2026-06-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det är inga högriskprojekt - de flesta europeiska länder har sådan infrastruktur i statlig ägo, och det har också Storbritannien haft. Inte heller kommer det att kosta miljarder i kompensation, eftersom det inte kommer att handla om förstatliganden i Venezolansk stil. Det kommer att handla om kostnadseffektiva lösningar som att staten tar över först när ett upphandlat avtal löper ut (främst vad gäller tåg), att staten tar över infrastruktur från företag som misslyckats med uppdraget eller som gått i konkurs, att man stiftar lagar som möjliggör att byta aktier i företagen mot statspapper, och att man bättre reglerar de privata företag som kvarstår. Det kommer att kosta en del pengar, ja, men inte i närheten av de summor som hade krävts vid "traditionellt" förstatligande.

Det beror absolut på hur man gör det. Men självklart är det högriskprojekt. Att ta över ett avtal som löpt ut kan jag inte se som särskilt problematiskt. Men att "stifta nya lagar" för att med tvång ta över privata företag som blir kompenserade i statspapper är väldigt riskabelt av flera skäl. Det minskar investeringsviljan i landet. För att få privata investeringar krävs tydliga spelregler och långsiktighet. Dessutom kan det vara väldigt riskabelt för staten att utfärda för mycket statspapper. Det kan leda till högre räntekostnader för staten.

Med det sagt tycker inte jag politiken ska låta sig lamslås och alltid skylla på yttre omständigheter för att inte kunna göra något. Det bästa hade varit att aldrig sälja ut statliga bolag. Men när det väl är gjort behöver man ta sig an sådana projekt med försiktighet.

Jag tror inte Andy Burnham är rätt person för det. Han är en slipad politiker och har lyckats komma undan med att fattiga arbetarklassflickor i Manchester har groomats (i the grooming gang scandal) utan att göra något åt det. Men dessa flickor är lätta offer eftersom de inte har någon som för deras talan. Att komma undan med en slipad fasad och som en bloke man gärna tar en öl med, kommer inte att hjälpa Andy Burnham när giriga kapitalister vill ha avkastning på sina investeringar.

Bara av intresse - finns det några europeiska länder med infrastruktur i statlig ägo som har sålts ut och sedan köpts tillbaka?

Citat:
Allmännyttiga bostäder är en investering - även för dessa betalar hyresgästen hyra.

En initial kostnad som på sikt kan bli en investering, ja. Jag är inte emot det men det spelar roll hur det görs och i vilken kombination med andra åtgärder som det görs.

Citat:
Alternativa utbildningsvägar behöver inte kosta mycket pengar alls - redan idag finns det utbildningsvägar där man till större del utbildas på jobbet, exempelvis. Finns det utgifter så kan dessa tas igen när fler kommer i bättre betalt arbete.

Håller med.

Citat:
Sänkningar i företagsavgifter ska mig veterligen finansieras genom höjningar av andra företagsavgifter - exempelvis för logistikcenter som ligger i industriområden eller på landsbygden, och är extremt låga i jämförelse mot vad företagen som driver sådana ställen tjänar.

Inte så insatt i detta men det låter rimligt det du skriver.

Citat:
Socialvårdsreformer och bibehållen (lägre) nivå på National Insurance kan bli en rejäl slant, men än en gång något som troligen betalar sig när det blir billigare att anställa folk, och när sociala problem (som man ju betalar för i sjukvård, polis, bidrag osv) minskar.

Jag är för även detta men problemet är ju finansieringen. Om finansieringen ordnas genom mer lån och högre ränta så blir det bara som i klassisk brittisk anda en övning i "kick the can down the road".

Citat:
Om det sedan kostar och kräver nedskärningar eller skattehöjningar är det väl ändå den sorts tuffa beslut som du verkar efterlysa?

Nej, faktiskt inte. Kan förstå om jag framstår så med mitt tjat om finansiering men jag är för en stark välfärdsstat. Jag vill bara att det ska vara hållbart och att man inte skapar problem för framtiden. Vilket är just det UK har gjort under lång tid genom att finansiera välfärden med ökad statsskuld.

Citat:
Migrationspolitiken kommer mig veterligen vara snarlik den nuvarande och tidigare konservativa regeringars - invandringen är redan på nedgång. Rättspolitik är mestadels en fråga för domstolsväsendet. Burnham är arbetarklass (eller i alla fall lägre medelklass) själv.

