2026-06-16, 08:13
  #25
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Givetvis fanns det planer under kalla kriget, det förnekar ingen. Det ingår i varje försvarsmakts jobb att ha planer för alla tänkbara scenarier. Men att dra slutsatsen att Ryssland sitter och dreglar över att invadera Sverige idag är bara paranoid önsketänkande från folk som vill att vi ska vara viktigare än vi är.

Det handlar om ren logik och intressesfärer. Om inte Sverige börjar rulla in amerikanska kärnvapen eller bygger permanenta NATO megabaser precis vid ryska närområdet så har Moskva noll anledning att slösa tid och militär kapacitet på oss. Det är samma logik som när USA höll på att starta tredje världskriget under Kubakrisen – ingen stormakt accepterar fientliga tunga vapen på sin bakgård.

Både media, politiker och en hel del svenskar verkar lida av ett kollektivt huvudpersonssyndrom där allt kretsar runt oss. Ryssland har fullt upp på annat håll och betydligt större strategiska nötter att knäcka än lilla Sverige. Vi är en flugskit på deras geopolitiska karta, hur mycket kvällspressen än vill få det till något annat.
Kuba och det stronka ryssland...flugskit?
då vet man vad du är.

Keep on kamrat!
Citera
2026-06-16, 08:36
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Kuba och det stronka ryssland...flugskit?
då vet man vad du är.

Keep on kamrat!
Du verkar tycka att min analys är fel, så förklara gärna, Varför skulle Ryssland, ur ett rent strategiskt perspektiv, prioritera en invasion av Sverige om vi inte agerar som uppmarschområde för fientliga vapensystem eller stora NATO-baser vid deras gräns?

Utveckla gärna din tes om varför de skulle vilja slösa resurser på oss i så fall. Det är lätt att kasta ur sig gliringar, men jag är genuint nyfiken på den logiska förklaringen till varför Sverige skulle vara ett prioriterat mål för dem i dagsläget.
Citera
2026-06-16, 11:08
  #27
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Du verkar tycka att min analys är fel, så förklara gärna, Varför skulle Ryssland, ur ett rent strategiskt perspektiv, prioritera en invasion av Sverige om vi inte agerar som uppmarschområde för fientliga vapensystem eller stora NATO-baser vid deras gräns?

Utveckla gärna din tes om varför de skulle vilja slösa resurser på oss i så fall. Det är lätt att kasta ur sig gliringar, men jag är genuint nyfiken på den logiska förklaringen till varför Sverige skulle vara ett prioriterat mål för dem i dagsläget.
Har aldrig påstått att rysspacket skulle invadera Sverige, ingen annan seriös påstår det heller så vad dillar du om?

Däremot hotar dom hela tiden oss och vi kan nog förvänta oss olika hybridattacker om inte dom förändrar sitt sjuka samhälle.
Citera
2026-06-16, 11:09
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
De har lite svårt att bestämma sig de gamla propagandaorganen. Vi har politikerna på ena sidan som säger att Ryssland är besegrat. Tills man bläddrar till nästa sida där militären säger att snart så blir vi attackerade..

Man tycker att Ukrainas propagandakontor bör synka lite bättre med EU's dito.
Håller med.
Men om nu Moskva får för sig att straffa Sverige kommer de absolut inte att slösa sina dyrbara trupper på vår mark
Då blir det fråga om att slå ut vår vapenindustri (sorry Wallenberg) samt våra militära baser.
Det räcker med några dagar eller veckor med ballistiska missiler och Oresjniks för att vårt nationella försvar blir lika med noll .
Sedan lämnar de oss med detta och den dyrköpta läxan att om vi fortsätter att provocera kommer de upprepa processen igen. Vi kan välja.
Vi behöver alltså inte lära oss ryska men vi behöver lära oss var vi hör hemma och det är inte i Ukraina.
Citera
2026-06-16, 12:12
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Har aldrig påstått att rysspacket skulle invadera Sverige, ingen annan seriös påstår det heller så vad dillar du om?

Däremot hotar dom hela tiden oss och vi kan nog förvänta oss olika hybridattacker om inte dom förändrar sitt sjuka samhälle.
Det är intressant att du säger att 'ingen seriös' påstår att de skulle invadera, för det är ju precis den bilden som svensk media har hamrat in under de senaste åren med krigsrubriker och experter som målar upp scenarier. Jag tog upp just invasion som ämne eftersom det var du som började dra paralleller till Sovjetunionens gamla krigsplaner, jag la bara upp det i kontrast för att visa hur långsökt den typen av resonemang är idag.

Om det nu är så att de 'hotar oss hela tiden', har du då reflekterat över att det kanske är precis det som är syftet med deras skrämselpropaganda? Att få folk att tro att hotet är konstant.

Om de lyckas få svenskar att gå runt och vara livrädda, då har de ju uppnått sitt mål utan att behöva avlossa ett enda skott. Genom att köpa den här hotbilden med hull och hår biter du ju precis på den krok de kastat ut.
Citera
2026-06-16, 12:17
  #30
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Det är intressant att du säger att 'ingen seriös' påstår att de skulle invadera, för det är ju precis den bilden som svensk media har hamrat in under de senaste åren med krigsrubriker och experter som målar upp scenarier. Jag tog upp just invasion som ämne eftersom det var du som började dra paralleller till Sovjetunionens gamla krigsplaner, jag la bara upp det i kontrast för att visa hur långsökt den typen av resonemang är idag.

Om det nu är så att de 'hotar oss hela tiden', har du då reflekterat över att det kanske är precis det som är syftet med deras skrämselpropaganda? Att få folk att tro att hotet är konstant.

Om de lyckas få svenskar att gå runt och vara livrädda, då har de ju uppnått sitt mål utan att behöva avlossa ett enda skott. Genom att köpa den här hotbilden med hull och hår biter du ju precis på den krok de kastat ut.


Invasionen som ämne??, det är bara du som pratar om det.
Du bara fortsätter ordbajseriet med dina halmgubbar.

För övrigt är vi inte rädda för er.
Citera
2026-06-16, 12:27
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Invasionen som ämne??, det är bara du som pratar om det.
Du bara fortsätter ordbajseriet med dina halmgubbar.

För övrigt är vi inte rädda för er.
Du kan läsa ditt första inlägg i tråden igen om du glömt vad du själv skrev. Det var du som drog upp 'ryssens krigsplaner och kärnvapenmål' från kalla kriget som ett bevis för att de är ett hot.

Jag bemötte bara din egen tes. Att du nu väljer att kalla det 'ordbajseri' för att du inte har några sakliga motargument kvar får stå för dig. Vi verkar inte komma längre än så här.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in