2026-06-20, 23:51
  #13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Hur är det med autobroms på nyare bilar, hinner de bromsa på motorvägen?
Stau zur autobahn?
Oftast urkopplat över en viss hastighet.
Citera
2026-06-21, 00:35
  #14
Medlem
Olycksplatsen är strax efter sista motorvägsavfarten i Borås. Jag har själv tänkt ibland när jag kör där att den lite sådär ”point of no return”, har man missat att svänga av där av nån anledning är det nog nästan två mil (nu höftar jag) till nästa avfart i Bollebygd. Det är mycket jämfört med hur tätt avfarterna ligger genom centrala Borås.

Men med det sagt, det ska ju jävligt mycket till att man för för sig att vända på en 110-väg för att man glömt något/behöver kissa/kört fel eller vad som nu var anledningen i detta fall.

(Här är olycksplatsen, strax innan infarten till Boråstorpet. Jättefin rastplats för övrigt, men dessvärre bara med infart i just ena körriktningen.
(57.6835692, 12.7672415)
Citera
2026-06-21, 01:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgaffel
Olycksplatsen är strax efter sista motorvägsavfarten i Borås. Jag har själv tänkt ibland när jag kör där att den lite sådär ”point of no return”, har man missat att svänga av där av nån anledning är det nog nästan två mil (nu höftar jag) till nästa avfart i Bollebygd. Det är mycket jämfört med hur tätt avfarterna ligger genom centrala Borås.

Men med det sagt, det ska ju jävligt mycket till att man för för sig att vända på en 110-väg för att man glömt något/behöver kissa/kört fel eller vad som nu var anledningen i detta fall.

(Här är olycksplatsen, strax innan infarten till Boråstorpet. Jättefin rastplats för övrigt, men dessvärre bara med infart i just ena körriktningen.
(57.6835692, 12.7672415)

Det fotot som visas i tråden , där man ser öppningen i mitträcket , samt två vägar in till höger, är detta infarten till Borås torpets rastplats ? Är infarten från Göteborgshållet ?, Kan man av fotot utröna om den påköra bilen kommer från Boråshållet , och på så sätt stått still i vänsterfilen för att sedan köra igenom mitträckets öppning ? Om så är fallet är det ju inte så konstigt om den ankommande bilen med 30 åringen inte hinner uppfatta ett stillastående fordon. Vid vilken tidpunkt skedde olyckan .
Citera
2026-06-21, 01:32
  #16
Medlem
Bennybjs avatar
Jag körde förbi i motstående färdriktning en dryg halvtimme efter att det skett. Som jag uppfattade det var det en bronsfärgad bil som såg demolerad ut i fronten som stod i vägrenen/gräset jämte vägen. En stund senare såg en betydligt mer demolerad röd bil som stod inne vid vadad som såg ut som en poliskontrollplats, bilden i artikeln länkad i TS beskriver det bra. Det stod en väldig massa blåsljus inne på kontrollplatsen och det satt en ihopsunken kille där. Strax efteråt stod det en bil med varningsblinkers på vid min vägren där en polis stod och pratade vid den öppna förar dörren.

Trodde först att någon stannat på kontrollplatsen trots att det uppenbart är både förbjudet och olämpligt för att sen bli påkörd när den skulle körs ut, noterade inte att det fanns en öppning i mitträcket.

Fattar nu att någon faktiskt fått för sig att vända på motorvägen. Kanske ett äldre par från Borås som kommit på att det glömt något hemma och som såg öppningen i mitträcket och kom på den brillianta idén att vända.

Citat:
Ursprungligen postat av plastgaffel
Olycksplatsen är strax efter sista motorvägsavfarten i Borås. Jag har själv tänkt ibland när jag kör där att den lite sådär ”point of no return”, har man missat att svänga av där av nån anledning är det nog nästan två mil (nu höftar jag) till nästa avfart i Bollebygd. Det är mycket jämfört med hur tätt avfarterna ligger genom centrala Borås.

Men med det sagt, det ska ju jävligt mycket till att man för för sig att vända på en 110-väg för att man glömt något/behöver kissa/kört fel eller vad som nu var anledningen i detta fall.

