2026-07-06, 15:04
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns ingen "min definition" av antisemitism.
Grundläggande är givetvis . . .
Låt mig stoppa dig där. Så naiv.(?)
Det finns inget "givetvis" här. Det är det som är hela grejen med hasbara.

En utökad generös definition av antisemitism är Israels hela försvar av deras pågående folkmord.
Jag vet inte om du har hört definitionen av "tyskfientlighet" under tystandet av svensk press granskning av HitlerTyskland 1939 - 1942 43 . Jag tror du hittar några hårresande exempel.

Att judar på 1300talet anklagats för att förgiftat brunnar i Europa är ju tråkigt.
Men att de gjort det i Gaza under 2000talet är belagt.

Poängen är att du ska göra för palestinierna nu, vad du önskar att sitt tidigare jag gjort för judarna 1930 - 1945, to be a good person.
Citera
2026-07-06, 15:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Låt mig stoppa dig där. Så naiv.(?)
Det finns inget "givetvis" här. Det är det som är hela grejen med hasbara.
Det finns det och det lagregleras i värsta fall.

Det är väldigt känt vad som iscensatt pogromer, hat och förföljelser historiskt.
Andra vatikankonciliet tar ansvar tex efter all klappjakt.
Citat:
En utökad generös definition av antisemitism är Israels hela försvar av deras pågående folkmord.
Jag vet inte om du har hört definitionen av "tyskfientlighet" under tystandet av svensk press granskning av HitlerTyskland 1939 - 1942 43 . Jag tror du hittar några hårresande exempel.
Absolut inte. Antisemitism är väl definierad och beskyller man judarna i generaliseringar för Netanyahu och Likuds framfart och kryddar med ökänd Antisemitism likt Candace - är man på svag is.

Skillnaden ligger i finliret. Om Trumps sjuka politik, hans sjuka administration kritiseras- så är det inte "amerikanernas' fel heller.

Att påstå att tyskar utsätts för nåt snarlikt som judarna gjort under nazieran vittnar mer om att du har en skruv lös och är kass när det kommer till jämförelser.

Det är dock definitivt fel att skuldbelägga tyskar i grova generaliseringar. Dagens tyskar har ingen kollektiv skuld.

Att tro på Candace som tror jorden är platt och månlandningarna inte skett säger mycket om hennes supporters.
Citera
2026-07-06, 18:30
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Antisemitism är väl definierad . . .
Sorry men nu börjar jag tro att du är en bot.
Eller tänker som en sådan - vilket ju är detsamma för mig.

Men du får en sista chans:

Hur kan Candace t ex vara antisemit när hon enligt egen utsago respekterar
Glenn Greenwald
Norman Finkelstein
Katie Helper
Max Blumenthal
Gabor Maté
vilka alla är judar (och Israelkritiska).

Då kan man (Candace i det här fallet, men det här gäller ju flera, ta Tucker Carlson om du vill, Kasselstrand i Sverige) ju bevisligen skilja på vad någon med judisk härkomst gör, och vad en stat med judendom som bas kan ställa till med, eller vad en regering vilken som helst kan ställa till med som kan kritiseras.

Kom inte mitt ditt jädra "detta lett till pogromer , blood libels , jesumordsankalagelser " eller andra Netanyahu-talking-points, för då är du en jädra bot.
Adressera mina starkaste argument, eller styrkan i dem, tack.
Citera
2026-07-06, 18:45
Medlem
Citat:
Det finns det och det lagregleras i värsta fall.

Det är väldigt känt vad som iscensatt pogromer, hat och förföljelser historiskt.
Andra vatikankonciliet tar ansvar tex efter all klappjakt.

Absolut inte. Antisemitism är väl definierad och beskyller man judarna i generaliseringar för Netanyahu och Likuds framfart och kryddar med ökänd Antisemitism likt Candace - är man på svag is.

Skillnaden ligger i finliret. Om Trumps sjuka politik, hans sjuka administration kritiseras- så är det inte "amerikanernas' fel heller.

Att påstå att tyskar utsätts för nåt snarlikt som judarna gjort under nazieran vittnar mer om att du har en skruv lös och är kass när det kommer till jämförelser.

