Citat:
Av alla sossepampar är Mehr möjligen den mest intressante. Det fanns många sossar som i tidens anda och baserat på sin egen uppväxt ville riva och centralisera, men persongalleriet kring Mehr var nåt alldeles extra. Frun hade en öppen affär med lja Ehrenburg i 17 år samtidigt som en av Mehrs närmsta medarbetare och påläggskalvar var den gamle SS-soldaten Ragnar Linnér. Det borde göras en film, eller kanske till och med en teveserie.
(Linnér grundade även det hyper-politiskt korrekta fackförbundet SSR, som inte nämner hans SS-förflutna någonstans.)
Citat:
Ett trick var att dra in underhållet för att husen skulle förfalla, och sen riva dem men hänvisning till att de var förfallna. Det ska dock tilläggas att många av dem som bodde där var förtjusta i de miljonprogramslägenheter de erbjöds istället.
Citat:
Det är dags att börja omvandla kontoren till bostäder. Företagen kommer aldrig tillbaka till city i den omfattningen.
Citat:
När jag drar min sista suck kommer jag minnas Götgatsbacken måste det vara, eller om det var Södermalmstorg, med gatstenar och ringlande spårvägsspår uppför backen.
Poesi, och en perfekt avslutning på Mehrfilmen.