Igår, 10:45
Medlem
.nattramn.s avatar
Fp
Senast redigerad av .nattramn. Igår kl. 10:49.
Citera
Igår, 12:38
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Absolut inget av det jag skrivit är det minsta kontroversiellt och du hittar stöd för påståendena i vilket hetäckande verk i judisk historia som helst. Mina källor är The Cambridge History of Judaism, 3:e till 5:e bandet.
Det står i vol4.

Man kan läsa den på nätet om man söker på Cambridge History of Judaism vol 4. Härligt att du inte ens vet i vilken vol det står i.

Vol 5 handlar som exempel om epoken efter, judendomen i den medeltida islamiska världen.

I första och 4 kapitlet i vol 4 står det bl.a. om Galiléen och att det blev centrum för judiskt liv efter 132e.kr.Testa och läs där.

Kan tyvärr inte dra citat därifrån på min tele. Men på sidan som är numrerade 37 kan man läsa som exempel att det är utan tvekan att Galiléen blev "core" kärnan/centrum för judiskt liv efter 132e.kr.

På vilken sida kan vi enligt dina fantasier läsa om att Galiléen inte blev centrum för judiskt liv efter 132e.kr?

Du påminner lite om ett luftslott.
Senast redigerad av .nattramn. Igår kl. 13:01.
Citera
Igår, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Efter Bar Kokhba-revolten och Jerusalems förstörelse flyttade många Judar till Galiléen och där byggdes tunnlar till försvar och synagogor. Galiléen blev centrum för judiskt liv.

Jag skrev
Judendomen "flyttade" till Babylon på ungefär samma sätt som kristendomen "flyttade" till Rom.
och du svarade
Nej, Galiléen blev centrum för judiskt liv efter upproret 132e.kr.
Det är uppenbart att du menade att judendomens epicentrum låg i Galiléen och inte i Babylon. Att medge fel går dock inte för sig så nu byter du spår och satsar istället på att Galiléen var "ett" centrum. Ja, självklart var Galiléen "ett" centrum, precis som varje synagoga i varje bonnhåla var "ett" centrum för byns judar.

Citat:
Citat:
Judendomen "flyttade" till Babylon på ungefär samma sätt som kristendomen "flyttade" till Rom. Förvånansvärt få av dagens judar har någon som helst aning. De har indoktrinerats till att tro att Judendomen bara handlar om Israel, Israel och åter Israel. Så har det inte varit historiskt.

Kan du ge en källa på detta att judendomen flyttade till Babylon och inte till Galiléen efter upproret 132 e.kr?

Du måste ha nån diagnos. Ditt bokstavstolkade är bisarrt. Att säga att en religion "flyttar" är en metafor för att beskriva hur dess administrativa och inofficiella maktcentrum gradvis förskjuts.

Massvis med källor belägger påståendet. Bara en okunnig imbecil (du) skulle få för sig att ifrågasätta det. Exempelvis kan du konsultera tidigare nämnda The Cambridge History of Judaism, A Concise History of the Jewish People, eller Britannicas The history of Judaism.

Citat:
Men oj, jag har ju inte skrivit något om Sanhedrin.

Du skrev att "Galiléen blev centrum för judiskt liv". Om påståendet inte är lika innehållslöst som "judar bodde i Galiléen" måste du menat att det var något särskilt med Galiléen. Och det enda särskilda med Galiléen efter Bar Kokba-revolten var Sanhedrin i Tiberias.

Exakt när Sanhedrin upplöstes vet man inte. På din Wikipedia-sida (bara åsnor citerar Wikipedia) står det 425 men lite längre ned även: "Since the dissolution of the Sanhedrin in or around 358 CE". Detta pga att Sanhedrins senaste dekret var från just 358 e.Kr.
Citera
Idag, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Det står i vol4.

Man kan läsa den på nätet om man söker på Cambridge History of Judaism vol 4. Härligt att du inte ens vet i vilken vol det står i.

Jag skrev band tre till band fem eftersom dessa band behandlar judisk historia från den romerska erövringen till den islamiska epoken. Mina inlägg är nämligen inte bara till för bokstavstolkande fåntrattar som dig utan också för läsare som faktiskt är intresserade av judisk historia (ex. TS).

"Det står i vol4." tolkar jag som ett medgivande om att jag har belägg för det jag skriver.

Citat:
Kan tyvärr inte dra citat därifrån på min tele. Men på sidan som är numrerade 37 kan man läsa som exempel att det är utan tvekan att Galiléen blev "core" kärnan/centrum för judiskt liv efter 132e.kr.

Nej, din lallande ljugande fåne. Så står det inte. I 2008 års upplaga står följande på sida 37:
There is also no doubt that from 135 until the seventh century and beyond, Galilee, and later the western Golan, and such nearby cities as Joppa, Lydda, Caesarea, and Scythopolis-Beth Shean, among others, constituted the core of Jewish settlement in the eastern Mediterranean, with looser concentrations in the Carmel, the Beth Shean Valley, and the northwestern and southern fringes of Judaea.
(min fetning)

Babylon ligger inte vid östra Medelhavet.

Kapitlet varifrån texten kommer heter "Political, Social, and Economic Life in the Land of Israel" och beskriver judiskt historia i Palestina inte judisk historia i allmänhet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in