Det är dock definitivt fel att skuldbelägga tyskar i grova generaliseringar. Dagens tyskar har ingen kollektiv skuld.

Att tro på Candace som tror jorden är platt och månlandningarna inte skett säger mycket om hennes supporters.
Du måste faktiskt vara en bot. Candace tror inte att jorden är platt.
Citera
2026-07-06, 18:46
Medlem
develis avatar
Då börjar bevispresentationen i Utah idag, fem dagars förberedande utfrågning.

Tre män eskorterade Erika Kirk till tingshuset i Provo. Hon gick in i rätten hand i hand med Kirks mamma, Kathryn Kirk.
Robinsons föräldrar var också närvarande, några rader bakom Kirks.

Åklagarna räknar med att presentera mellan 40 och 50 bevis under veckans förhandling.

Biträdande åklagare i Utah County, Chad Grunander, berättade för distriktsdomaren Tony Graf att bevisen kommer att innehålla flera videor från skjutningen den 10 september.

AP news.
Citera
2026-07-06, 18:52
Medlem
rednaxela90s avatar
En anledning är att folk köper vad galna konspirationsteoretiker som Candace Owens påstår! Charlie Kirk var helt klart "dragplåstret", och det kommer inte att vara samma sak utan honom, men behandligen av Erika Kirk har inte varit ok.
Citera
2026-07-06, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Sorry men nu börjar jag tro att du är en bot.
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Du måste faktiskt vara en bot. Candace tror inte att jorden är platt.
Lägg ner. Candace-runkare. Jag har levererat sakfakta bland era konspirationer.

Men visst ska det korrigeras om att hon inte tror varken runt eller platt klot:
Psykfallet med dubbla foliehattar förkastar vetenskap. Hon tror på bibeln.

"Candace Owens has described science as a "pagan faith," after saying she had been reading literature supporting the theory that Earth is flat, rather than spherical."

"her husband, George Farmer, asked her what she was reading, she replied, "Oh, I'm reading a flat-Earth theory."

"Listen. I'm not a flat-earther. I'm not a round-earther.' Actually, what I am is, I am somebody who has left the cult of science. "

"It just keeps turning out that if you follow the Bible and believe in biblical scripture, your life gets better and better and better,."

https://www.newsweek.com/candace-owens-science-pagan-faith-christianity-podcast-1920510

😂

Månlandningarna har dock inte skett.
Candace juli 2026, Shawn Ryan show:
(..)
"Det enda vi aldrig kommer att komma överens om i mitt kontrollrum är månlandningen. Jag har de här killarna som behöver att det ska vara sant. Han heter Skyler. Ja, och en dag kommer jag att ta över honom till den mörka sidan, vilket är— jag säger: "Månlandningarna hände inte, Sky. Månlandningarna hände inte, Sky."
Citera
2026-07-06, 19:30
Medlem
Citat:
Månlandningarna har dock inte skett.
Candace juli 2026, Shawn Ryan show:
(..)
"Det enda vi aldrig kommer att komma överens om i mitt kontrollrum är månlandningen. Jag har de här killarna som behöver att det ska vara sant. Han heter Skyler. Ja, och en dag kommer jag att ta över honom till den mörka sidan, vilket är— jag säger: "Månlandningarna hände inte, Sky. Månlandningarna hände inte, Sky."
Nej det har hon ju helt rätt i.
Citera
2026-07-06, 20:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Nej det har hon ju helt rätt i.
Jag är klar med dig, oneliner-papegoja.
Du tillför inget, vilket blir begripligt iom att du annars häckar på foliehattsavdelningen.

Nu kommer ÅK att presentera bevis så börja jobba på nya konspirationer.

"Två dussin personer som tillåtits i rättssalen, tillsammans med tusentals fler personer online, kommer att hålla ögonen på Erika Kirk under den veckolånga förberedande utfrågningen.

En växande kör av konspiratörer och deras anhängare kommer att undersöka änkan – och den nya VD:n för Turning Point USA – för att hitta bevis för de befängda teorier som har spridit sig i kölvattnet av Charlie Kirks påstådda mord i september förra året, inklusive grundlösa påståenden om att hon hjälpte till att orkestrera eller mörklägga hans mord."