Storbrittanien blir alltmer rättsosäkert och då är det inte längre en fråga bara för domstolsväsendet. Britterna har velat göra något åt migrationen och framförallt den illegala migrationen i årtionden. Det var därför de röstade för brexit. Den illigala migrationen är mig veterligen inte på nedgång.
Citera
2026-06-27, 05:12
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag tror det är en kombination av hjärntvätt och medeltida skampålestraff och utfrysning som används. Och det har varit väldigt effektivt. De flesta är hjärntvättade och de som klarar och vågar att tänka själva och säga ifrån blir utfrysta och uthängda. Frågan är hur man kommer ifrån detta? Du kanske har rätt i att det är mer tydlig journalistik som skulle kunna vara lösningen. Men journalisterna är ju också hjärntvättade och/eller rädda för utfrysning och uthängning.

I princip alla Labour mp's är medskyldiga i the grooming gang scandal. Det är unga flickor från fattiga brittiska arbetarklasshem som har utnyttjats och dessa återfinns nästan uteslutande i säkra labour constituencies.

Socialdemokratiska ledare har ett krav på sig - sätta partiet och makten framför folket. Klarar man det får man sitta kvar.
Hjärntvätt och medeltida skampålestraff och utfrysning är typiska sekt-faktorer och typiskt centrala delar i vänsterns woke-manipulation både i UK och Sverige.

Och du har helt rätt i att hela journalistkåren dragits in och blivit en del av sekten.

Svårt att ta sig ur när sekten tagit så stor kontroll.

Många är medskyldiga ja.
Citera
2026-06-27, 13:21
Medlem
Citat:
Det beror absolut på hur man gör det. Men självklart är det högriskprojekt. Att ta över ett avtal som löpt ut kan jag inte se som särskilt problematiskt. Men att "stifta nya lagar" för att med tvång ta över privata företag som blir kompenserade i statspapper är väldigt riskabelt av flera skäl. Det minskar investeringsviljan i landet. För att få privata investeringar krävs tydliga spelregler och långsiktighet. Dessutom kan det vara väldigt riskabelt för staten att utfärda för mycket statspapper. Det kan leda till högre räntekostnader för staten.

Med det sagt tycker inte jag politiken ska låta sig lamslås och alltid skylla på yttre omständigheter för att inte kunna göra något. Det bästa hade varit att aldrig sälja ut statliga bolag. Men när det väl är gjort behöver man ta sig an sådana projekt med försiktighet.

Jag tror inte Andy Burnham är rätt person för det. Han är en slipad politiker och har lyckats komma undan med att fattiga arbetarklassflickor i Manchester har groomats (i the grooming gang scandal) utan att göra något åt det. Men dessa flickor är lätta offer eftersom de inte har någon som för deras talan. Att komma undan med en slipad fasad och som en bloke man gärna tar en öl med, kommer inte att hjälpa Andy Burnham när giriga kapitalister vill ha avkastning på sina investeringar.

Bara av intresse - finns det några europeiska länder med infrastruktur i statlig ägo som har sålts ut och sedan köpts tillbaka?

Det beror helt och hållet på vad det är för lagar man stiftar. Inget tyder på att Burnham tänker göra något drastiskt på området, och det faktum att en del av hans idéer inkluderar hårdare regler för leverantörer av infrastruktur tyder på att han förstår att det finns företag som inte går att förstatliga. Vad gäller andra Europeiska länder så har jag ingen aning, men Storbritannien gjorde enorma nationaliseringar under efterkrigstiden, och har även på senare år tagit in exempelvis tågbolag i statlig ägo när ett företag inte har levererat som de ska.

Citat:
Jag är för även detta men problemet är ju finansieringen. Om finansieringen ordnas genom mer lån och högre ränta så blir det bara som i klassisk brittisk anda en övning i "kick the can down the road".

Nej, faktiskt inte. Kan förstå om jag framstår så med mitt tjat om finansiering men jag är för en stark välfärdsstat. Jag vill bara att det ska vara hållbart och att man inte skapar problem för framtiden. Vilket är just det UK har gjort under lång tid genom att finansiera välfärden med ökad statsskuld.

Problemet i Storbritannien är dock inte att välfärden är för hög. Tvärtom blir det löjligt dyrt när man genom fattigdom skapar en permanent underklass. För att ändra detta kommer man troligen behöva både låna och framför allt höja skatter, men det betalar sig i det långa loppet om man lyckas få folk från långvarigt bidragsberoende och kriminalitet.

Citat:
Storbrittanien blir alltmer rättsosäkert och då är det inte längre en fråga bara för domstolsväsendet. Britterna har velat göra något åt migrationen och framförallt den illegala migrationen i årtionden. Det var därför de röstade för brexit. Den illigala migrationen är mig veterligen inte på nedgång.

