2026-06-21, 20:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Nej, det är performativt. Sen snortar de ladd, köper glädjeflickor och hamnar i bråk.

Liksom mycket av religionen skulle jag tro. En sorts hatt av moral som omoraliska personer kan bära.
Citera
2026-06-22, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dom andra..?

Jag tror nog det skulle ses som hädiskt ocj småaktigt inom Islam att be inför en fotbollsmatch, åtminstone att be om att vinna. Tacka i efterhand är nog helt OK, eller bara att prisa Gud i största allmänhet.

Däremot vet jag att det finns/fanns minst en kyrka tillägnad Diego Maradona. Katolsk då gissningsvis.
Jag menar efteråt.
Men vissa idrottare gör korstecken innan.
Citera
2026-06-22, 05:17
Medlem
Nä dom leker bara, dom vet att dom är bra då kan dom låtsas lite att dom åxå har lite övernaturliga krafter som hjälper dom.
Citera
2026-06-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hjälper det idrottare att be till sin Gud.
Dom gör det i fotbollen. ber till Allah, gör korstecknet, medmera.
Det mental har betydelse, olika mycket i olika sporter.
Det hjälper OM personen själv tror det hjälper
MEN det går att få sådant som sin mentala kraft och koncentrationsförmåga INIFRÅN sig själv i stor mängd genom mental träning,
alltså UTAN en krycka, som religion är...
Citera
2026-06-22, 12:44
Medlem
Citat:
Hjälper det idrottare att be till sin Gud.
Dom gör det i fotbollen. ber till Allah, gör korstecknet, medmera.
Det beror givetvis på om de ber till Gud, eller om de ber till allah eller oden eller vishnu eller någon annan avgud. Sedan beror det såklart även på vad de ber om. Kristna fotbollsspelare ber nog sällan om ett specifikt matchresultat. Däremot ber de kanske om att de själva ska kunna vara en god representant för Kristus genom hur de beter sig på fotbollsplanen, de kanske ber för sina lagkamrater och motspelare, de kanske ber för publiken som är på plats för att se matchen.
Citera
2026-06-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det beror givetvis på om de ber till Gud, eller om de ber till allah eller oden eller vishnu eller någon annan avgud. Sedan beror det såklart även på vad de ber om. Kristna fotbollsspelare ber nog sällan om ett specifikt matchresultat. Däremot ber de kanske om att de själva ska kunna vara en god representant för Kristus genom hur de beter sig på fotbollsplanen, de kanske ber för sina lagkamrater och motspelare, de kanske ber för publiken som är på plats för att se matchen.
Dom flesta idrottare tror på vetenskapen och sig själva.
Citera
2026-06-22, 18:37
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Kan det säkert göra. Mycket inom idrott handlar om psykologi. Och om någon ser det som sitt uppdrag inför gud att leverera i träning och match så ökar nog chansen att han gör det.

Psykiskt instabila måste lida nåt hemskt...

"Allah har övergivit mig..."
"Min gud var inte med mig idag..."
"Varför straffar han mig..."
"Vad kan jag göra när inget går bra..."

Tycker inte att detta kan påverka positivt på metalt svaga människor.
Inte ens om man nång gång spelar bra.
Det egna egot trumfar religion tusenfallt!
Att kunna hantera negativa trender är fråga om Psykologi, men där fokuserar man på vad man är bra på, inte spöken.
Citera
2026-06-23, 02:16
Medlem
Sett med åskådar öga.

Inte sällan blir ateist motståndarna nervösa alt övermodiga när dom ser den andra sidan har Gud vid sin sida, således i övermod eller rädsla blir ateisten ofokuserad och trasslar till det för sig och förlusten är given.
Senast redigerad av Kirev 2026-06-23 kl. 02:19.
Citera
2026-06-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Sett med åskådar öga.

Inte sällan blir ateist motståndarna nervösa alt övermodiga när dom ser den andra sidan har Gud vid sin sida, således i övermod eller rädsla blir ateisten ofokuserad och trasslar till det för sig och förlusten är given.
Eller gör dom som norrmännen i fotboll hittar på någon ritual .Ro båt eller nåt annat.
Citera
2026-06-23, 09:16
Medlem
Citat:
Eller gör dom som norrmännen i fotboll hittar på någon ritual .Ro båt eller nåt annat.
Många idrottare har för sig nån ritual, tex hur dom går in på plan, mattan, ringen
Citera
2026-06-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Många idrottare har för sig nån ritual, tex hur dom går in på plan, mattan, ringen
Vm i fotboll-94 där hade nästan alla svenska fotbollspelare gester och ritualer.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in