"Den preliminära utfrågningen skulle livesändas. Robinsons advokater kämpade för att hålla kameror borta från rättssalen "

"Bland dem som tittar på finns ett nätverk av konspirationsskapare och deras ivriga publik, som redan utan bevis har bestämt sig för att Robinson är sjuk och att åtalet mot honom är riggat. De har redan skapat rabiata alternativa berättelser om Kirks död och dess förmodade mörkläggning genom tusentals poddavsnitt och onlineinlägg, och skulden har spridits brett: till åklagare, den federala regeringen, utländska nationer och TPUSA. Men ingen har blivit mer obeveklig måltavla än Erika Kirk."

Den högerinriktade podcastaren Candace Owens har varit den främsta drivkraften bakom dessa till stor del onlinebaserade konspirationsteorier. Och hotet som dessa teorier utgör sträcker sig bortom att förvränga verkligheten, enligt ny forskning från Network Contagion Research Institute, en ideell organisation som studerar radikalisering online, och som delade sina resultat exklusivt med MS NOW.

NCRI:s rapport fann att Owens har "orsakat en mätbar, statistiskt signifikant ökning av dödshot och uppmaningar till våld" mot Erika Kirk under de senaste nio månaderna. "

https://www.ms.now/news/tyler-robinson-charlie-kirk-preliminary-hearing
Citera
Igår, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Kom inte mitt ditt jädra "detta lett till pogromer , blood libels , jesumordsankalagelser " eller andra Netanyahu-talking-points, för då är du en jädra bot.
Adressera mina starkaste argument, eller styrkan i dem, tack.
Varför skulle jag inte nämna blood libel som ett exempel på antisemitim:

När DU frågar mig om antisemitism gällande Owens?

Det är vad hon skriver om din dumme fan.
Antagligen är du för inkompetent eller så vill du inte se dyngan.

Det blir mer synligt i text än korta klipp.

Owens juli 2026 om Kirks mord:
"Människor som dyrkar och kallar fram demoner och tror på det ockulta och gör det rakt i ansiktet på dig. Jag tror att Charlies mord var en ockult ritual."

Hon beskyller judar av idag för religiösa ritualmord och blandar in sexuella övergrepp på barn.
Avgudadyrkan och Baal. Hon använder det antisemitiska Blood Libel.

Psykfallet Candace blandar ockultism från satanisten Crowley med offerritualer - kopplar falsk ihop att Davidsstjärnan är ett pentagram. Att Kirk mördades I ett pentagram.

"man måste vara i ett pentagram för att offra någon...Och jag tittade på den och sa att Charlie satt i ett pentagram".

"Det är inte judendom. Davidsstjärnan är inte Davidsstjärnan."

"Slå upp Aleister Crowleys bok. Han har Davidsstjärnan överallt. Den handlar om att kalla fram demoner. Det är Baal-dyrkan. "

Sen har hon demoner på hjärnan och anser det behövs exorcism enligt egen utsago juli 2026.
Hon är katolsk högerextrem fanatiker.

De "brukade spela mänsklig shapeshifting till demoner i verkliga livet."

"Folk pratar om demoner, folk pratar om det ockulta, folk pratar om Baal-dyrkare och barnoffer, och det är ett verkligt hot.
Det finns demoniska väsen runt omkring oss."

Hon konverterade till katolicism 2024 och beskyller judarna - utifrån blood libel - för sexövergrepp inom katolska kyrkan.

Stalin var jude. Freud och stalinister var en del av en judisk kabal som studerade kabbala och främjade pedofili genom psykoanalys.

En hemlig judisk kult (frankisterna) tror på att "utöva incest som ett sakrament... och att de tror att man våldtar sina barn när de är 7 år" - eftersom det "betingar barnet att växa upp till att bli en psykopat".
Hon hävdade att detta är den "vägledande filosofin för människor i Israel".

Nu har Candace varit till Ryssland och hyllat dess katedraler, ränner runt med ett huckle på huvudet och promotar deras fina system.

Owens repostade Putins rådgivare Alexander Dugin november 2025 om "sabbateanistiska och frankistiska rötter" som ligger bakom globalism, EU och Israel.
Kriget i Ukraina är kopplat till kazarernas önskan att hämnas på Ryssland och Iran.