-Storbritannien räknas som en av världens starkaste rättsstater.
-Rösten på Brexit gav som väntat ökad legal migration så det var ju inte helt genomtänkt. Även den illegala migrationen är svårare att kontrollera när man ligger utanför Europeiska samarbeten vad gäller gränserna.
-Den illegala migrationen är inte heller lätt att få ner, när landet har en av världens viktigaste flygplatser och en lång kustlinje en kort bit från den europeiska kontinenten.
Citera
2026-06-27, 14:00
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighlanderIIIfan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PdnR17/telegraph-starmer-redo-att-avga/

Verkar vara slutet för "two tier Keir" eller vad de nu kallar honom för därborta.

Han verkar genuint hatad.

Frågan är vad britterna förväntade sig av honom och hur han kunde bli så impopulär?

Min bedömning är att Starmer tvingas avgå för att Bibi och Trump förlorade senaste omgången krig mot Iran. För er som inte förstår så fungerar det så här:

Under valrörelsen 2024 så var Trump mycket öppen med att om han blev vald till president så skulle han fixa fred i Ukraina på momangen. Det var för att Trump ville kriga mot Iran vilket han lovat sina sponsorer (Adelson, Lauder mfl) i utbyte mot deras pengar. Trump gjorde några försök att tvinga Zelensky till fred genom att sluta stödja Ukraina och förmå Musk att stänga av Starlink för dem.

Nu blev det inte så för att Storbritannien formade en europeisk koalition för fortsatt stöd till Ukraina och fortsatt krig mot Trumps vilja. Trots detta gick Trump och Bibi vidare med sina krigsplaner för de trodde de kunde 2v1a Iran. Trump och Bibi har nu haft två korta krig med Iran och båda gångerna fick Israel storstryk och i andra omgången fick USA och deras gulfslavar också storpisk. Jag skriver "storstryk" för det förväntade utfallet var många mil från det faktiska utfallet. Israelerna blev chockade när iranierna började bomba dem med sina hemmameckade långdistansprecisionsrobotar och de landade träff efter träff. Israeler och amerikaner trodde att deras försvarsrobotsystem skulle fungera mycket bättre än vad de faktiskt gjorde.

Nu har Bibi och Trump insett att de måste revidera sina planer eftersom Israel och USA inte ensamma räckte till. Nu förbereder de en tredje omgång krig och den här gången så kommer hela Europa att backa upp Israel och USA med trupp, materiel och alla möjliga resurser. För att detta ska ske så måste det bli vapenstillestånd och fredsavtal i Ukraina och för att det ska vara möjligt att tvinga Zelensky att lyda så måste USA ta de värsta krigshetsarna i Europa i örat och där är det uppenbara första valet Storbritannien. Så Starmer fick kicken utan att förstå varför, han trodde han var en duktig goypojke som gjorde som han skulle göra. Det var han, fram tills dess att det var dags att göra en kursjustering och han blev avpolleterad. Jag skulle inte bli förvånad om det ryker några fler ukrainakrigsvurmande europeiska premiärministrar som Merz eller Meloni.

För britterna kommer den kommande freden i Ukraina att vara en mångfacetterad politisk och ekonomisk katastrof. Precis som EU och Sverige så har de garanterat ukrainska statsobligationer, det betyder att kan Ukraina inte betala, så kommer britterna att behöva slanta upp. Det kommer också svenne att behöva göra men som tur är så hann inte dårarna i riksdagen med att garantera mer än några tiotal miljarder (jag kan ha gjort en underskattning här). Britterna har garanterat mycket mer.

Det europeiska deltagandet i den kommande invasionen av Iran kommer att vara en massiv social chock när de stridsodugliga europeiska armeerna upptäcker skillnaden på kolonialpolisverksamhet och industriell krigföring mot en relativt modern motståndare som är uppbackad av både Ryssland och Kina. Även om iranierna är relativt primitiva jämfört med t.ex Kina så är de i alla aspekter vida överlägsna de jihadister som är den normala motståndaren i kolonialpolisaktiviteter. Det ser ut som om det vaknas storartad underhållning i höst. Sedan kommer den kommande olje och matkrisen att totalt krossa Sverige och svennes ekonomi.

För er som inte tror att det här kommer att hända, så vill jag påpeka att de villkor som USA gick med på i det Memorandum of Understanding som USA och Iran har undertecknat innehöll villkor som var absurt generösa, som att USA och gulfaraberna ska betala Iran 300 miljarder dollar i krigsskadestånd. Naturligtvis är dessa löften falska. Det är bara skitsnack, Trump sade vad iranierna vill höra för att de här löfterna kommer USA aldrig att hålla. Genom den här krigslisten får USA och Israel ytterligare några månader som de kan lägga på förberedelser och oljekrisen skjuts några veckor längre bort när olja skeppas ut ur gulfen från de oljeterminaler som fortfarande fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in