2026-06-19, 17:48
Medlem
Beställer figurer ibland jag sätter ihop o målar, senaste köpte jag ett gäng ifrån Japan och då var det fel på en utav dom. Kontakta dom o de sa att jag kunde byta ut men måste skicka tillbaka med billigaste alternativ samt med spårning så skickar de en ny.

Problemet jag har då är att billigaste med spårning att skicka utomlands verkar va '' Tracked Letter - Send international letters directly to the recipients home address. The letter is traceable the entire way. ''.

Någon som vet ifall det fortf ingår paket i tjänsten så länge de inte går över vikt och mått gränsen, paketet är på 26cm både längd och bredd och 10cm på höjd samt 500gram.

Ni som skickat innan får ni då en QR kod när ni beställt och så skannar ni den bara på service stället och får en etikett att klistra på?

Tackar för hjälp, Postnord svarade inte imorse o idag är det midsommar sen helg.. Vill helst lämna det i skåpet asap imorgon.
Citera
2026-06-19, 17:53
Medlem
Ingen speditör kommer plocka upp ditt paket innan måndag ändå.

Så ta god tid på dig och studera ut dina alternativ.

Om du då har möjlighet att lämna på måndag förmiddag, så kan du ringa Postnord direkt på måndag morgon och fråga och sen lämna in det och det kommer gå iväg på måndag.

Precis som det hade gjort om du lägger det "på lådan" idag eller imorgon eller på söndag.
Citera
2026-06-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yfir
Beställer figurer ibland jag sätter ihop o målar, senaste köpte jag ett gäng ifrån Japan och då var det fel på en utav dom. Kontakta dom o de sa att jag kunde byta ut men måste skicka tillbaka med billigaste alternativ samt med spårning så skickar de en ny.

Problemet jag har då är att billigaste med spårning att skicka utomlands verkar va '' Tracked Letter - Send international letters directly to the recipients home address. The letter is traceable the entire way. ''.

Någon som vet ifall det fortf ingår paket i tjänsten så länge de inte går över vikt och mått gränsen, paketet är på 26cm både längd och bredd och 10cm på höjd samt 500gram.

Ni som skickat innan får ni då en QR kod när ni beställt och så skannar ni den bara på service stället och får en etikett att klistra på?

Tackar för hjälp, Postnord svarade inte imorse o idag är det midsommar sen helg.. Vill helst lämna det i skåpet asap imorgon.

Längd: minst 150 mm, max 600 mm
Bredd: minst 100 mm
Längd + bredd + höjd: max 900 mm
Vikt: max 2 kilo

237:-

Du måste skriva under en "säkerhetsdeklaration" - finns på PostNord Hemsida.

Du kan välja att skriva ut fraktsedeln hemma, eller printa ut den hos PostNord ombud

Ingen posthantering sker i helgen, då det är midsommar.
Citera
2026-06-19, 18:36
Medlem
Kom ihåg att be säljaren om att ersätta dig för returfraktkostnaden, vilket du har rätt till om det var fel på den vara du köpte.

Om du betalat tull för varan, se till att märka returen som "returned merchandise".
Citera
2026-06-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Kom ihåg att be säljaren om att ersätta dig för returfraktkostnaden, vilket du har rätt till om det var fel på den vara du köpte.

Om du betalat tull för varan, se till att märka returen som "returned merchandise".
När man köper från utlandet (speciellt utanför EU) kan det vara lite si och så med sådana rättigheter, eftersom det är två länders lagar inblandade, här Japans och Sveriges. Vet du vad som gäller i Japan? Men eftersom de tyckte att han skulle välja billigaste alternativ för frakten lutar det väl åt att de är villiga att betala den.
Citera
2026-06-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
När man köper från utlandet (speciellt utanför EU) kan det vara lite si och så med sådana rättigheter, eftersom det är två länders lagar inblandade, här Japans och Sveriges. Vet du vad som gäller i Japan? Men eftersom de tyckte att han skulle välja billigaste alternativ för frakten lutar det väl åt att de är villiga att betala den.

De betalar tillbaka upp till 10 000 yen ( runt 600 kr ) annars måste man kontakta dom o informera först, de ville bara ha tracking o kvitto innan de skickar det nya o betalar tillbaka först.
Det enda andra alternativet jag kan skicka med som har tracking kommer nästan upp till 600 kr det jag nämde va typ runt 170 kr, men vet inte om de har avgifter själva så att det kommer över gränsen.

Får se om de går att komma i kontakt med Postnord på måndag, hade bara helst fått in det i skåpet imorgon så de hämtar sen så att jag slipper tänka på det när jag är ledig :P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in