Citat:
Med tanke på dina argument utgår jag från att jag har väldigt mycket större koll på hur ingenjörsutbildningar byggs upp och revideras över tid. Om du läser vad jag skrev så ifrågasätter jag ditt påstående om att man höjer kvalitén på en utbildning genom att trycka in mer material och göra utbildningen svårare. Det är snarare så att man för varje ny sak som läggs till måste göra en avvägning om vad som behöver tas bort och då tar man givetvis bort det som känns minst relevant för utbildningen så som den ser ut idag.
Och att det skulle vara en kvalitetshöjning att göra utbildningen svårare att ta sig igenom är bara snömos. Däremot är det en kvalitetshöjning att utan att sänka nivån på innehållet eller lätta på bedömningskraven göra det lättare för studenter att klara utbildningen genom att satsa på hur den genomförs.
För att ta ett konkret exempel. Många matematikkurser har traditionellt genomförts i form av föreläsningar, egna studier och en avslutande skriftlig tentamen. Och det fungerar bra för en viss typ av studenter, men inte för alla och vi vill gärna utbilda studenter med lite bredd och inte enbart rena pluggmaskiner. Därför kanske man utan att sänka nivån på examinationen inför räknepass med närvarande assistent som kan svara på frågor, räknestugor, olika typer av laborationer som visar hur matematiken tillämpas i praktiken (väldigt användbart för ingenjörer att få se för övrigt), interaktiva verktyg som ger studentanpassad återkoppling m.m. D.v.s., man ändrar på undervisningen för att få en högre kvalitet på utbildningen utan att för den skull trycka in mer material eller göra materialet svårare. Därigenom får man fler studenter som uppnår de eftersträvansvärda kunskapskraven utan att ha sänkt nivån på utbildningen.