckas inte få barnen att gå på det där. Ikväll spelar Frankrike mot Irak. Det irakiska laget är idag mer vitt än vad det före detta kulturellt så enormt högstående landet Frankrikes landslag är. Auguste Escoffier!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Auguste_Escoffier
Är Frankrike det värsta landet när det gäller landslagsidrott? Jag vet att det är lika svart i deras damlandslag i fotboll. Även i handboll är det så, både när det gäller herrhandboll och damhandboll. De svarta kvinnorna är starka, kraftiga och snabba och därför blir det för vita kvinnor lite som att möta män.
I en annan tid hade det varit mysigt att titta på fotbolls-VM, men det är det inte nu längre. Om det franska laget hade haft fransmän i sitt lag så hade jag ikväll ätit vitlöks- och persiljesmörsgratinerade sniglar och hejat på dem jättemycket. Nu bryr jag mig inte alls.
Är Iran (världens just nu bästa land) det landet som man ska hålla på? Galejan skrev intressant om deras landslag. Är deras spelare alla iranier?
Bra inlägg också av MrFishboy och flera andra i tråden.
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig knäppt. Knäppskalligt. Ni fattar väl troligtvis ändå vad jag menar.