2026-06-16, 17:40
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag tolkar dig som att du inte vet hur alla chatklienter fungerar, du ville bara gnälla igen

Jag skrev hur det fungerar i svaret ovan...

Det spelar ingen roll hur "alla" chatklienter fungerar eftersom det är inferensmotorn som sätter reglerna.
Hade du förstått något av det du hela tiden svamlar om så hade du kanske inte skrivit en massa doomer skit hela tiden, men det är därför det så är enormt frustrerande att läsa för du har inte en aning om hur tekniken fungerar alls.

Du har sett några framtidsdystopiska filmer och tror det är den verklighet du befinner dig i, det finns en medicinskterm för detta- det kallas vanföreställning.
Citera
2026-06-16, 18:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag skrev hur det fungerar i svaret ovan...

Det spelar ingen roll hur "alla" chatklienter fungerar eftersom det är inferensmotorn som sätter reglerna.
Hade du förstått något av det du hela tiden svamlar om så hade du kanske inte skrivit en massa doomer skit hela tiden, men det är därför det så är enormt frustrerande att läsa för du har inte en aning om hur tekniken fungerar alls.

Du har sett några framtidsdystopiska filmer och tror det är den verklighet du befinner dig i, det finns en medicinskterm för detta- det kallas vanföreställning.
Jaha, så beroende på hur mycket du eller jag vet om hur vissa chatklienter skickar histrorik kan ingen framtida AGI skapa något problem?
Citera
2026-06-16, 18:18
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jaha, så beroende på hur mycket du eller jag vet om hur vissa chatklienter skickar histrorik kan ingen framtida AGI skapa något problem?

Det har ingenting med den här tråden att göra.
Citera
2026-06-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Tecknade för ca 4 månader sedan 25 USD i månaden.

Använder det uteslutande till programmering. I början intensivt flera dagar i rad, morgon och kväll.

I princip dygnet runt. Bokstavligen.

Resultaten var förvånansvärt bra och de är bra fortfarande. När inte Claus pausar.

Första gången för drygt en månad sedan blev jag lite paff, "you have reached your usage limit". Vad?

Faktiskt vid dagar där jag använde det MINDRE intensivt. "Kom igen om 3 timmar". WTF?

Men det har blivit oftare och oftare, ibland 20 min ibland 3 timmars påtvingade pauser.

Mer och mer så till den grad att jag funderar på att byta till en annan leverantör.

Med Claude Sonnet har man tillgång till några tokens Claude Opus som konsumeras snabbt.

Nu vågar jag inte använda Claude Opus, det gjorde jag i starten ofta utan problem.

Har jag haft nybörjartur? Var det nyhetens behag? Ingen aning, men det blir sämre och sämre.

Som sagt, kvalité har jag inga klagomål på, det är bra. Men bara när det funkar. Och jag använder mode 'Claude Sonnet Low' för att inte slösa med tokens.

Någon som har upplevt något liknande? Det är riktigt frustrerande.
Har du inget sätt att monitorera tokens som förbrukas?

Då blir det iaf ingen chock när du gjort slut på dom. Och så kan du se vad som förbrukar ovanligt mycket tokens. Och antingen anpassa dig eller pynta mer.
Citera
2026-06-17, 14:32
Medlem
Jag tror inte du haft nybörjartur, utan snarare att leverantören blivit mer aggressiv med rate limits när belastningen ökat.

Jag har sett liknande klagomål från folk som använder Claude tungt för programmering. Kvaliteten är fortfarande hög, men det hjälper inte mycket när man sitter mitt i ett flöde och plötsligt blir utkastad i tre timmar.

Det som är extra frustrerande är att de marknadsför tjänsten som en fast månadsprenumeration, medan den i praktiken verkar ha ganska flytande gränser beroende på belastning och användningsmönster.

Hade jag använt AI för kodning professionellt skulle jag nog ha en backup i form av ChatGPT eller Gemini. Inte för att ersätta Claude, utan för att slippa stå helt still när begränsningarna slår till.
Citera
2026-06-24, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
För får sig? Är det inte snarare så en LLM är tekniskt uppbyggd att hela historiken (inom den aktuella sessionen) måste processas vid varje ny fråga inom samma session?

Ja, men kodagenter hanterar normalt bara en liten del i taget av kodenbasen i LLM:ets kontextfönster om kodbasen är stor. De söker fram relevanta filer och kodavsnitt via indexering, embeddings, AST-analyser (Abstract Syntax Tree) och ibland regex-sök-bytut-operationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in