2026-06-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Nej. Riddarhuset har inga sådana befogenheter. Om de hade hade vetorätt skulle de rimligen säga nej till alla sådana namnbyten.

Det finns tydligen en svensk general som skapat ”sin egen adliga ätt” genom ett sådant namnbyte.

Det är givetvis fritt att byta till "nya" adliga namn - men det är inte adliga bara för att de låter som det.

https://www.svd.se/a/009c1460-51aa-352e-9bc2-a7e0bee36f8b/kvinna-far-inte-byta-namn-for-riddarhuset
Citera
2026-06-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är givetvis fritt att byta till "nya" adliga namn - men det är inte adliga bara för att de låter som det.

https://www.svd.se/a/009c1460-51aa-352e-9bc2-a7e0bee36f8b/kvinna-far-inte-byta-namn-for-riddarhuset
Dom blir/är ju lika adliga som alla andra. Dvs inte alls. Men det är ju lite fjantigt.
Citera
2026-06-15, 11:48
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä, men fortfarande har adeln stor inverkan på vårt samhälle på olika sätt.
Kolla upp efternamnen på våra politiker och stora företagsägare, många är av adliga ätter fortfarande.
Här är några av dom...

Företagsledare
Anne Uggla – Ordförande, A.P. Møller-Mærsk
Carl Bennet /Huvudägare och styrelseordförande, Getinge, Lifco
Dag Tigerschiöld /Medgrundare, Bure Equity
Gustaf Douglas /Tidigare huvudägare, Securitas & Assa Abloy

Politiker
Carl Bildt /Tidigare statsminister och utrikesminister (M)
Olof Palme /Tidigare statsminister (S)
Ian Wachtmeister /Tidigare partiledare (Ny demokrati)
Filippa Reinfeldt /Tidigare sjukvårdslandstingsråd i Stockholm (M)
Carl Cederschiöld /Tidigare finansborgarråd i Stockholm (M)

Familjen Palme, som Olof Palme tillhörde, var högborgerlig men aldrig adlig: https://sv.wikipedia.org/wiki/Palme_(sl%C3%A4kt)?wprov=sfti1

Varför påstår du det? Palmes mor kom däremot från baltadeln.

TS har en juridisk poäng. De familjer som varit adliga ha full rätt att förvalta sitt arv och sin släkthistoria, precis som alla andra. Människan präglas både av sitt arv och sin omgivning. Det är helt naturligt. Visst, adeln var mäktig en gång i tiden. Ser man till historien har dess bidrag till samhället och kulturen i Europa varit bra överlag, tycker jag.
Senast redigerad av af-Sintistolpe 2026-06-15 kl. 11:57.
Citera
2026-06-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Familjen Palme, som Olof Palme tillhörde, var högborgerlig men aldrig adlig: https://sv.wikipedia.org/wiki/Palme_(sl%C3%A4kt)?wprov=sfti1

Varför påstår du det? Palmes mor kom däremot från baltadeln.

TS har en juridisk poäng. De familjer som varit adliga ha full rätt att förvalta sitt arv och sin släkthistoria, precis som alla andra. Människan präglas både av sitt arv och sin omgivning. Det är helt naturligt. Visst, adeln var mäktig en gång i tiden. Ser man till historien har dess bidrag till samhället och kulturen i Europa varit bra överlag, tycker jag.
Intressant!

Hur definieras ”högborgerlig”?
Citera
2026-06-15, 12:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Snarare du som plötsligt upptäckt något som alla vet.
Att adeln inte har några lagreglerade privilegier är ju helt välkänt och inte alls nåt "folk inte förstår".

Att man däremot kallar vissa släkter för "adel" är däremot högst verkligt och något folk har förstått helt korrekt.
Citera
2026-06-15, 12:38
Medlem
santos_devilles avatar
Säg det till mina barn som tror dom är adliga när dom beställer ekologisk mjölk istället för vanlig när jag är och storhandlar! Okej Herr Gulddufva
Citera
2026-06-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Snarare du som plötsligt upptäckt något som alla vet.
Att adeln inte har några lagreglerade privilegier är ju helt välkänt och inte alls nåt "folk inte förstår".

Att man däremot kallar vissa släkter för "adel" är däremot högst verkligt och något folk har förstått helt korrekt.
Kom ihåg att adeln hade förpliktelser. Men inte nu längre
Citera
2026-06-15, 12:39
Medlem
Mycket kontakter och nätverk existerar fortfarande så visst är det av allmänintresse vilka som tillhör adelssläkter.
Citera
2026-06-15, 12:41
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Hur definieras ”högborgerlig”?
Det gör det inte, precis som adel. Vem som helst kan kalla sig för vad som helst så länge det inte är en titel skyddad i lag (typ läkare osv).
Citera
2026-06-15, 12:43
Medlem
Kan här nämna att den person som utan jämförelse varit viktigast för Sveriges välstånd faktiskt var en friherre (på riktigt) Johan August Gripenstedt. Inte så många som känner till honom.
Citera
2026-06-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det gör det inte, precis som adel. Vem som helst kan kalla sig för vad som helst så länge det inte är en titel skyddad i lag (typ läkare osv).
Nja, högborgerlig är ju mer ett koncept. Jag ser det som en rik och inflytelserik familj utan adlig bakgrund. Men jag vet inte om det räcker som definition.
Citera
2026-06-15, 13:09
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nja, högborgerlig är ju mer ett koncept. Jag ser det som en rik och inflytelserik familj utan adlig bakgrund. Men jag vet inte om det räcker som definition.
Det är väl en rimlig definition, men det jag menade var att det inte finns någon definition som utesluter andra sådana. Man skulle lika gärna kunna definiera det som moderater som bor på tredje våningen eller uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in