Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Sverige är med i NATO och jag kan lätt se ett scenario där USA/NATO-kärnvapen utplaceras på svensk mark. Det är inget konstigt. Så fungerar samarbeten, man ger och tar.
Har vi kontrollen, eller har USA kontrollen?
Om det är taktiska bomber har vi inget flyg som kan använda dem. Tyskland köpte f-18 av den anledningen, Eurofightern är inte typad.
När vi gav upp vår plutoniumbomb så fick vi garantier av USA om vedergällning. Den kvarstår ju på papperet, men hur mycket är garantin värd idag? Har Trump det i sig?
Var de är lokaliserade är inte så viktigt, frågan är om vi behöver en avtryckare och en vapenbärare