Jag körde förbi i motstående färdriktning en dryg halvtimme efter att det skett. Som jag uppfattade det var det en bronsfärgad bil som såg demolerad ut i fronten som stod i vägrenen/gräset jämte vägen. En stund senare såg en betydligt mer demolerad röd bil som stod inne vid vadad som såg ut som en poliskontrollplats, bilden i artikeln länkad i TS beskriver det bra. Det stod en väldig massa blåsljus inne på kontrollplatsen och det satt en ihopsunken kille där. Strax efteråt stod det en bil med varningsblinkers på vid min vägren där en polis stod och pratade vid den öppna förar dörren.
Trodde först att någon stannat på kontrollplatsen trots att det uppenbart är både förbjudet och olämpligt för att sen bli påkörd när den skulle körs ut, noterade inte att det fanns en öppning i mitträcket.
Fattar nu att någon faktiskt fått för sig att vända på motorvägen. Kanske ett äldre par från Borås som kommit på att det glömt något hemma och som såg öppningen i mitträcket och kom på den brillianta idén att vända.
Citat:
Ursprungligen postat av
plastgaffel
Olycksplatsen är strax efter sista motorvägsavfarten i Borås. Jag har själv tänkt ibland när jag kör där att den lite sådär ”point of no return”, har man missat att svänga av där av nån anledning är det nog nästan två mil (nu höftar jag) till nästa avfart i Bollebygd. Det är mycket jämfört med hur tätt avfarterna ligger genom centrala Borås.
Men med det sagt, det ska ju jävligt mycket till att man för för sig att vända på en 110-väg för att man glömt något/behöver kissa/kört fel eller vad som nu var anledningen i detta fall.
(Här är olycksplatsen, strax innan infarten till Boråstorpet. Jättefin rastplats för övrigt, men dessvärre bara med infart i just ena körriktningen.
(57.6835692, 12.7672415)
Snarare en mil, tar 6 minuter att köra i 100 km/h. Hade tagit dem 15 minuter att vända på ett lagligt och framförallt ett betydligt säkrare sätt. Som du säger så är sträckan alltid vältraffikerad, även vid tillfällen när man är relativt ensam på andra större vägar.