(Här är olycksplatsen, strax innan infarten till Boråstorpet. Jättefin rastplats för övrigt, men dessvärre bara med infart i just ena körriktningen.
(57.6835692, 12.7672415)

Snarare en mil, tar 6 minuter att köra i 100 km/h. Hade tagit dem 15 minuter att vända på ett lagligt och framförallt ett betydligt säkrare sätt. Som du säger så är sträckan alltid vältraffikerad, även vid tillfällen när man är relativt ensam på andra större vägar.
Citera
2026-06-21, 09:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertU
Jag vill påstå att detta bör räknas till naturlig död, då skröpelhjonen borde varit belagda med körförbud sedan länge. Gamlingar ska fan inte vara ute i trafiken, punkt. Körkort bör fråntas folk vid typ 75, senast. Usch

Det går ju inte att generalisera på det sättet som du gör, detta är en olycka , en mycket tragisk olycka för alla de som är inblandade, det finns "folk" i 75 års åldern som har betydligt bättre omdöme än vad dessa två som omkom hade, kunde i princip varit vem som helst i vilken ålder som helst.
Man vänder givetvis inte sitt fordon genom att gena igenom ett mitträcke, har man missat en avfart eller kommit fel, då får man helt enkelt köra tills man kommer till en riktig avfart och kan köra av där för att vända tillbaka.
jag hoppas verkligen att den killen i 30 års åldern klarar sig utan bestående men.
Citera
2026-06-21, 14:13
  #18
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
De flesta bilister vid sina sinnens fulla bruk vet att man inte kan vända på en motorväg. Inte bara för att det är strängt förbjudet utan också för att det är livsfarligt, både för en själv och för andra. Möjligen om det är väldigt lite trafik och bra sikt skulle man kunna lyckas med en så dåraktig manöver. På R40 till Borås är det konstant mycket trafik dagtid, och med en 80-årings dåliga syn och långsamma reaktioner var det dömt att misslyckas. Tråkigt för deras anhöriga, men här fick de båda 80-åringarna betala det högsta priset för förarens dumdristighet. Jag hoppas bara att föraren i den andra bilen klarar sig bra.

Ja äldre i trafiken kan vara ett problem, samtidigt som många inte är det. Min morbror som var dement sista åren han levde, blev pga sjukdom en fara i trafiken men som tur var tog hans barn kontaktat med transportstyrelsen varpå han fick träffa läkare där som tog lappen. Innan någon olycka hann ske. Ett bra och rätt beslut av mina kusiner, men inte så kul eftersom deras pappa blev både ledsen och förbannad, kört bil hade han ju gjort i ca 60 års tid och samtidigt hade han inte den självinsikten( pga sjukdom troligen) att begripa att låta bilen stå.
Citera
2026-06-21, 21:30
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Det fotot som visas i tråden , där man ser öppningen i mitträcket , samt två vägar in till höger, är detta infarten till Borås torpets rastplats ? Är infarten från Göteborgshållet ?, Kan man av fotot utröna om den påköra bilen kommer från Boråshållet , och på så sätt stått still i vänsterfilen för att sedan köra igenom mitträckets öppning ? Om så är fallet är det ju inte så konstigt om den ankommande bilen med 30 åringen inte hinner uppfatta ett stillastående fordon. Vid vilken tidpunkt skedde olyckan .

Det är strax väster (kanske 300 m) om Boråstorpets infart. Zooma Google Maps så ser du de två småvägarna, det är väl nån slags vändplats men för tjänstefordon antar jag. Tror jag skrev koordinater i mitt förra inlägg. Infarten till rastplatsen är i riktning mot Borås. Så ja, bilen lär ha kommit från Borås, vänt för att sedan köra tillbaka mot stan och då krockat.

Osäker på om krocken skett när de isåfall korsade R40 eller om de redan tagit sig över, vänt på ”vändplatsen” och sen försökt köra på motorvägen igen. Jag tycker inte att det framgår av bilderna men andra förstår säkert mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bennybj
Snarare en mil, tar 6 minuter att köra i 100 km/h. Hade tagit dem 15 minuter att vända på ett lagligt och framförallt ett betydligt säkrare sätt. Som du säger så är sträckan alltid vältraffikerad, även vid tillfällen när man är relativt ensam på andra större vägar.

Du har mer rätt än jag, kartan säger 10 min/14 km mellan Nabbamotet (sista utpost Borås) och grönkullen (B-bygd). Jag tycker att det känns längre men det är väl mentalt. Fruktansvärt tråkigt sträcka med exakt inget att titta på/hänga upp resan på, man har ingen aning om var man befinner sig. Bara skog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in