Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Man undrar ju om någon har blivit dödförklarad i onödan. Det SKA inte kunna gå till så, utan patientens (den eventuella donatorns alltså) egen läkare ska alltid göra det som är bäst för honom eller henne, utan påtryckningar från någon annan läkare (som kan vara läkare åt en patient som behöver organ snarast). Det ska inte kunna ske något sådant.
...men i och med att detta var just kungafamiljen, så är jag inte säker på ändå, att det inte kan ha gått till så. De har trots allt stora tillgångar och stor informell makt. De kan ha mutat en läkare att förklara en patient hjärndöd som faktiskt inte var det, och fortfarande kunde ha vaknat upp. Alla människor har ett pris. De skulle t.ex. ha kunnat söka rätt på någon läkare som hade rätt att fatta sådana beslut, och som var allvarligt skuldsatt.
Lär vi aldrig få veta heller. Jag är väldigt tveksam att en vanlig dödlig skulle få nya lungor så här fort.
Jag har respekt för att det är mycket sekretess kring organdonationer, men när det gäller monarkin och statsapparaten så vill jag i alla fall ha någon form av insyn, jag vill veta hälsostatusen på donatorn när beslutet togs och hur man gjorde bedömningen att just Mette skulle få dennes lungor.