2026-06-18, 17:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
CYSTISK FIBROS?
Tror inte det
Vad tror du då,
på Alah?
Citera
2026-06-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Historien er full av suksessfulle konspirasjoner som er mye større enn det.
Så är det såklart. Och att vi vet detta, är ju just för att det inte går att få en massa människor att knipa käft. Så för att ta risken måste man ju ha något riktigt stor att vinna på det hela.
Citera
2026-06-18, 18:18
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man undrar ju om någon har blivit dödförklarad i onödan. Det SKA inte kunna gå till så, utan patientens (den eventuella donatorns alltså) egen läkare ska alltid göra det som är bäst för honom eller henne, utan påtryckningar från någon annan läkare (som kan vara läkare åt en patient som behöver organ snarast). Det ska inte kunna ske något sådant.

...men i och med att detta var just kungafamiljen, så är jag inte säker på ändå, att det inte kan ha gått till så. De har trots allt stora tillgångar och stor informell makt. De kan ha mutat en läkare att förklara en patient hjärndöd som faktiskt inte var det, och fortfarande kunde ha vaknat upp. Alla människor har ett pris. De skulle t.ex. ha kunnat söka rätt på någon läkare som hade rätt att fatta sådana beslut, och som var allvarligt skuldsatt.
Lär vi aldrig få veta heller. Jag är väldigt tveksam att en vanlig dödlig skulle få nya lungor så här fort.

Jag har respekt för att det är mycket sekretess kring organdonationer, men när det gäller monarkin och statsapparaten så vill jag i alla fall ha någon form av insyn, jag vill veta hälsostatusen på donatorn när beslutet togs och hur man gjorde bedömningen att just Mette skulle få dennes lungor.
Citera
2026-06-18, 18:20
Medlem
Epsteins slyna Mette Marit opererades flera veckor innan nyheten släpptes och lungorna kommer från Israel, som är världsledande inom organdonationer.
Citera
2026-06-18, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Lär vi aldrig få veta heller. Jag är väldigt tveksam att en vanlig dödlig skulle få nya lungor så här fort.

Jag har respekt för att det är mycket sekretess kring organdonationer, men när det gäller monarkin och statsapparaten så vill jag i alla fall ha någon form av insyn, jag vill veta hälsostatusen på donatorn när beslutet togs och hur man gjorde bedömningen att just Mette skulle få dennes lungor.

Det kan absolut gå så snabbt. Jag har arbetat på avdelning som behandlar lungtransplanterade och iaf 2-3 ggr har jag varit med om att personer blivit transplanterade inom en veck av från att de sattes upp på väntelistan.
Citera
2026-06-18, 19:47
Medlem
Självklart har hon gått före i kön. Hur kan man ens vara så naiv så man tror att han n behövt vänta som alla andra?
Citera
2026-06-18, 19:54
Medlem
OriginalSwedess avatar
oj det måste varit dyrt, oljefonden som betalart?
Citera
2026-06-18, 20:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Er når du ser den største helgenen du vet du har funnet den største sniken.
Så sant. Gäller i alla länder, förresten.
Citera
2026-06-18, 20:44
Medlem
Nu står det i Expressen att en pilot i norra Sverige kört organ +läkarteam till Oslo, med norsk militäreskort. Så sannolikt är organen från norra Sverige. Organ+ läkare som opererat ut dessa brukar transporteras till patienten som ska få organet och så görs operationen där mottagarpatienten befinner sig, oftast.
Senast redigerad av Laternan 2026-06-18 kl. 21:30.
Citera
2026-06-18, 21:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Hon har köat sen december.
Genomsnittstiden är 6 månader för alla.
Do the math.

Tiden varierar beroende på hur många donatorer som passar. Detta går att beräkna statistiskt och har man rätt blodgrupp och övriga värden så kan man förvänta sig kortare tid men man väntar med att sätta upp på listan tills det är nödvändigt. Sen är det också så att om det finns organ men inga passande mottagare så går de till spillo och därför bör man se till att patienten hamnar på listan tidigt.

I detta fall tror jag det var en person som omkom i en trafikolycka i sverige förra veckan som blev donator. Detta går säkert att bekräfta med data från flightradar24 eftersom ambulansflyg användes för organtransporten.
Citera
2026-06-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazarin2
Det kan absolut gå så snabbt. Jag har arbetat på avdelning som behandlar lungtransplanterade och iaf 2-3 ggr har jag varit med om att personer blivit transplanterade inom en veck av från att de sattes upp på väntelistan.
Hur längr är de kvar på sjukhuset? Har mött många opererade på lungavdelning det var mkt intressant Alla gick med sin lilla morfinväska och kunde själv reglera smärtlindring 80% gubbar och män så Mette Marit skiljer ut sig som ung kvinna det sa läkaren också att hon är ovanlig
Blandar de med "vanlig" lungoperation och de som transplanterats? Eller är de speciella
Citera
2026-06-18, 22:02
Medlem
Dum fråga kanske men varför eskorteras organ med militäreskort av två militärflygplan om de är inom norden? Eller är det bara när hovet är mottagare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in