2026-06-21, 16:37
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Han skrev min kommentar i sina memoarer/dagbok som jag läst.

Så det är väl snarast ditt inlägg som går under mytbildning.

Men givetvis fanns många anledningar till att Sverige inte skaffade atombomben. T.ex undrar jag om han ens visste vad det skulle kostat. I Manhattan project hade man som mest 130.000 anställda och budgeten syntes i USAs statsskuld. Det är svårt att anrika uran.

Nej, det är nog att erlander inte berättar hela sanningen.

https://www.bing.com/search?q=svenska+k%C3%A4rnvapenprogrammet&form=ANN TH1&refig=6a37f63054e44562b25a47ca42a8839d&pc=ACTS &pq=svenska+k%C3%A4rnvapenpr&pqlth=19&assgl=27&sgc n=svenska+k%C3%A4rnvapenprogrammet&qs=CT&sgtpv=CT& smvpcn=0&swbcn=1&sctcn=0&sc=1-19&sp=1&ghc=0&cvid=6a37f63054e44562b25a47ca42a8839 d&clckatsg=1&hsmssg=0


Citat:
Nedläggning och internationella avtal
Efter 1958 ändrades forskningen officiellt till att fokusera på skydd mot kärnvapen, men programmet fortsatte under beteckningen "utökad skyddsforskning" med regeringens godkännande
. Handlingsfrihetslinjen övergavs 1966, och Sveriges undertecknande av Icke-spridningsavtalet (NPT) 1968 inledde avvecklingen av kärnvapenprogrammet, som avslutades 1972
. Efter detta fortsatte skyddsforskningen, men alla planer på att utveckla egna kärnvapen övergavs

Det Erlander talar om är motståndssidans argument, framförallt kvinnoförbundet.

Lite grann som att det finns olika myntsidor av neutralitetsfrågan. Vissa tror att vi bestämmer om vi är neutrala eller inte.

Nu står vi kanske utan USAs garantier, vad gör vi då? Tror du verkligen vi kan ringa till Kreml och säga att vi är emot kärnvapen, så det är fusk att hota oss med det?
__________________
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2026-06-21 kl. 16:40.
Citera
2026-06-21, 16:40
  #74
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det är nog att erlander inte berättar hela sanningen.

https://www.bing.com/search?q=svenska+k%C3%A4rnvapenprogrammet&form=ANN TH1&refig=6a37f63054e44562b25a47ca42a8839d&pc=ACTS &pq=svenska+k%C3%A4rnvapenpr&pqlth=19&assgl=27&sgc n=svenska+k%C3%A4rnvapenprogrammet&qs=CT&sgtpv=CT& smvpcn=0&swbcn=1&sctcn=0&sc=1-19&sp=1&ghc=0&cvid=6a37f63054e44562b25a47ca42a8839 d&clckatsg=1&hsmssg=0




Det Erlander talar om är motståndssidans argument, framförallt kvinnoförbundet.

Lite grann som att et finns olika mynt av neutralitetsfrågan.

Nu står vi kanske utan USAs garantier, vad gör vi då? Tror du verkligen vi kan ringa till Kreml och säga att vi är emot kärnvapen, så det är fusk att hota oss med det?
Sverige är med i NATO och jag kan lätt se ett scenario där USA/NATO-kärnvapen utplaceras på svensk mark. Det är inget konstigt. Så fungerar samarbeten, man ger och tar.
Citera
Igår, 18:26
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sverige är med i NATO och jag kan lätt se ett scenario där USA/NATO-kärnvapen utplaceras på svensk mark. Det är inget konstigt. Så fungerar samarbeten, man ger och tar.

Har vi kontrollen, eller har USA kontrollen?

Om det är taktiska bomber har vi inget flyg som kan använda dem. Tyskland köpte f-18 av den anledningen, Eurofightern är inte typad.

När vi gav upp vår plutoniumbomb så fick vi garantier av USA om vedergällning. Den kvarstår ju på papperet, men hur mycket är garantin värd idag? Har Trump det i sig?

Var de är lokaliserade är inte så viktigt, frågan är om vi behöver en avtryckare och en vapenbärare
__________________
Senast redigerad av ZiggeZiggarett Igår kl. 18:30.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in