2026-06-15, 15:19
  #1
Medlem
Jag har gått på en minnesklinik för att bekräfta att mitt minne fungerar som det ska. Alla värden verkar vara normala. Vid ett tillfälle har jag haft problem med geometriska figurer i samband med ett test. Nu måste jag jag bedömas på en körskola. Körskolan skickar resultatet vidare till Transportstyrelsen som ska ta ställning till min duglighet som bilförare (b-körkort). Är det någon som har erfarenhet av denna typ av test ? F . ö kan jag tycka att det är överdrivet att jaga personer som kört prickfritt i åratal med tanke på den anarki som råder kring elsprakcyklar och A-traktorer.
Citera
2026-06-15, 15:45
  #2
Medlem
Nu framgår det inte helt vad dina bekymmer är.

Men om man ser en risk för att du inte kan se skillnad på en stopp-skylt och en huvudledsskylt, så tycker jag nog att en koll på trafikskolan inte är orimligt.
Citera
2026-06-15, 16:00
  #3
Medlem
Varför måste du bevisa att du har normala förmågor?
Citera
2026-06-15, 16:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sluggo1
Jag har gått på en minnesklinik för att bekräfta att mitt minne fungerar som det ska. Alla värden verkar vara normala. Vid ett tillfälle har jag haft problem med geometriska figurer i samband med ett test. Nu måste jag jag bedömas på en körskola. Körskolan skickar resultatet vidare till Transportstyrelsen som ska ta ställning till min duglighet som bilförare (b-körkort). Är det någon som har erfarenhet av denna typ av test ? F . ö kan jag tycka att det är överdrivet att jaga personer som kört prickfritt i åratal med tanke på den anarki som råder kring elsprakcyklar och A-traktorer.
Känns lite självmål av Transportstyrelsen med alla tester och skit dom hittar på.
Mina en av mina föräldrar var dement och hen fick behålla körkortet. Gick bort förra året.
Sen jagar dom alla med diabetes typ 1 också.
Citera
2026-06-15, 17:10
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluggo1
Jag har gått på en minnesklinik för att bekräfta att mitt minne fungerar som det ska. Alla värden verkar vara normala. Vid ett tillfälle har jag haft problem med geometriska figurer i samband med ett test. Nu måste jag jag bedömas på en körskola. Körskolan skickar resultatet vidare till Transportstyrelsen som ska ta ställning till min duglighet som bilförare (b-körkort). Är det någon som har erfarenhet av denna typ av test ? F . ö kan jag tycka att det är överdrivet att jaga personer som kört prickfritt i åratal med tanke på den anarki som råder kring elsprakcyklar och A-traktorer.
Varför går du på en minnesklinik? Det är relevant info att veta. Vadå bekymmer med att minnas geometriska figurer, hur många ska du komma ihåg? Jag har viss ansiktsblindhet, har ändå fullt körkort, bra jobb och jobbar med rätt krångliga saker.

Varför har Transportstyrelsen begärt detta från dig från början?
Citera
2026-06-15, 17:25
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du har inte hamnat i denna situation utan en orsak. Varför vill du inte berätta den för oss?
Citera
2026-06-15, 17:55
  #7
Medlem
Är det ett MoCa test du gjort?
Om du då misslyckts på den inledande halvan av provet är det kanske inte så konstigt att ditt KK ifrågssätts.
Citera
2026-06-15, 19:59
  #8
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Är det ett MoCa test du gjort?
Om du då misslyckts på den inledande halvan av provet är det kanske inte så konstigt att ditt KK ifrågssätts.

Lite OT men det ser ut som testet Trump visade för att bevisa sin överlägsna intelligens?
Citera
2026-06-15, 20:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Lite OT men det ser ut som testet Trump visade för att bevisa sin överlägsna intelligens?

Montreal Cognitive Assessment (MoCA).
Citera
2026-06-15, 20:05
  #10
Medlem
Mecanicuss avatar
Kände igen bilderna.. Verkar inte vara raketforskning om man inte är dement eller lider av annat som påverkar minne eller så?
Citera
2026-06-15, 20:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sluggo1
Jag har gått på en minnesklinik för att bekräfta att mitt minne fungerar som det ska. Alla värden verkar vara normala. Vid ett tillfälle har jag haft problem med geometriska figurer i samband med ett test. Nu måste jag jag bedömas på en körskola. Körskolan skickar resultatet vidare till Transportstyrelsen som ska ta ställning till min duglighet som bilförare (b-körkort). Är det någon som har erfarenhet av denna typ av test ? F . ö kan jag tycka att det är överdrivet att jaga personer som kört prickfritt i åratal med tanke på den anarki som råder kring elsprakcyklar och A-traktorer.

Hur började detta - vad fick Transporstyrelsen att reagera - någon Judas-doctor eller annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in