Använder sen Satans synagoga som uttryck likt Alexandr Durgin, Putins hjärna, som hon nyss mötte i Ryssland.

Durgin med sitt Euroasia och ryska invasioner med landvinning. Ryssland ska agera som ledare för ett
eurasiskt imperium; Euroasia.
En kamp mot det dekadenta Väst.

Dugin förespråkar att Ryssland bör vidta aggressiva handlingar för att återställa sin så
kallade “rätta plats”.
Högerextrem kristen fanatiker som tror på apokalyptiska fantasier om att Moskva ska bli det tredje Rom.
Dugin anser att mänsklighetens historia har bestämts av en ockult planetär kamp mellan två antagonistiska krafter, goda och onda.

Candace juli 2026:
"sionisterna hatar verkligen Ryssland, även om de säger att det är därifrån deras familj kom, eller hur? Pogromerna, som de – "min familj lämnade efter pogromerna." Det hände aldrig.
Du vet, mördade tsaren, Alexander II, och det var en judisk komplott. "

Candace i ett nötskal som psyop. åt Putin.
Stor plattform. Stor spridning.

Åter till verkligheten.

6 juli - dag 1 hearing i rätten

Vittnesmål om krypskytteplatsen.
UVU-polisen Chris Bagley om de första ögonblicken på campus och händelserna omedelbart efter skottet.

Bagley arbetade under evenemanget den dagen, var stationerad på en gångväg vid taket ovanför tältet där Kirk satt.
Att Kirk svarade på en fråga "och sedan hörde jag ett skott avlossas", att han såg Kirk röra sig åt vänster.

Han insåg att ljudet inte var från en pistol utan ett gevär och la märke till att en närliggande byggnads tak som hade direkt siktlinje till där Kirk satt och gick vidare för att undersöka. Han hittade en röd och svart skruvmejsel och rört grus, vilket för honom tydde på att någon hade legat där.

"För mig ser det ut som en prickskytteplatta, en person som har legat i magläge, och man har markeringar av armbågar, knän och fötter där någon var i synhåll från där Charlies tält var".

En man hade gripits efter att ha pekats ut felaktigt av åskådare.
Fynden ledde till att Bagle ansåg att det kanske inte var rätt misstänkt.

Annat material som lämnades in den första dagen var kartor över UVU:s campus, fotografier av gården och omgivande byggnader där Kirk sköts samt övervakningsvideor tagna den 10 och 11 september på och nära campus om visar hur Robinson flydde från platsen.
Två mobiltelefonvideoklipp lämnades också in till domstolen.
En tredje video visade en vinkel av skjutningen bakifrån Kirk för domaren, försvaret och åklagaren.

https://www.kuer.org/news/2026-07-06/charlie-kirk-tyler-robinson-preliminary-hearing-day-1

https://news.sky.com/story/charlie-kirks-widow-erika-faces-his-alleged-killer-tyler-robinson-in-court-13561144

Ur Court TV:
https://youtu.be/kQhTQIe09Bo?is=X2FBauJjwrjIoKrP

Erika Kirk var omringad av livvakter till och från tingshuset i Provo. Hon har utsatts för dödshot pga konspirationer som stormar kring mordet.

Kirks familj, inklusive hans föräldrar och Erika, var i rätten för första gången på måndagen.
Inför måndagen släppte Kirks familj ett uttalande.
inför måndagens förhandlingar sa Kirks familj:

"Charlie var en älskad make, son, bror, vän och far."

"Varje rättsprocess fungerar som en smärtsam påminnelse om hans död och den förlust som oåterkalleligt har påverkat våra liv och hans barns liv."

Andra som rapporterats ha närvarat är Don Jr och Posobiec.

Övriga dagar (totalt fem) av den förberedande utfrågningen inför domaren startar kl 09 lokal tid (tidsskillnad 6 timmar).

ÅK yrkar dödsstraff, vilket kräver försvårande omständigheter, och åberopar att attacken försatte de tusentals människor som deltog i evenemanget i fara.
Senast redigerad av develi Igår kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in